Løbe hurtigere, hvordan?

Dots billede

Jeg løber normalt 5km distancer og har egentligt ikke lyst til at løbe længere end det, men jeg vil gerne til at lidt op i omdrejninger og løbe hurtigere.LL

Jeg er ikke så god til at få fart på mit løb, starter i et tempo og prøver måske at sætte tempoet lidt op lige til sidst,- hvis jeg husker det. Ja egentligt kan man vel sige jeg nulrer lidt afsted i min egen verden, og pludselig er jeg hjemme igen :rolleyes:

Hvordan er det bedst at gøre hvis tiden skal blive bedre? Skal jeg starte i et nogenlunde højt tempo, og tage alle 5km på den måde? Eller skal jeg mon sætte tempoet meget op til allersidst, og give den fuld skrue til mål ?:confused:

#1

Sørens billede
Hej Dot Hvis du vil løbe hurtigere er der ingen vej uden om intervaltræningen :eek: Altå korte intensive distancer af 2-3 min. med en kort pause imellem (for at sige det helt enkelt - det er en videnskab i sig selv). Hvis du ikke har prøvet det før, kan det være en god idé at starte med det, der hedder fartleg: Her indlægger du små hurtige pas på din almindelige distance. Løber du f.eks. 5 km., så indlæg 3-4 hurtige spurter af højst et par minuters varighed pr. styk. Udse dig f.eks. et træ i det fjerne og løb hurtigt hen til det. Løb så i almindeligt tempo derefter. Gentag det et nogle gange i løbet af de 5 km., så vil du allerede efter en måneds tid kunne mærke betydelig forskel på dit tempo. Det er hårdt, men godt :-))

#2

FrankBThs billede
Den eneste måde at blive hurtigere er ved at løbe hurtigere. Hvis vi altid løber med den samme hastighed så har musklerne jo ingen grund til at vokse sig større. Ved at løbe med en større hastighed end vi plejer får musklerne et signal om at blive stærkere. Den mest målrettede metode er, som Søren er inde på, intervaltræning, men man kan også opnå forbedringer ved at løbe tempoløb, dvs. løb en del af din træningstur hurtigere end du plejer. Det er en god ide at løbe stærkt midt i din løbetur. Løb 1 til 2 km opvarming og jog af til sidst. Det er ikke nogen god ide at spurte til sidst. Her er risikoen for skader for stor. En anden måde at løbe tempoløb er jævnligt at stille op til motionsløb. Her giver man den jo som regel lige lidt ekstra. En anden måde at få list hastighed i benene er ved at træne bakketræning. Find en bakke på 150 til 200 meter. Giv den gas på vej op ad bakken og løb stille og rolig ned igen. Start med få gentagelser og øg antallet fra gang til gang. Det giver styrke i benene, som også kommer dig til gode når du løber en flad rute. Husk at starte stille og rolig op med den intensive træning. Ikke noget med at løbe tempoløb 3 gange om ugen. Start med en enkelt gang om ugen og øg evt. til 2 gange om ugen på sigt. Frank B. Th.

#3

Dots billede
Tak for jeres svar :) Det kan jeg virkelig bruge til noget :)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14246:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Guldbæk løbet

Bliv medlem af løberne.dk