For hårdt et program?

Renè Nielsens billede

Jeg er startet på det program der går Fra 0-21 km. på 20 uger, igang med uge 3, er der nogen der har prøvet den? Den ser ud til og være hård, men er den for hård?

Lidt om mig,
Jeg er 31år
168cm høj
88kg
har løbet ca 1 gang om ugen 2-3km pr tur det sidste år, dog ikke dec. og jan. da jeg fik lidt med bøvl med mit knæ

#1

lillelones billede
Nu kender jeg ikke programmet, men umiddelbart synes jeg, det er risikabelt at træne sig op til 21 km, (set fra dit udgangspunkt), på så kort tid. Dine muskler skal nok vænne sig til det, men sener og led tager noget længere tid om tilvænningen, så du kan risikere at løbe ind i skader, og det ville da være rigtig ærgerligt. Personligt ville jeg finde et program, som går langsommere frem, sådan at både muskler, led og sener stille og roligt vænnes til den øgede belastning, (- og det især når du har knæproblemer). Held og lykke med træningen! mvh lillelone

#2

Sørens billede
Hej Run4it Det er jo meget individuelt, hvad der er for hårdt. Hvis du har haft ondt i knæet, bør du nok være ekstra påpasselig. Du kan sagtens bruge programmet, men evt. lægge et par ekstra uger ind, hvor du ikke forcere, men blot gentager den foregående uges træningsmængde. Hvis ikke du skal nå at blive klar til et bestemt løb el.lign. efter de 20 uger, er der jo ingen grund til at gå for hurtig frem. Hvis du har løbet 2-3 km. gennem et par måneder, er din krop allerede begyndt at venne sig til løb, så bortset fra knæproblemet burde du kunne gennemføre et sådan program, efter min mening. God træning :)

#3

brjs billede
Hej Nej den burde ikke være for hård...den hedder jo 0-21...og du er jo allerede på 3 km/uge. Løbeprogrammer tager både højde for restitution og de max 10% forøgelse af distance. Jeg ved godt at nogle af trænings-passene kan virke skræmmende nu, men når de første 5 km er rutine.... kommer de næste km'er forholdsvis lettere.(men dog ikke af sig selv);;-) Du behøver heller ikke følge programmet slavisk...er der en dag hvor benene absolut ikke vil løbe....så kort turen af. MEN sørg for at komme afsted det antal gange om ugen programmet foreskriver... det er rigtig godt for psyken. Det er godt at sætte sig et mål...held og lykke med det. :;-) Hilsen Bjarne

#4

Teddys billede
Om det er for hårdt kan kun du vurdere. Dog plejer jeg altid at anbefale til de fleste at de før de kaster sig over deres første rigtige program, som det lyder til det her er for dig, at de starter med 1-2 mdr kun med let løb. For at få opbygget lidt udholdenhed, styrket led og scener og bare at komme fornuftigt igang uden overbelastningsskader som desværre ofte ses.

#5

Nordboens billede
Hej, Umiddelbart synes jeg det virker som et lidt hårdt program, men spørgsmålet er jo om du træner til at løb eller fordi du bare har lyst. Jeg personligt ville mere anbefale program som arbejder hen imod 10 km på 12 uger og så tage den derfra. Der findes et hav af programmer på nettet og måske kan du finde et der lidt langsommere? For der er risiko for at blive skadet og også simpelthen at blive nedkørt og så er du jo lige vidt. Under alle omstændigheder er det fornuftigt at stille dig selv nogle spørgsmål: Holder du hvileuge med nedsat træningsmængde hver fjerde uge? Lytter du til din krop (specielt dine knæ)? Er det fordi du vil tabe dig - så kan der jo kombineres anden træning oveni? Får du spist ordentligt? Held og lykke med projektet og det er altid godt at ville udvikle sit løb. Nordboen

#6

Sofies billede
Men, Teddy, det er vel netop det Run4it har gjort det sidste års tid!? Altså opbygget et lille grundniveau og styrket led og sener. Jeg synes, du er på rette vej. Dog skal du med et BMI på 31,2 være forsigtig med at belaste muskler og sener for meget ved at forcere. Så tag den lidt med ro og forlæng programmet en anelse, hvis du mærker begyndende overbelastning.

#7

Teddys billede
[QUOTE=Sofie;4198]Men, Teddy, det er vel netop det Run4it har gjort det sidste års tid!? Altså opbygget et lille grundniveau og styrket led og sener. Jeg synes, du er på rette vej. Dog skal du med et BMI på 31,2 være forsigtig med at belaste muskler og sener for meget ved at forcere. Så tag den lidt med ro og forlæng programmet en anelse, hvis du mærker begyndende overbelastning.[/QUOTE] Det er lidt i stil med ja, men at løbe en gang om ugen er absolut kun en start og hjælper ikke meget ifm at undgå skader når man pludselig trapper op, skal til at løbe intervaller osv.

#8

brjs billede
Hvis ikke man kan bruge et løbeprogram fra [B]0 km[/B] til 21 km. Med en alder på 31 og en løbe-baggrund på 2-3 km om ugen i et år..... Jammen hvad skal man så overhovedet bruge løbeprogrammer til ??. Hilsen Bjarne

#9

Teddys billede
[QUOTE=brj;4200]Hvis ikke man kan bruge et løbeprogram fra [B]0 km[/B] til 21 km. Med en alder på 31 og en løbe-baggrund på 2-3 km om ugen i et år..... Jammen hvad skal man så overhovedet bruge løbeprogrammer til ??. Hilsen Bjarne[/QUOTE] Har du set at der er nogle der siger han ikke kan?? Som jeg ser det, så er der skrevet anbefalinger til hvordan man også kan gøre det og ikke andet og er vel derfor han stiller sit spørgsmål.

#10

brjs billede
Det var kommentar til denne her Teddy: [QUOTE]Det er lidt i stil med ja, men at løbe en gang om ugen er absolut kun en start og hjælper ikke meget ifm at undgå skader når man pludselig trapper op, skal til at løbe intervaller osv.[/QUOTE] Jeg ved at man sammensætter løbeprogrammerne så man ikke forcerer, samt får den nødvendige restitution.....nettop for at undgå skader. Hilsen Bjarne

#11

Renè Nielsens billede
Tror måske det er lidt for hårdt til mig..træning 4-5 dage om ugen.... (tøsedreng) ::-( Tror jeg hopper på den der hedder 0-10km på 16 uger og springer ind i uge 4. Træning 3 gange om ugen tror jeg også der bedre for mit knæ så jeg ikke kommer i problemer igen. Det der gik galt med mit knæ i nov. var jeg løb en tur på ca 8km i stedet for min normale rute på 2-3km. Dumt....

#12

Teddys billede
[QUOTE=brj;4202]Det var kommentar til denne her Teddy: Jeg ved at man sammensætter løbeprogrammerne så man ikke forcerer, samt får den nødvendige restitution.....nettop for at undgå skader. Hilsen Bjarne[/QUOTE] Helt ok og regnede jeg også lidt med, min erfaring fra andre og mig selv siger mig bare at selv om man starter på et program som det omtalte, gjorde jeg selv, så har jeg ofte oplevet at når der skal til at løbes tempo og intervaller, så presser man så hårdt på at der hurtigt kan opstå problemer. Siger dog ikke at det vil være tilfældet ved trådstarter. En anden ting er at de fleste faktisk vil have utrolig stor glæde af at starte noget grundtræning nogle måneder, kun med let løb og øget km antal.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14185:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019