Kostens betydning ved maratonløb

Irene Lykke Fiskers billede

Hej med jer

Jeg har tidligere forsøgt at træne til maraton, men kom aldrig op på mere end 25 km, hvorefter jeg fik kvalme, migræne og alverdens dårligdomme og efter træning bare måtte gå i seng og sove i fire timer :syg:

Jeg er ret sikker på, at hemmeligheden ligger i kosten - i det daglige, før løbet og undervejs. Men jeg har ingen anelse om, hvad jeg skal gøre og synes det er umuligt at finde noget, der beskriver en maratonløbers kostplan i detaljer. Det er altid bare generelle retningslinier, og dem synes jeg egentlig ikke jeg afveg fra.

Er der nogen, der kan hjælpe?
Hvad skal man spise til daglig (ok, den har jeg nok nogenlunde styr på)?
Hvad skal man spise, inden man løber og hvornår?
Hvad skal man spise undervejs, herunder også under træning - og hvornår?
Hvad skal man spise bagefter? (og er det normalt at gå i seng og sove bagefter, eller er det tegn på, at noget er galt?)

#1

Sofies billede
Hej lykkefisker Kosten har selvfølgelig betydning, men jeg tror nu ikke, du skal overvurdere den. Spiser du en almindelig varieret kost, bør du kunne løbe et marathon uden at få det dårligt undervejs. Selvfølgelig skal du sørge for væske undervejs og måske et stykke banen el.lig. Dine symptomer kan have mange årsager. Måske skulle du spørge kostvejlederen i brevkassen: [url]http://www.motionslob.dk/brevkasse/ern%C3%A6ringseksperten[/url] Jeg håber, du finder en løsning, så du kan nå dine mål.

#2

Bedouinas billede
Hej Lykkefisker. Inden jeg løb mit første marathon, havde jeg som led i træningen tilmeldt mig "Esrum Sø Rundt", som er et utrolig smukt løb på 26,7 km. Altså en passende lang tur at slutte træningen af med. Jeg huskre meget tydeligt, at jeg havde præcist alle dine symptomer/dårligdomme bagefter. :syg: Dengang fik jeg at vide, at det var meget vigtigt med energiindtag, når man kom ud over 1½ time og starter på fedtforbrænding. Siden har jeg altid været meget påpasselig med at spise og drikke godt under de lange løb. Idag kan jeg dog udmærket vente til jeg er ude over 2 timer, hvad jeg ikke kunne dengang. Prøv dig frem med hvad du kan lide at spise. F.eks. gel eller chokolade. Det fylder ikke så meget i lommen. Og hav evt. også energidrik med. Den dag jeg skal løbe langt (+20 eller marathon) spiser jeg franskbrødsmadder godt med honning eller nutella på. Det virker fint for mig. :;-) men igen. Du er nødt til at prøve dig frem. venlig hilsen Bedouina

#3

Irene Lykke Fiskers billede
Hej med jer Tusind tak skal I have! Når jeg ellers kommer i form igen - meget gerne til foråret/sommer - så vil jeg helt sikkert prøve med chokolade ::-) (og gel) - jeg har altid syntes, det var så svært at have noget med...chokolade ville jeg aldrig selv have tænkt på, da det jo er usundt, men selvfølgelig (nogle gange er noget pludselig soleklart, når man så endelig hører det)!! Energidrik har jeg dog altid haft med. Jeg glæder mig allerede til at prøve!! Tror I det vil være passende at spise et par bidder efter en halv time og så lidt hver halve time? For når det først er gået galt, er det jo for sent. Jeg vil også prøve med "sukker-madderne" inden jeg løber, men den er jeg så ikke helt så sikker på...jeg vil nok foretrække en god gang müesli og så gemme madderne til jeg kommer hjem ::-) Endnu en gang tak!

#4

Lars Hanbergs billede
Jeg vil ikke undervurdere kostens betydning. Jeg kan anbefale Martin Kreutzers hjemmeside [url]www.discretio.dk[/url] hvor du finder en masse fakta. Jeg har selv efter et foredrag af Martin Kreutzer i min lokale løbeklub (om "kost og træning") fulgt hans vejledninger op til mit debutmarathon. Jeg havde et fantastisk løb uden at møde muren overhovedet og vil vove den påstand, at kosten inden og under løbet var afgørende. Det erstatter ikke træningen (øv) men hjælper!!

#5

Bedouinas billede
Hej Hanberg. Godt link -tak :;-) Bedouina

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14378:

Sannes billede
Helt nybegynder med hensyn til løb. Interesseret i alt. Går meget. Som regel 6 km 2-3 gange om ugen...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk