Isotonisk drik? Kan man lave det selv?

Lisbeths billede

Hej,

Mine børn skal til en løbskonkurrence fredag og lørdag. Det er ikke langdistance, men 100 m, 400 m og 800 m løb.
Vi bor i Nicaragua, og de skal løbe fra kl. 12 middag til kl. 17 om fredagen og fra kl. 6 om morgenen lørdag.

På papiret fra skolen står der at isotoniske drikke er "highly recommended" under konkurrencen.
De fleste andre børn drikker Gatorade/Powerrade eller Red Bull, men da disse er fyldt med farvestoffer, og andet jeg ikke lige kan gennemskue, er det ikke noget jeg har lyst til at hælde i mine børn.

Kan man ikke lave sådan en blanding til dem selv?
Evt. nogen der har nogle opskrifter på sådan noget?

På forhånd tak,
Lisbeth

#1

Sofies billede
Hej Lisbeth Jeg forstår godt din bekymring for de populære farvede drikke - det er nærmest sodavand. Du kan helt enkelt lave en drik, som er lige så god. Rør 50 gram sukker og 1 gram salt ud i 1 liter lunkent vand. Hvis du vil tilføje smag, kan du blande friskpresset appelsinsaft i, men så er holdbarheden nok kortere. Det lyder som en varm oplevelse at skulle løbe i middagsheden ::-(

#2

Teddys billede
[QUOTE=Sofie;3534]Hej Lisbeth Jeg forstår godt din bekymring for de populære farvede drikke - det er nærmest sodavand. Du kan helt enkelt lave en drik, som er lige så god. Rør 50 gram sukker og 1 gram salt ud i 1 liter lunkent vand. Hvis du vil tilføje smag, kan du blande friskpresset appelsinsaft i, men så er holdbarheden nok kortere. Det lyder som en varm oplevelse at skulle løbe i middagsheden ::-([/QUOTE] Vil lige korrigere, den er ikke ligeså god, den er væsentlig bedre end de fleste drikke man kan købe;;-)

#3

Nordboens billede
Er det noget I vil anbefale også til almindelig langt løb i stedet for vand?

#4

Teddys billede
[QUOTE=Nordboen;3542]Er det noget I vil anbefale også til almindelig langt løb i stedet for vand?[/QUOTE] Jeg mener absolut ikk der er nogen grund til at drikke andet end vand til alm træningsture uanset længde, medmindre man er igang med at øve indtagelse af væske til feks marathon.

#5

Bedouinas billede
Nu er det jo forskelligt, hvad man forstår ved "almindelig langt løb". Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvad både Nordboen og Teddy forstår ved dét? :confused: Iøvrigt mener jeg, at er man ude over 15 km bør man tilføre kroppen energi på en eller anden måde, enten det så er gennem fast eller flydende føde. Bedouina

#6

Teddys billede
Langt løb mener jeg alt fra 15 - 30 km og her mener jeg absolut ikk der er nogen grund til andet end at drikke vand så længe det bare er på træningsture og i langsomt tempo.

#7

Nordboens billede
For mig er langt løb 12-13 km hvor jeg prøver at drikke noget vand. Er normalt nødt til at gå nogle skridt fordi maven nægter at indtage noget når jeg løber. I denne weekend øger jeg distance til lidt mere end 14 km. Har aldrig prøvet at indtage noget spiseligt, jeg har bare ikke lyst så længe jeg løber - og faktisk heller ikke til at drikke, men mener at jeg er nødt til at lære det. Hvad indtager man hvis det skal være fast? Og vil isotonisk drik evt kunne erstatte noget fast?

#8

Bedouinas billede
Hej Nordbo. Det er MEGET flot, at du allerede kan løbe 14 km efter 3 måneder, men måske også lidt bekymrende. Jeg synes, du går meget hurtigt frem. Pas på ikke at gøre den samme fejl som mange nybegyndere er tilbøjelige til at gøre med for hurtig fremgang, som kan resultere i skader. :-00 Har du dyrket anden motion før du begyndte at løbe? Husker du at have hver 4. uge som restitutionsuge? ...og undskyld at jeg svarer på noget som du slet ikke har spurgt om....::-) Bedouina

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14421:

Sabine Schlüter Petersens billede
Løber mod klub 100 halvmarathon

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk