kan det lade sig gøre?

Lise-Ps billede

Jeg vil meget gerne forsøge mig på at træne op til at løbe et marathon, men jeg er i tvivl om det kan nåes til Copenhagen d.24 maj!

Jeg er 25 år og har løbet i to år, hvor max distancen har været 10 km til iforms kvindeløb sidste år. Jeg har ikke rigtig løbet siden (altså 7 måneder), men tog en tur i sidste uge og det blev til 6 km på 40 min.
Jeg træner dog spinning 3-5 gange om ugen, styrketræning 2 gange om ugen og yoga/pilates 3 gange om ugen, så formen er ikke helt så dårlig!

Nu er det så jeg vil høre om det kan lade sig gøre at træne op til marathon i maj?

Har tænkt mig at starte på den træningsplan der ligger links til på deres hjemmeside:

http://www.marathonsport.dk/at-loebe/traeningsprogrammer/16-ugers-marathonprogram-for-letoevede

Har dog lige en uge på ski, hvor jeg ikke kan træne, ellers er det ikke noget problem.

Derudover vil jeg høre hvor meget af den anden træning jeg normalt laver som jeg kan fortsætte med, altså skal jeg helt droppe spinning eller hvordan! Har spinnet i 7 år, så kan næsten ikke undvære det! Hvad med styrketræning, vil det være en god ide at gøre det en gang mere, altså 3 gange om ugen?

Håber der er nogen der kan hjælpe med at svare på alle mine marathon-nybegynder spørgsmål!

Det skal siges at jeg er topmotiveret, og virkelig gerne vil det (men det er nok også en vigtig forudsætning:rolleyes: )!!!

#1

Anonyms billede
Uhh, det er et af de svære spørgsmål :confused: Du har en hvis kondition gennem din spinning, og du har en god styrke gennem din styrketræning. Du mangler blot at løbetræningen LL Det burde kunne lade sig gøre på 16 uger, hvis du blot vil gennemføre uden at tænke på at få en god tid. Fortsæt endelig med spinning - måske lidt færre gange. Styrketræning vil også være godt 1-2 gange om ugen. Men først og fremmest skal du ud at løbe.. Held og lykke.

#2

FrankBThs billede
Jeg vil nødig være lyseslukker, men jeg vil fraråde dig projektet. Du har ikke løbet i de sidste 7 måneder ... så du skal fra nærmest til til 42,1 km. Sandsynligheden for at du bliver skadet er for stor. Start med at træne til et halvmarathon og vent med det store løb til efteråret. Spinning og styrketræning er fin alternativtræning, men du skal nok skære en anelse ned for omfanget. Frank B. Th.

#3

Sernus billede
Jeg hved ikke rigtigt, er ikke så erfaren endu. Jeg er lidt modsat af hvad nogen måske vil sige på forummet, fordi jeg vil hellere råde til at være opmærksom på kroppens egne signaler. Derimod ser jeg heller ikke nogen grund til at du stiller spørgsmålet, fordi hvis du virkeligt var motiverede, så ville du allerede være godt på vej? Hvor vidt det kan lade sig gøre er mere eller mindre irrelevant, du hved det vel ikke før du har prøvet? Med mindre du ligefrem har fået en åbenbaring? At være på skiferie er derimod ikke en undskyldning, du træner også en smule idet at du står på ski. Men hvis du så vil have rigtigt udnyttelse af din skiferie, og samtidig have det sjovt, så skulle du tage ud og kælke på en af pisterne efter de lukker, du kan derved løbe op igen hver gang du er kælket ned, det er nok sjovest hvis du har nogen med. Du kunne også tage det et skridt videre, og gå helt til toppen via pisterne efter lukketid (bare pas på pist maskinerne). Afhængig af hvor højt området er sadfølig, hvis det er for højt kan nøjes med at gå til midten eller lavere. Og når du har nået til målet, så kan du bare kælke ned igen. Det har jeg selv gjort på alle, om ikke andet de fleste ture jeg har været på. Ikke nok med at det er god træning, det er også sjovt. Nu er det nok bedst at du føler dig frem, hvis du føler du kan klare at gå til tops, så skulle du da klart gøre det. Det er et flot syn ned i dalen, og så er det dejligt med en cola efter en sådan omgang skal jeg sige, selvom jeg normalt ikke bryder mig om cola. :nr1 Jeg længtes selv efter en tur igen engang, men bliver ikke forløbig..

#4

Sørens billede
Modsat Sernu (åbenbart) synes jeg det er et yderst godt og relevant spørgsmål. Problemet er jo netop, at man let pådrager sig skader, hvis man bare springer ud i det uden at have rådført sig :----( Et marathon er et rigtig stort projekt, som normalt vil tage mindst et års tid at træne sig op til. 4 mdr. er derfor ikke lang tid, men din fordel er, at du har en hvis form og styrke allerede. Umiddelbart vil jeg også fraråde dit projekt :-P, men kan du ikke gå igang og se, hvor langt du når, mens du hele tiden er opmærksom på kroppens signaler? Den mindste antydning af overbelastning skal du tage alvorlig. Ellers ender du med en langvarig pause :( Der kommer mange flere gode marathonløb - ikke mindst til efteråret. Der vil du i hvert fald være klar.

#5

BrianNNs billede
Jeg vil også mene din forberedelsestid er for kort. Og jeg er også enig i, din skiferie ikke er en gyldig undskyldning for ikke at passe træningen... Jeg træner altid selv, når jeg er på ferie i udlandet. Du kan endda også passe din styrketræning, der findes mange øvelser, der kan udføres uden specielle træningsredskaber - diverse gulvøvelser mm. Du kan også uden problemer udføre eksempelvis strækøvelser på denne måde - eller måske nogle af dine yoga/pilates øvelser? (du kan evt. medbringe en yoga måtte, den fylder og vejer jo ikke ret meget i bagagen). Og udendørs motion bliver jo heller ikke et problem... :)

#6

brjs billede
Du er ung, så din kondition skal nok kunne klare distancen. Problemet er nok om dine sener og knogler kan klare udfordringen...det tager lang tid at opbygge dem til så stor en belastning. Men du kan jo prøve at løbe en rundstrækning på 15 km... holde en væske/frugtpause på 5-10 min og så løbe strækningen igen. Har du det stadig ok i ledene burde du også kunne klare de sidste 12 km...specielt med publikums opbakning. Sørg for at strækningen ligger så du hurtigt kan komme hjem...hvis du begynder at kunne mærke en skade. Det var min testtur inden jeg løb mit første marathon....efter ca 10 mdr seriøs træning. Under alle omstændigheder held og lykke med projektet:;-) Bjarne

#7

Lise-Ps billede
Øv! :----( Nej jeg hører hvad i siger, og havde selvfølgelig håbet på et stort "JA det kan du godt klare"! Nu er jeg så lige løbet en i god omgang forkølelse og sygdom, så holder lige en lille uges pause fra træningen! Tror planen er at prøve mig lidt frem, altså begynde stille og roligt på løbeplanen og så se hvordan det går! Om ikke andet kommer jeg i god løbe form og så må jeg jo stille op i f.eks. et halvmarathon her i foråret, og så har jeg set lidt på det marathonløb der er i Viborg i september i stedet! Regner med at skære lidt ned på spinning, men tilgengæld putte en ekstra omgang styrketræning på! Så må det blive Copenhagen næste år i stedet, og så kan det jo være jeg også kan gå efter en nogenlunde tid :;-)

#8

Sørens billede
Det lyder som en god og fornuftig plan, synes jeg.

#9

Vettens billede
[QUOTE=Lise-P;904]Jeg vil meget gerne forsøge mig på at træne op til at løbe et marathon, men jeg er i tvivl om det kan nåes til Copenhagen d.24 maj! Jeg er 25 år og har løbet i to år, hvor max distancen har været 10 km til iforms kvindeløb sidste år. Jeg har ikke rigtig løbet siden (altså 7 måneder), men tog en tur i sidste uge og det blev til 6 km på 40 min. Jeg træner dog spinning 3-5 gange om ugen, styrketræning 2 gange om ugen og yoga/pilates 3 gange om ugen, så formen er ikke helt så dårlig! [B]Nu er det så jeg vil høre om det kan lade sig gøre at træne op til marathon i maj? [/B] Har tænkt mig at starte på den træningsplan der ligger links til på deres hjemmeside: [url]http://www.marathonsport.dk/at-loebe/traeningsprogrammer/16-ugers-marathonprogram-for-letoevede[/url] Har dog lige en uge på ski, hvor jeg ikke kan træne, ellers er det ikke noget problem. [B]Derudover vil jeg høre hvor meget af den anden træning jeg normalt laver som jeg kan fortsætte med, altså skal jeg helt droppe spinning eller hvordan! Har spinnet i 7 år, så kan næsten ikke undvære det! Hvad med styrketræning, vil det være en god ide at gøre det en gang mere, altså 3 gange om ugen?[/B] Håber der er nogen der kan hjælpe med at svare på alle mine marathon-nybegynder spørgsmål! Det skal siges at jeg er topmotiveret, og virkelig gerne vil det (men det er nok også en vigtig forudsætning:rolleyes: )!!![/QUOTE] Tja hvis det var mig ville jeg give det et forsøg!!! 16 uger er nok hvis du er top motiveret, nogle siger endda at 12-13 uger er nok. Men kræver at du hopper af cyklen og kommer ud og løbe jo, og helst 4 gange ugentligt. Men lad være med at fokusere på nogen tid, men bare det at gennemføre, hvis du løber efter en god tid til træning, så øger du også muligheden for skader.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14246:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Guldbæk løbet

Bliv medlem af løberne.dk