Halv/hel maraton

Flemmings billede

Hej

Jeg har planer om at skulle deltage i Thy adventure tour, hvor man blandt andet skal løbe 22km.

Jeg vil gerne løbe en halv eller hel maraton inden.

Har I nogle forslag til hvordan jeg skal træne mig op til det?

hygge

Updatering:
Jeg er i skrivende stund 30 år og har ikke rigtig løbet de sidste par måneder. Jeg er ca 175 og vejer omkring 67kg.
Jeg har løbet 3-5 km i fitnesscenter et par gange i ugen det sidste halve år.
Thy adventure race er i starten af august måned.
Jeg har planer om at skulle i fitnesscenter 2-3 gange i ugen.

#1

Bedouinas billede
Hej Flemse. Du må komme med lidt oplysninger først. Hvor gammel er du? hvor meget løber du om ugen nu? hvor lang tid har du løbet? hvilken dato er Thy adventure? venlig hilsen Beouina

#2

lillelones billede
Hej Flemse, Nu ved jeg ikke hvor du bor!? Men prøv evt. at finde ud af, om der en løbeklub i nærheden. De fleste klubber har begynderløb på programmet. I "min" klub varer sådan et forløb typisk 8 uger, og det eneste krav er, at man skal kunne løbe 3-5 km når man starter. 1-2 klubmedlemmer løber så på skift, 1 uge af gangen, med begyndergruppen, og målet er, at de efter de 8 uger kan løbe 10 km. Det er super godt. Så kan du jo stille og roligt udvide distancen derfra. Jeg tror måske du kan nå at løbe Lillebælt Halvmarathon d. 2. maj, men ellers kommer der også andre løb inden august. Det gode ved en løbeklub er også, at der altid er nogen at løbe sammen med, og du kan trække på andres erfaringer og få gode råd. Hel og lykke med din træning! hilsen lillelone

#3

FrankBThs billede
Hej flemse Det er et godt råd lillelone kommer med. At løbe et marathonløb inden august synes jeg lidt alt for vildt med den træningsbaggrund du har. Et halvmarathon er dog realistisk nok. Hvis du vælger at træne selv så er der en del gode træningsprogrammer på nettet der kan bringe dig til 10 km og derfra til et halvmarathon. Det er også en god ide at forsøge dit med motionsløb på 10 km inden du kaster dig ud i en halvmarathon. Mange har en tendens til at lægge for hårdt ud. Den erfaring er det bedre at gøre på en kortere distance end på en 21 km ... så er der langt i mål. Frank B. Th.

#4

lillelones billede
Hej Flemse, Rådet fra Frank, om at finde et motionsløb på 10 km at prøve kræfter med, er en rigtig god idé, for så får du en fornemmelse af, hvordan det er at deltage i et organiseret motionsløb. Tro mig, det er meget anderledes end at træne. Men.....pas endelig på, at du ikke forcerer for hurtigt, det kan, i værste fald, ende med skader. En god målestok er, at man forcerer med max. 10% om ugen. Hilsen lillelone

#5

Bedouinas billede
Hej Flemse Snør skoene og kom ud og nyd vores dejlige natur i stedet for at fimse rundt i et fitnesscenter - dit adventure race vil jo heller ikke finde sted i fitnesscentret. Lyt efter Lillelone - det er meget vigtigt at overholde 10%-reglen. Der er masser af ½-marathons frem til august. Alt for dumt/farligt at tænke på marathon foreløbig. Vent gerne til næste år med det. God træning! hilsen Bedouina

#6

lillelones billede
...Som taget ud af munden på mig, men nu er jeg heller ikke på nogen måde tilhænger af fitnesscentre. Desuden bliver benmuskulaturen noget stærkere af at løbe udenfor, man tager helt naturligt længere skridt end på et løbebånd, og det er lettere at få pulsen op. hilsen lillelone

#7

Lars Nielsens billede
Enig med ovenstående. Hvis du vil deltage i adventurerace, kræver det både at du løber længere distancer, hvilket efter min mening er håbløst i et fitnesscenter, samt at du lærer at løbe i det terræn og på den type underlag løbet skal løbes på. Alt andet vil være den direkte vej til skader.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14187:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019