Jeg forstår det ikke!

jokerens billede

Hej alle

Dem der har fulgt med i dette forum, har måske læst nogle af mine indlæg og
læst hvordan jeg har kæmpet mig op til at løbe 5 km.
Jeg har snart løbet i 4 mdr og har ellers ikke rørt mig i 45 år.

I dag løbe jeg 4,5 km i en tid der hed 6,09 pr. km.

Jeg læser om løbere der har løbet korter tid en jeg har, eller nogen der har løbet 6 mdr og allerede løbet både 10 km og ½ marthon.
Det forstår jeg ikke. Smile)

Jeg har stadig ømme ben, til tider problemer med at løbe 5 km i et hug osv....

Jeg kæmper som en hest for at bliver bedre, men det lykkes bare ikke. :confused:

Jokeren

#1

Bedouinas billede
Hej Joker. Jeg forstår det heller ikke :confused: Mit bud er, at alle de dersens superløbere, som dagen efter de er startet med at løbe, kan løbe 10 km måske er noget yngre end dig og mig. ;) Jeg var ca. 5 måneder om at komme fra 5 til 10 km, og jeg kæmpede også meget med at kunne løbe distancen i et stræk. Derefter tog det mig yderligere ½ år, inden jeg løb ½-marathon - at jeg kom igang med det, skyldes at jeg på det, der skulle have været en 10-km tur, fór vild, så jeg kom til at løbe 13 km. Det var en lørdag midt på dagen om efteråret, og jeg var så ødelagt bagefter, at jeg måtte gå i seng og dårligt orkede at komme op og spise til middag - som min mand måtte lave, fordi jeg ikke kunne! :syg: Og Joker, hold så op med det piveri - du ER blevet bedre!!! :-)) Bedouina

#2

FrankBThs billede
Hej Jokeren Vi er alle sammen født med forskellige gener og forskellige evner. Når vi kigger på hvad andre præsterer ... så har vi det med udelukkende at kigge efter dem der er bedre og hurtigere end os selv. Du har på under 4 måneder trænet dig op til at kunne løbe 5 km og det er en flot præstation. Der er mange der aldrig forsøger og mange der giver op undervejs. Du har husket at lytte til din krop undervejs. Mange af dem der løber halvmarathon efter 6 måneder eller marathon på under et år løber på sigt ind i overbelastningsskader. Det har jeg selv prøvet fordi jeg troede at jeg kunne det hele. Bare rolig du skal nok nå både at løbe 10 km og halvmarathon, men giv nu din krop tid til at følge med. Du har været passiv i mange år ! Frank B. Th.

#3

jokerens billede
Hej Bedouina Måske jeg skal have en tudekiks :-)) Jeg ved jeg er blevet bedre, men syntes også det er på tide der igen kommer lidt fremskridt. Føler jeg har stået i stampe på de 5 km i laaaang tid. Jeg arbejdre videre men er ved at blive lidt trist over jeg ikke føler fremgang. Jokeren

#4

Steens billede
Det hjælper jo også, hvis man har fysikken til det lige fra start af. Nu ved jeg ikke hvordan din kropsbygning er, men jeg er ikke særlig høj og ekstremt mager, så da jeg sidste år begyndte at løbe, tog det mig kun tre måneder før jeg kunne gennemføre en halv marathon på (lige) under to timer. Jeg har siden gjort det på 1:42, og nu satser jeg da benhårdt på at komme under de fire timer til Kbh marathon. (Jeg er 38 år gammel.) Mit langsigtede mål er at løbe en marathon på under tre timer.

#5

jokerens billede
Hej Frank Længe siden. Jeg har lyttet og lytter stadig til kroppen, men tænker på om jeg er for overforsigtig. I lørdags var jeg i Marathon sport for at få tjekket om det er de rigtige sko jeg løber i, og det er det. Efter mit første "rigtige løb" (5 km ) har jeg været i dårlig form, og haft ondt i mine under ben. Det er ikke skinnebensbetændelse, men ømhed af pommer til. Jeg har forsøgt med pause på 3-4 dage og så løb, men puha det er hårdt pt. Jokeren

#6

jokerens billede
[QUOTE=Steen;2193]Det hjælper jo også, hvis man har fysikken til det lige fra start af. Nu ved jeg ikke hvordan din kropsbygning er, men jeg er ikke særlig høj og ekstremt mager, så da jeg sidste år begyndte at løbe, tog det mig kun tre måneder før jeg kunne gennemføre en halv marathon på (lige) under to timer. Jeg har siden gjort det på 1:42, og nu satser jeg da benhårdt på at komme under de fire timer til Kbh marathon. (Jeg er 38 år gammel.) Mit langsigtede mål er at løbe en marathon på under tre timer.[/QUOTE] Jeg er 45 år, 179cm og startede med en overvægt på 10 kg. Har smidt de 9 kg på de 4 mdr. Ved godt jeg ikke er en af de yngste når det kommer til at løbe, men selv om man er 45 år, så må der være nogle kilometer tilbage i en. ;) Jokeren

#7

FrankBThs billede
Hej Joker Selvfølgelig er der stadig km tilbage i en når man bliver 45. Jeg er selv 45. Startede med at løbe for 2 år siden og har da nået at løbe adskillige halvmarathon og 2 marathon ... og det kommer du også til. Til dit første officielle 5 km løb har du givet den gas ... og selvfølgelig har du ømme ben bagefter. @ Steen : At løbe københavn marathon på under 4 timer lyder ikke urealistisk, men det er da godt nok et stort mål du har sat dig mht. at løbe marathon på under 3 timer. Det er der mange der kæmper med i mange år. Frank B. Th.

#8

Steens billede
[QUOTE=FrankBTh;2196]@ Steen : At løbe københavn marathon på under 4 timer lyder ikke urealistisk, men det er da godt nok et stort mål du har sat dig mht. at løbe marathon på under 3 timer. Det er der mange der kæmper med i mange år.[/QUOTE] Ork, jeg regner skam også med, at det kommer til at tage mig en del år.

#9

Allans billede
Det ser også ud til, at din fod har brug for en lille pause :-))

#10

Steens billede
Hæ! Nææ, fødderne har det nu fint; det er bare hård hud. Billedet er taget efter to kilometers barfodsløb.

#11

ramas billede
Hej Jokeren. Når du ikke har lavet noget fysisk før, så tager det lang tid at bygge kroppen op! Tjek lige det her: først efter 6-9 mdr. (sikkert 9 for dit vedkommende) har senerne udviklet sig til det niveau som knoglerne og musklerne er kommet op på i samme periode! Vent med at presse FOR hårdt for at få fremskridt, for så ender det bare med en seneskade (den mest almindelige seneskade for løbere). Det TAGER altså tid! Hvordan spiser du? Sukker, kaffe, spiritus tager energien, specielt når du er ved at bygge op for første gang. Der skal masser af kød og grønt til at danne gode byggesten, og vand! Ikke sukkerdrik, det er som at pisse i bukserne, energi her og nu, og så forøget træthed pga. blodsukkerfald. Hvor meget sover du? Een af mine venner begyndte på et rigtig hårdt triatlonprogram (9 timers træning om ugen, har også en hviledag...), og selvom han have løbet i nogle år først, så han havde en god grundform, sov han 9 timer hver nat, helt flad!, det første år! Nu er det stabiliseret med normal søvn. Måske kan man sammenligne det du er i gang med, for du har jo aldrig lavet noget før! Og så tabte du dig også lige 10 kg... Siger meget om hvor du er startet. Håber ikke at jeg har været for hård, KUN for at støtte, squ godt gået!!! Keep on trucking! mvh rama

#12

jokerens billede
Hej Rama Jeg har idag løbet 3 km og jeg må indrømme det er svært at sætte farten ned, men jeg fik det løbet så det tog 18 minutter. Omkring kosten så har jeg måske fokuseret lidt for meget på, at jeg skulle tabe mig samtidig. Dermed har jeg måske ikke fået det jeg har haft brug for. Normalt spiser jeg, efter min kost omlægning, en del grønt men ikke så meget kød. Sodavand og øl bliver det da også til, men kun i meget små mængder. Drikker masser af vand i løbet af dagen, spiser groft brød osv. Jeg kan godt mærke mine ben efter min løbetur idag, men ikke i nærheden af det der har været i sidste uge. Da jeg kom retur idag kom jeg is på, og måske har det hjulpet. Men det under mig det stort set kun er mit venste ben der er problemet. Jeg har besluttet mig for de næste par uger at nøjes med 3 km pr. tur, og så må jeg se hvad der sker. Jokeren

#13

ramas billede
Hej Jokeren, min anbefaling er at prøve at spise mere protein. Et æg om dagen, noget frisk (lyst) stegt kød, mager youghurt evt. med frugt, etc. Lidt af det hele hver dag, så der er næring nok til at bygge krop op. Og masser af grønt. Pasta, gryn, brød, ris er fint nok når man skal løbe langt, men lige nu drejer det sig mere om at bygge op. Måske kan tilstrækkelig protein tage din træthed!? Håber jeg :-) vh rama

#14

jokerens billede
[QUOTE=rama;2424]Hej Jokeren, min anbefaling er at prøve at spise mere protein. Et æg om dagen, noget frisk (lyst) stegt kød, mager youghurt evt. med frugt, etc. Lidt af det hele hver dag, så der er næring nok til at bygge krop op. Og masser af grønt. Pasta, gryn, brød, ris er fint nok når man skal løbe langt, men lige nu drejer det sig mere om at bygge op. Måske kan tilstrækkelig protein tage din træthed!? Håber jeg :-) vh rama[/QUOTE] Hvad med proteinpulver og hvis ja - kan noget anbefales? Jokeren

#15

ramas billede
Hej Jokeren. Proteinpulver er dyrt og efter min bedste overbevisning tit af en dårlig standard, så hvad med at spise noget lækker proteinholdig mad i stedet? Jeg tror personligt mere på frisk mad. Light kakaomælk efter en løbetur indeholder masser af protein, men man kan jo selv lave noget endnu bedre - se evt. i et af de andre fora, hvor der er en god opskrift på en efter løb smoothie. Der er også noget sund olie i. Nå, vil trods regnvejret og svømme en løbetur i skoven ;-) vh rama

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14819:

Lundby LØBs billede
Arrangerer løb med distancer på 5 km, 10 km og Halvmarathon. Herudover virtuelle løb

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk