Hjemmelavet gel

BrianNNs billede

Postede dette indlæg til ernæringsterapeuten, men tænkte at der måske er nogle af jer andre der har personlig erfaring med hjemmelavede gels, der vil kunne give et svar på mit spørgsmål.

Tænkte på om der er en der har en god opskrift på hjemmelavede gels?
De er jo ofte fyldt med alle mulige kemikalier, kroppen nok ikke har specielt godt af, og de kan være hårde ved maven. Men en hjemmelavet gel kan jo fremstilles af sundere ingredienser, der ikke slår maven i stykker.

Er blevet anbefalet at jeg kan fremstille gels af 2 dele ahornsirup og 1 del honning, en grundsubstans der så kan iblandes forskellige andre ingredienser, afhængig af hvad man har behov for - kan f.eks. bruge Nescafé, proteinpulver, salte, elektrolyterstatning i pulverform mm.

Vil det kunne fungere? og hvordan vil I opbevare portionerne, så de er lette at indtage ude på ruten?

#1

Bedouinas billede
Hej Brian. Opskriften synes jeg lyder fin :;-) det er straks sværere med at finde ud af, hvordan det kan medbringes. På mit arbejde bruger vi meget nogle små lynlåsposer i svær plastic, som måler 7 X 9,5 cm. Jeg ved dog ikke, om man kan købe dem i "håndkøb". Et andet bud kunne være de tomme hylstre fra en filmrulle - engang fik jeg en hel posefuld af dem hos min fotohandler. Men de er måske også svære at få fat i nu hvor de fleste har digitalcameraer. Det vil nok også være det letteste at indtage gelen fra en plasticpose.:rolleyes: Bedouina

#2

BrianNNs billede
Ja, det er nok lettest fra en plastic pose... :)

#3

Dots billede
Det der gel, hvad er det? Er det noget man har med når man løber? (burde man vide det? Pinligt :rolleyes:)

#4

Sørens billede
Om du burde vide det, ved jeg ikke, men de er gode at bruge, hvis du løber langt. Tommelfingerreglen siger, at du har forbrugt dine sukkerdepoter efter 1 times løb. Så skal du til at forbrænde fedt, og det er straks vanskeligere, så hvis du gerne vil bevare dit energiniveau, skal du indtage noget kulhydratholdigt. Det kunne f.eks. være en gel - en lille folietube med en tyktflydende sukkerblanding - som netop er tilpasset dit behov. Der findes mange forskellige mærker og smagsvarianter. Se f.eks. [URL="http://www.loberen.dk/?page_id=3170&catalogitemtype_id=3165&catalogcategory_id=3039"]her[/URL]. :)

#5

FrankBThs billede
Opnår man ikke det samme ved at drikke energidrik ? Man skal jo alligevel skylle det ned med vand. Det udskænkes gratis til løbet. Frank B. Th.

#6

Sørens billede
Jo, det gør man vel. Det er nok lidt af en smagsag. De nyeste gels er dog lavet sådan, at man ikke skal skylle dem ned med vand. De er helt klart nemmere at indtage mens man løber. Men man har selvfølgelig også brug for masser af væske alligevel :)

#7

Dots billede
Tak for svar Søren, så blev jeg så meget klogere. Jeg har aldrig løbet lange distancer, derfor min uvidenhed :-))

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14421:

Sabine Schlüter Petersens billede
Løber mod klub 100 halvmarathon

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk