KPsport´s mange spørgsmål

Kim Pedersens billede

Hejsa allesammen.

Jeg er jo ny herinde som i kan se og derfor har jeg en masse spørgsmål og istedet for at oprette 1000 tråde vil jeg bruge denne tråd til det. Håber I synes ideen er god og vil hjælpe mig.

Lidt om KPsport:

Jeg hedder Kim Pedersen, er 25år, bor i Holstebro og er helt ny i forhold til at løbe.

Jeg løber pt. 3km på ca. 17min. Jeg har sat målet som hedder vestjysk halvmarathon til november 2010. Det skal været slutningen på en lang rejse for mig som startede tilbage i januar 2009, hvor min vægt sagde 140,3kg. Min vægt siger dags dato 109.2kg

1. spørgsmål:

Vil det være dumt at tilmelde sig et 10km løb søndag inden man skal løbe halvmarathon????

PÅ forhånd tak

KPsport: Kim Pedersen

Forresten kan i følge mig i min blog på fedep.dk

#1

brjs billede
Hej og velkommen Jeg går ud fra at 10km løbet... er ugen før halvmarathon. Hvis du 3 uger før, ligger på 40 km om ugen...skulle der ikke være noget problem (50% reduktion af distancen de sidste 2 uger) Det kommer selvfølgelig også an på intensiteten af løbet... men nu er det et konkurrence løb... du påtænker at tilmelde dig. Så jeg vil fraråde dig at deltage...du risikerer en skade...tunge ben...og dermed en dårlig oplevelse til halvmarathon. Koncentrer dig om dit mål...halvmarathon.. og få en god oplevelse der. Godt gået med vægttabet.. held og lykke med løbet :;-)

#2

Kim Pedersens billede
Øv øv havde ellers fundet et løb, men du har helt ret SUCCES skal være halvmarathon og jeg kan altid komme til at løbe løb. Jeg har lavet et lille program som gælder de næste 3 uger, da første uge er gennemført. [B]1. uge:[/B] [B](Uge 10)[/B] 1. træning: 2.55km 2. træning: 3km 3. træning: 7.5km (Min mentor mente jeg skulle se hvad min krop kunne AV AV) [B]Er fuldført[/B] [B]2. uge: (Uge 11)[/B] 1. træning: 3km 2. træning: 3km 3. træning: 5km [B]3. uge: (Uge 12)[/B] 1. træning: 3.5km 2. træning: 3.5km 3. træning: 6km [B] 4. uge: (Uge 13)[/B] 1. træning: 4km 2. træning: 4km 3. træning 4km eller skal dette også være en udholdhedsrute altså med flere km.? Jeg læser alle steder at hver 4. uge skal ligger 20% under ugen før ??? Hvad siger I til dette program ???

#3

Sørens billede
Hej KP Velkommen og tillykke med dit flotte vægttab. Jeg er helt enig med brj i at du ikke bør deltage i et 10 km. løb ugen før dit halvmarathon. Det vil være alt for risikabelt. Med hensyn til dit program undrer det mig lidt, at du bliver rådet til at løbe langt for at se, hvad din krop kan klare. Hvis den så ikke kan klare det, hva' så?? Så har du måske fået en skade, som du kan bruge flere uger på at komme dig over. Jeg mener, du skal bruge tommelfingerreglen om max at øge distancen med 10% om ugen. Især når du er forholdsvis tung. Det kan let gå ud over sener og muskler, hvis du forcere din træning. Ellers ser det ok ud. Du skal blot få nogle kilometer i benene gennem længere og længere distancer uge for uge. Ikke noget med intervaller eller alt for lange løb før kroppen er klar og konditionen i orden. Held og lykke.

#4

Kim Pedersens billede
Søren: Takker. Jeg kan efterhånden forstår at det er ret vigtigt med de 10%, men så holder mit program heller ikke 100% eller ?

#5

Sørens billede
Nææ, ikke helt. Jeg ville som sagt reducere de lange ture, så du ikke overstiger de 10% om ugen :)

#6

Kim Pedersens billede
Skal jeg blive på de 3kg et par uger mere så jeg kan lave en udholdenhedstur som er lidt flere km ligesom det vil blive senere hen??? eller ???

#7

Anonyms billede
Nej, du skal undgå de store spring i distancerne. Øg støt og rolig med 10% om ugen til du når dit mål. Du kan ikke "spare" km. op ved at blive på den samme distance i noget tid og så pludselig løbe langt.

#8

Kim Pedersens billede
Hmm synes det er svært alt dette her med planlægning......

#9

Sørens billede
Hej KP Du burde måske bare finde dig et mere "autoriseret" program, som tager hensyn til det med de 10% - det gør de fleste. Der er masser af programmer at vælge mellem - også her på sitet: [url]http://www.motionslob.dk/l%C3%B8beprogrammer[/url]

#10

Kim Pedersens billede
Hejsa Søren. Du har nok ret jeg skal finde en program, istedet for at tro jeg ved og kan det hele som nybegynder.. Jeg hader bare de programmer som siger man skal gå 5min løb 3 osv... Det er slet ikke mig. Jeg har på lørdag 33uger til at gøre mig klar til det halvmarathon. Jeg er ikke presset og jeg skal ikke nå noget. Jeg løber 3km på lørdag og i næste uge og så går jeg op på 3.5km 3 gange i næste uge..... Jeg skal jo også have plads til mine spinningstimer i fitnessDK :)

#11

Sørens billede
Jamen, når du allerede har løbet i 10 uger og kan løbe 2-3 km. skal du jo ikke begynde forfra med at gå og løbe. Så springer du bare nogle uger ind i programmet og starter derfra.

#12

Kim Pedersens billede
Søren: 1000 tak for hjælpen....

#13

Nordboens billede
Hej KP, Ja at løbe kræver en del planlægning - hvornår, hvor hen, hvor meget, mad og drikke, tøj, sko........ Det er mest i begyndelsen og så falder tingene på plads og det bliver en uadskillig del af dit liv LL Nyd det, det er det hele værd :::-) Hilsen, Nordboen

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14421:

Sabine Schlüter Petersens billede
Løber mod klub 100 halvmarathon

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk