Går jeg for hårdt til den?

Sunes billede

Heysa, jeg er en fyr på 22, jeg har sådan set aldrig løbetrænet i mit liv, kun i meget korte perioder af gangen. Tilgengæld har jeg styrketrænet siden jeg var 16.

Jeg startede med at vænne med til at løbe 1 km, og så arbejde mig op der fra. Den seneste uge, har jeg startet med at løbe: Søndag, 4,3 km, tirsdag, 4,8 km, torsdag 5,5 km, og i dag lørdag 6 km.

Jeg løber det hele i 1 hug, vil gerne kunne løbe 12 km. 

Men vil gerne vide om det er for meget at øge hver løbedag med 500-1000m? 

#1

Anonyms billede

Normalt øger man med ca. 10% om ugen. Dvs. hvis du kan løbe 6km idag, så skal din længste tur i næste uge være 6,6km og næste uge igen 7,3km osv. - Det kan godt være lidt svært her i starten at begrænse sig, men når du passerer de 10km i distance, så løber du ikke bare 1km længere fra træningspas til træningspas, men følger denne huskeregel, for ellers kommer skaderne, da man i så fald går for hurtigt frem.

Næste uge kunne f.eks. se sådan ud: Tirsdag 4km - Torsdag 2-3km tempoløb - Lørdag 6,6km.

Og næste uge: Tirsdag 4,5km - Torsdag 2-3km tempoløb - Lørdag 7,3km.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14110:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019