Fra ½ marathon til marathon

Anne-Louises billede

Fra ½ marathon til marathon

--------------------------------------------------------------------------------

Hej.
Jeg skal løbe mit første ½ marathon her 1.11. til Løbekompagniets ½ marathon i Aalborg. Træningen er gået godt, har fulgt et fast program med 3 løb om ugen. Jeg har selv tilrettelagt det sådan, at der har været en dag med fart over feltet (middellængdetur), en med trapper, bakker og spurt ind imellem (kortest tur) og så en tur, hvor jeg har løbet i det tempo jeg regner med at løbe 1.11. 6 min-6.15 min/km.
Jeg vil vildt gerne løbe Copenhagen Marathon 2010.
Mit spørgsmål går så på hvilket program jeg skal følge?? Jeg vil helst nøjes med løb tre gange om ugen i begyndelsen, nu hvor det er mørkt det meste af tiden, og så fire gange når vi kommer lidt ind i det nye år. Kan I anbefale mig et program.
Der skal HELST ikke være en masse intervaltræning, har det bedst med selv at sætte tempo, bakker, trapper og lign. ind.
På forhånd tak.
Mvh Anne-Louise

#1

Sørens billede
Hej Anne-Louise Hmm, det lyder egentlig som om, du har meget godt styr på din træning og ved, hvad du vil. Spørgsmålet er, hvad du vil med et program? Hvis du fastholder din nuværende form ved at træne, som du gør med to kortere og en lang tur om ugen, vil du kunne nå hen på foråret og derfra øge antallet af kilometer med en ekstra dag om ugen i form af bakker, trapper osv. samt nogle længere ture. Har du større ambitioner end blot at gennemføre på en ok tid?

#2

Anne-Louises billede
Ja, du har på en måde ret Søren, jeg ved egentlig hvad jeg vil ;;-) Det er bare så dejligt nemt at få stukket et program i hånden, og så følge det slavisk..he.he.. Måske jeg skulle sætte mig, når ½ marathonen er vel overstået, og sætte et program sammen med min søster. Vi er nemlig to om at stå strabadserne igennem (skønt). Jeg kunne også omformulere mit spørgsmål og så i stedet skrive...hvor længe før Copenhagen Marathon´et skal vi til at løbe fire gange om ugen, og hvor langt skal den længste tur være?? Så har vi lidt at gå ud fra. Og nej - vi har ingen tidsmæssige mål, blot at gennemføre...og dog...4½ time ser jeg som et lille mål. Tak for svar.:::-)

#3

Nordboens billede
Hej Anne-Louise, Her har jeg fundet alle tiders programmer så det kan jeg anbefale dig. Der er alt mellem himmel og jord, hele og halve marathoner på forskellige tider, se om ikke du kan finde noget der. [url]http://www.funbeat.se/programs/[/url]

#4

BrianNNs billede
Du kan også prøve at læse "Daniels' Running Formula" af Jack Daniels (helst den nyeste udgave, dvs. 2. udg.). Han har flere løbeprogrammer med i bogen, bl.a. til ½MT og MT. Og han giver en masse gode råd til træningen. Han har en PhD grad i idrætsfysiologi og er én af verdens mest respekterede løbetrænere (og forskere indenfor feltet). Runner's World har også kåret ham til verdens bedste løbetræner og bogen til bedste træningsbog. Jeg kan naturligvis kun anbefale dig at købe denne bog, men i første omgang kan du prøve at låne den på biblioteket.

#5

Bedouinas billede
Hej Anne-Louise Der findes masser af gode programmer - du behøver ikke at lede så meget, for her på siten findes der også udmærkede programmer :;-) Men læs så meget som muligt og find det program, der passer bedst til dig. Strik eventuelt et sammen med din søster, som du selv er inde på. :) Bedouina

#6

Anne-Louises billede
Tusinde tak for jeres svar - dejligt at få respons. Jeg tror min søster og jeg fortsætter kursen vi har lagt, og strikker vores eget program sammen.

#7

Frederiks billede
Copenhagen Marathon har et program liggende inde på deres hjemmeside, som er godt når man er førstegangsløber og så er det nemt at tilpasse egne behov. Jeg oplevede at det var rart at komme ud på de lange ture før mit første, for det er der man får trænet det mentale og får styr på at disponere fornuftigt. Og det er der man lærer sin krop at kende, ligesom man kan eksperimentere med føde og væske undervejs. Efter en træningstur på 30km var jeg sikker på at jeg nok skulle klare det fint til mit første marathon :::-)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14261:

Peter Øs billede
Startede med at løbe i 2018 efter ca. 20 år uden løb, forsøger at flette det ind i mellem mine ture...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Guldbæk løbet

Bliv medlem af løberne.dk