Espoo Strandmarathon

Nordboens billede

Det har taget mig lidt tid at skrive om løbet fordi der var en del tanker og følelser der lige skulle på plads.
For at tage det der sikket interesserer flere fordi de ved at det er min første halve marathon, så blev min tid 2 timer 17 minutter. Og jeg havde troet at jeg kunne gøre det hurtigere, men jeg skulle vist hellere være glad for at gennemføre løbende hele vejen og ikke være blandt dem der stod og kastede op hen mod slutningen....

Der var ca 1600 løbere til den ½ og 1000 til den hele, der var start til marathon kl 11 og ½ kl 13.30. Hele arrangementet fungerede upåklageligt hele vejen i gennem. Jeg havde hentet startnummer osv. dagen før for at se mig lidt omkring i området - parkering, start, toiletter. Vidste I forresten at transportable toiletter hedder BajaMaja i Finland......:confused:

Løbet startede ved en stor sportshal så der var fine omklædnings forhold og alle faciliteter, samtidig kunne man være indendørs indtil start og derved undgå at blive kold. Vejret var nu ret perfekt, ca 15-16 grader, lidt skyet og senere sol, med lidt vind. Folk stod og varmede op og hev og sled i muskler i timer før start, der var også dem der inhalerede gels i større mængder. Jeg foretrak nu at deltage i den fælles opvarmning før start og jeg havde også været ude på en lille luntetur.

Starten var uproblematisk, der blev lynhurtigt lukket op for feltet og man kunne løbe i det tempo man havde trang til. Jeg havde bestemt mig for meget roligt tempo de første 3 km (måtte bagefter indse at det blev ved det rolige tempo hele vejen....;;-)) og nød det første stykke af ruten der løb langs en motorvej for der var så mange løbere at se på så man ikke lagde mærke til noget andet. Den anden del af ruten løb ad grønne stier gennem beboelseskvarter og den sidste del langs havet og skærgården. Alt i alt en meget flot og varieret rute med få bakker i begyndelsen som de eneste kuperede strækninger.

Der var fem depoter med vand, sportsdrik og flere steder også bananer og saltagurker. Hvert depot var effektivt og med masser af plads til at komme hen til bordene - der stod også folk og delte kopper ud. Jeg var lidt dum og drak næsten ikke noget for jeg havde så travlt med at komme videre.

Jeg begyndte at føle mig tung og træt allerede efter ca 11-12 km - og jeg har jo løbet så meget længere til træning uden at føle sådan. Mine lange ture har været på både 18 og 20 km. Måske har jeg ikke drukket nok undervejs og det må jeg bare tage til efterretning. Men det var hård at gennemføre og det havde jeg ikke regnet med, havde troet at løbsoplevelsen ville bære mig meget mere igennem. Der var ikke så mange tilskuere for løbet er ikke inde i centrum så det er jo kun familierne der kommer; men dem der var gjorde helt klart en forskel.
Efter 16,5 km fik jeg sidestik og det var ret ubehageligt, men det gik dog over.

Men selv om jeg måske dehydrerede eller ikke havde haft sidestik så havde jeg vist ikke fået en tid der var så meget bedre, måske et par minutter. Og det skal jeg bare lære af. At det er bedre at bruge et halvt minut på at få drukket ordentligt for så får jeg energi til at løbe den tid ind - og at holde den. Desuden må jeg indse at gels og jeg vist ikke får et kærligt og livslangt forhold, det er altså ikke noget jeg synes fungerer hverken til træning eller til konkurrence, jeg føler ikke at det give nogen form for energi. :Sad
Næh, jeg bliver nødt til at have noget banan og rosiner med - og lære at spise dem.

Jeg er glad for at jeg løb og jeg gør det også igen. Min skuffelse over løbet er vist mest fordi jeg ikke havde en følelse af triumf og "stort øjeblik" da jeg løb over målstregen. Jeg havde forventet at få ekstra kræfter mod slut og det fik jeg ikke, syntes næsten ikke at jeg kunne komme hen til den skaldede målstreg :syg: Jeg havde forestillet mig at armene skulle op over hovedet og alt det der, i stedet var jeg helt zombie agtig og lidt uinteresseret i det hele.

#1

Bedouinas billede
Kære Nordbo. Til lykke med dit første halvmarathon! Og kan du så se at få armene og mundvigene op og være glad, for det er en flot præstation at løbe et ½ marathon og noget du skal være stolt af.;;-) Du var overmodig og synes ikke, at det var nødvendigt at spilde tid på at drikke ved depoterne, og det var, som du selv er inde på, dumt. Du skriver, at der var frugt og saltagurker også - spiste du noget af dette? Det ER vigtigt at få noget energiindtag undervejs - noget du bør træne fremover. Hmm, få flere kræfter til sidst ???? Ja, men det får man altså ikke. Heller ikke selvom du havde spist og drukket fornuftigt, for selvfølgelig er kræfterne opbrugt til sidst. Det var synd, at du ikke fik følelsen af triumf. Jeg tror, at dette skyldes, at du jo næsten har haft løbet distancen på forhånd, fordi du har haft nogle meget lange træningsture. Det gør selvfølgelig selve løbet lettere (eller burde gøre det ;;-) normalt) men til gengæld er der jo heller ikke meget forskel, vel. Hvordan trænede du egentlig op til løbet? huskede du at trappe ned god tid i ugerne op til løbet? hvornår havde du din sidste lange tur? Jeg synes stadigvæk, at du har gjort det godt og at du bør være stolt af dig selv. :-P :-P :-P venlig hilsen Bedouina

#2

Peter Henriksens billede
Hej Nordbo Jeg kan sagtens nikke genkendende til din skuffelse over den manglende triumffølelse. Jeg har løbet i et års tid og løb mit første halvmaraton i Berlin i foråret. Selvom jeg kom levende igennem alle 21,1 kilometer, var det bare ikke helt så fedt, som jeg havde forestillet mig: Jeg var måske for slidt og træt til at føle den forventede eufori over at have nået mit daværende mål. Det slog mig dengang, hvor meget federe jeg egentlig synes, det var at [I]træne[/I] op til løbet. For mig er det her, jeg oplever den virkelige løbeglæde. Siden har jeg løbet fire halvmaraton - og jeg er heldigvis blevet bedre til at nyde det. Dels er jeg kommet i bedre form, og dels kender jeg nu distancen, så jeg efterhånden selv kan disponere mit løb, så jeg har overskud til at nyde det. Så kan det godt være, at jeg en gang imellem løber som en gammel mand - men jeg nyder det (for det meste), fordi mine forventninger til mig selv og løbet er blevet mere realistiske. Hey - du har faktisk lige løbet 21,1 kilometer! Du har da al mulig grundt til at være kæmpestolt af dig selv, Nordbo! Tillykke! Hilsen Peter :-)

#3

Nordboens billede
Tak Bedouina og Peter for nogen rigtig gode svar som har været med til at sætte tingene endnu mere på plads! :;-) Ja, jeg troede at jeg ville spilde tid på at drikke for meget i depoterne - i stedet for at forstå vigtigheden af energien. Jeg tog en gel ::-( og det var ikke nogen hjælp - jeg skal lære at spise banan ellere rosiner. Jeg havde trænet vældig fint og trappet ned og spist pasta - men havde nok overgjort det hele i troen om at det var måden. Men jeg tror at Peter slog hovedet på sømmet - træningsglæden. Det er jo lige præcis som du skriver, glæden ved at træne til løbet, glæden over at overskride en grænse mens man træner, lige at løbe det længere eller de intervaller man ikke helt havde været klar over at man kan. Jeg glæder mig som et lille barn til mine lange ture - sidder og planlægger med kort og forestiller mig hvor fedt det bliver. Nu vil jeg tilmelde mig det næste ½ marathon den 2.10 og det vil jeg nyde! Uanset hvad, så bliver det løbet fordi det er noget jeg kan og fordi det er noget der er positivt. Jeg vil sidde med ruten og glæde mig til at løbe den, det bliver en flot og varieret tur - og denne gang vil jeg nyde naturen for hvor er jeg heldig at kunne løbe i Finlands fantastiske natur! ::-) Hvis der er nogen der er blevet nysgerrige så er løbet her på den aller sydligste spids af Finland, ca 1½ times kørsel fra hjemmet i Espoo: [url]http://www.itamerimaraton.com/index.php?page=main[/url]

#4

Bedouinas billede
Hej Nordbo. Dejligt at du er tilbage med dit sædvanlige gode humør :) Jeg forstår godt din afsky for gel. Jeg har ellers haft det glimrende med det i flere år og syntes, at det var et godt energi-indtag undervejs, men nu er jeg også ved at have fået nok og nær ved at kaste op af dem :syg: Hvad har du egentlig med ude på dine lange træningsture? Jeg selv kan godt lide en bounty, men nu holder jeg også meget af chokolade;;-) Til løb har jeg også altid druesukkertabletter med. Du skal nok prøve dig lidt frem, hvad der er godt og dejligt at indtage for dig. Energidrik ved depoterne er også en god ting, men det bør du nok også have trænet på forhånd, da det for nogle giver maveproblemer. venlig hilsen Bedouina

#5

Nordboens billede
Hej Bedouina, Ja gel tror jeg nok jeg er blevet skilt fra - det er simpelthen for meget. Udvalget heroppe er heller ikke så stort og jeg tror at det er nemmere at finde noget andet end at begynde at bestille over nettet. Jeg er ikke ret glad for søde sager og da slet ikke når jeg løber, men det er nu engang det der giver hurtigst energi. Det skal jo også være noget der kan være i lomme eller bælte - jeg ved ikke rigtigt hvordan en banan ser ud efter 1½ time derude i lommen........:syg: Jeg tror jeg vil prøve rosiner for det findes tit i depoter til løb. Jeg har ikke lyst til at løbe med bælte til konkurrencer og vil hellere klare mig med det der er. Og altså også indtage noget af det ;;-) Hvor mange druesukker tabletter tager du? Jeg har en pakke men aner altså ikke hvor mange der skal til. Det er jo ellers godt at have i en lomme. For chokolade - bliver det ikke til sovs? Mange Hilsener, Nordboen

#6

Anne Gram Gamzus billede
Hej Nordboen. Ja godt at se at dit gode humoer er kommet tilbage...!!::-) Jeg har vaeret "medkigger" her paa 'sitet' siden maj, hvor mit loebeliv startede. Det er en fornoejelse og stor inspiration at foelge dig.....:-) Da jeg er bosiddene her syd-paa kom jeg til at taenke paa om ikke dadler kunne vaere noget for dig at have med i baeltet....??? Saan' en stor og saftig Majoul dadel indeholder megen god energi..... Saa skal du heller ikke have saa mange med som de smaa rosiner...!!!;;-) Glaeder mig til at hoere mere fra dig. Kaerlig hilsen Anne i Eilat.

#7

May-Britts billede
Hvis man (som jeg) har det meget dårligt med de alm. konc. gels, kan man bruge Isogels, der indeholder vand, og derfor smager som saftevand. Personligt bruger jeg High5 Isogels, bestilt på nettet i England.

#8

Bedouinas billede
Hej May-Britt og andre. De kan også købes her i webshoppen på denne site :;-) venlig hilsen Bedouina

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14250:

Claus Meyers billede
47 år Løber 10km og op til Marathon Gennemført 4 Marathon Runners vært (DGI) i Glumsø Den...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Guldbæk løbet

Bliv medlem af løberne.dk