Hjælp til ømme skinneben

tceriksens billede

Hej Motionsløb.

 

Jeg håber I kan hjælpe mig. Jeg har forsøgt at starte op med løb og første gang lange jeg for hårdt ud og fik ondt på indersiden af mine skinneben. Jeg stoppede helt med løb efter jeg læste et par artikler fra løbeeksperter hvor de anbefalede stop og genoptræning. Det skal siges at jeg har fulgt http://www.c25k.com/c25k_metric.html. Jeg er ikke overvægtig. Efter pause på 6 uger begyndte jeg at gå nogle lange ture ca. 5km for at træne mine ben op. Jeg er 33 år og har ikke haft bøvl med fysikken tidligere, men jeg har siddet ned meget og ikke dyrket motion andet en cykle og trommespil.

Nu er jeg begyndt igen og efter 1 tur i uge 2 er mine skinneben igen ømme. Hvad gør jeg?

 

Jeg har hørt om kompressionsløbestrømper. Vil de hjælpe mig? Er der nogle udstræksøvelser der kan hjælpe mig?

 

Jeg er desperat for jeg vil rigtig gerne igang med at løbe.

 

Mvh Thomas

#1

Martin Bork, Admins billede

Hej Thomas
Hvis du skal have en faglig vurdering af din ømhed, bør du måske poste et spørgsmål til fysioterapeuterne i brevkassen. Umiddelbart tror jeg dog ikke, der er tale om inflamation/skinnebensbetændelse. Du har gjort det rigtige ved at starte stille og roligt op. Skinnebensbetændelse kommer typisk efter længere tids overbelastning og ikke efter 1-1½ uge.

Der er formentlig tale om almindelig begynderømhed, som fortager sig i løbet af et par uger. Husk på at din krop og muskler skal vænne sig til en ny belastningsform, som løb giver. Det giver lidt ømhed i starten. Hvis ømheden ikke forsvinder i løbet af nogle uger bør du óverveje at kontakte f.eks. en fysioterapeut.

Vær opmærksom på, at du bruger korrekte sko og har en hensigtsmæssig løbestil. Gå fortsat stille og roligt frem.

God tur på vejene...

 

#2

Anonyms billede
Prøv evt at gå med benvarmere i en periode og i det hele taget at holde ben og fødder varme. Det har hjulpet mig ved smerter på indersiden af skinnebenet.

#3

JTMs billede

Hej Thomas

Jeg har også mærket ømhed på indersiden af skinneben i forbindelse med øget træning efter sommerferien. Normalt stopper jeg også og holder pause fordi jeg snart panikker hver gang der er noget der kunne føles som en skade under udvikling.

Denne gang forsøgte jeg mig med intensiv behandling med is, som en slags forebyggelse da jeg mærkede en smule ømhed første gang. Efter 1-2 uge var alle symptomer forsvundet selv om jeg fortsatte min træning 3-4 gange om ugen. Det program du følger ser fornuftigt nok ud. Lad være med at forcere det. Det skal gå langsomt i begyndelsen.

Brug en gele-is pakke som du kan genbruge og fryse ned efter hver brug. Læg fx et viskestykke på dit ømme område dernæst is pakken og fastgør med elastikbind. Gør dette fx om aftenen hvis du alligevel sidder i sofaen 2-3 x 10 min. Og evt. lige efter træning. Dette skulle øge blodtilstrømningen som heler og stoppe små blødninger ved muskelvedhæftningerne.

Det andet råd med benvarmere har jeg også læst om før. Det skulle være godt så de små muskelvedhæftninger ikke bliver kolde ved skinnebenet.

Løb på blødt underlag – grusstier / skov hvis du kan komme til det. Jeg kan selv mærke forskellen.

 

God fornøjelse!

 

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14835:

Henrik Christensens billede
Glad motionsløber

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk