Forskel på marathon og ultraløb?

Allans billede

Hej ultraløbere
Mit spørgsmål kan egentlig forkortes til: Hvordan føles det at løbe ultraløb?

De fleste oplever på et marathon at have en krise omkring de 30 km. Hvornår kommer kriserne som ultraløber? Kan man som alm. marathonløber passere de 42 km. og så løbe 50 eller 60 km. før man oplever problemer igen eller... :confused:

#1

Halvorsens billede
Hej Allan Nu er det nok noget individuelt, så jeg kan kun tale for mig selv - men på de kortere ultraløb har jeg normalt ikke de kriser jeg tidligere havde da jeg "kun" løb marathon. Forklaringen på dette er primært at man løber lidt langsommere - i snit runder jeg nok de 42 km 20-30 min langsommere, og dels er kroppen meget mere trænet i de lange ture. I normal marathon træning er der ikke meget mening i at ligge og løbe for mange lange ture, men når man træner til ultra bliver en vigtig del af træning lange og relativt langsomme ture - så kroppen vænnes til at komme ud hvor man går fra at primært at forbrænde kulhydrater til at gå over på fedtforbrænding. De lange ture bruges også til at vænne maven til at optage så meget som muligt. Håber dette besvarer dit spørgsmål - og hvis du har lyst til at prøve at løbe ultra vil jeg anbefale dig bare at kaste dig ud i det. Hvis du har løbet en 5-10 marathons skulle det ikke være det store problem at løbe et 50 eller 60 km løb. Det er lidt mere forskelligt mht. de tidsbegrænsede løb (fx 6 timers løb) - her er det primært et spørgsmål om man kan motivere sig selv så længe og forholde sig til at man jo ikke kommer hurtigere i mål selv om man løber hurtigere/giver sig lidt mere.

#2

Allans billede
Tak for svar Jeg kan godt se pointen om det langsommere, men længere løb. Jeg skal lige have lidt flere kilometer i benene inden jeg begiver mig ud i den slags :)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14332:

Niels Ginges billede
Jeg er årgang 1968, og har løbet siden sommeren 2016. Jeg har (oktober 2019) løbet en del småløb og...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk