Løbeprogram 0-5 km på 11 uger - ondt i knæet

Janni Raundahls billede

Hej!

Jeg har prøvet at starte med at løbe i flere omgange, men altid endt med en eller anden skade. Derfor startede jeg denne gang at løbe efter et løbeprogram jeg fandt her på siden.

Jeg stoppede at løbe i vinter da jeg fik meget ondt på ydersiden af højre knæ, der hvor musklen fæster (tror jeg vist). Jeg har googlet mig lidt frem, og min selvdiagnos er løberknæ. Den gang for ca 7 måneder siden var jeg helt nød til at stoppe træne. Jeg havde så ondt at jeg havde svært at gå, det gjorde mest ondt når jeg skulle ned af en trappe eller hvis jeg kom til at side med benene i kryds og skulle rejse mig op igen.

Nu er jeg bange for at det er på vej tilbage. Jeg er ikke nået så langt i programmet, uge 4 kun og løber derfor maks 10 min af gangen. Jeg vil rigtig gerne komme igang og mit mål er at kunne løbe 5-10 km et par gange om ugen.

Hvad er det så bedst at jeg gør? Skal jeg holde pause? Kan jeg stretche/træne det væk? Jeg laver nogle squats og lunges efter hver gang jeg er ude, men har generelt været dårlig til at stretche...

Tak!

Vh

Janni

#1

Martin Bork, Admins billede

Hej Janni
Det lyder som et klassisk løberknæ - enhver løbers mareridt. Der er 1000 forskellige råd til, hvordan det kan behandles, men ingen hurtig snuptagsløsning, desværre. Du bør nok holde pause i lidt tid og så kun løbe indtil det begynder at gøre ondt. Ikke længere. Squats ville jeg undgå, da det irriterer scenen.

En del bliver hjulpet af at ændre løbestil til små skridt med en kadance på 180 skridt i minuttet og landinger under kroppen. Det er ofte lange skridt og hårde landinger foran kroppen, som ender med at irriterer scenen.

God bedring.

#2

Maria Nielsens billede

Jeg var selv ude for noget lignende for et par år siden, hvor mit venstre knæ begyndte at give problemer. Jeg snakkede med flere, der sagde at det var nok var et "løberknæ", men fik det aldrig diagnosticeret, så om det faktiske var det, fandt jeg jo aldrig rigtig ud af.

På opfordring af mere kyndige folk valgte jeg dog, som Martin også anbefaler at holde en længere pause fra løb. Begyndte at cykle lidt mere, og var lidt på crosstrainer i fitnesscentre, men de giver jo ikke i nærheden af samme effekt og får slet ikke pulsen op på samme måde som en god løbetur.

Efter noget tid begyndte jeg at sjippe en hel del, dels fordi det virkelig kan få pulsen op, men også fordi jeg hørte at det var med til at styrke knæet med de små hop, hvor belastningen ikke er så stor. Du kan jo bruge et helt almindelgie torv, men efter noget tid gik jeg over et et speedrobe, hvor der kommer god fartpå. (du kan købe et mange steder - eksempelvis her )

Om det var det, eller det var pausen der gjorde det skal jeg ikke kunne sige, men da jeg kom i gang igen løb jeg faktisk bedre end før.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12843:

Morten Empeños billede
Jeg er løber på hyggeniveau, og elsker løbeture fra 10 km og op. Længste distance er 25 km. Jeg er...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen