eremitageløb - hjælp til løbeprogram

ramas billede

Hej alle, jeg er lige begyndt at løbetræne igen efter nogle års pause (børn etc.). Har før løbet halvmaraton, og trænet ca. 60 km om ugen, så min første tur i lang tid her forleden blev selvfølgelig alt for lang (sølle 5 km. - ak der var engang...). Min krop kan stadig huske, hvordan man gør, og det gik bare derudaf - av-av en gang DONS de næste dage! Fik dog vildt meget blod på tanden, og mit første mål er en god tid til eremitagen i okt.
Min ide til at komme i god form er, at løbe tre gange i ugen indtil ca. 13-15 uger før løbet, og så gå på med et program. Første periode med en kort tempo, en interval og en lsd om ugen, sådan efter lyst og tid, og så i den anden periode op til løbet et dræberprogram!!! Wink
Og dér savner jeg et skræddersyet eremitageprogram (13,3 km). Er der een af jer, der kan hjælpe mig med at lave et, kender til hvordan man laver løbeprogrammer, og hvor man kan finde viden om det? Eller har viden om at det er godt at tage et 10 km. program og gange det med en faktor?
Vil gerne løbe under en time og helst 55min. ... Og SKAL helt sikkert slå min gamle løbemakker, det er hele motivationen!!! :nr1 (passer ikke helt, for jeg elsker virkelig at løbe, men... han skal nakkes!).
Respiratorisk er jeg ok med, da jeg cykler 16 km om dagen til/fra arbejde - intervaltræning med max. fart fra rødt til rødt lys. Men alle løbemusklerne skal selvfølgelig have noget tid.
Håber at een eller flere har taget sig tid til at læse mit lange indlæg, og at I har noget input, på forhånd tak, glæder mig til at løbe sammen med jer igen! Smile
VH

#1

Allans billede
Hej Rama Velkommen tilbage som løber :;-) Du har jo et godt udgangspunkt som tidligere marathonløber og din kondition er sikkert også rimelig, da du cykler en del. Men som du selv er inde på kræver løbemusklerne nok lidt træning. I den forbindelse tror jeg det er lidt for tidligt at begynde på intervaltræning. Det er som du ved ret hårdt for muskler og sener, og du risikerer måske en skade. Hvis jeg var dig ville jeg bruge mindst en måned, hvor du "bare" træner alm. løb, så korppen lige tilpasser dig igen. Med hensyn til et program, så har jeg set, at du på netdoktor kan skræddersy et program i forhold til dit behov. find det [URL="http://www2.netdoktor.dk/sport/program_valg.htm"]her.[/URL] Jeg tror, det er klogt at du først begynder på programmet senere i din træning. Held og lykke - du skal nok klare din makker :-))

#2

ramas billede
Tak Allan, jeg tror, at du har ret i at vente lidt med intervaltræning, og de første par måneder er jo nok også de mest kritiske mht. skader. Har læst mig til, at der kan gå helt op til 9 mdr., før sener og vedhæftninger har vænnet sig til belastningen. Så februar næste år, kan jeg rigtig give den gas ;-) Tak for link til netdoktor.dk, kendte det godt og det er ok, men jeg savner et rigtig nørdet program, hvor man kan indtaste 13,3km som mål i stedet for standarderne 5km, 10km, halv- og helmaraton. Er der nogen der har erfaringer med at gange et anbefalet 10km program med 1,33, så målet er 13,3km??? Er det så let at rette i et program? Sikkert ikke, hvis det skal være helt optimalt. Er der een der ved noget om, hvordan man laver et godt løbeprogram? Eller en nørdet løbebog med indføring i det? PÅ forhand tak og vh rama

#3

Sørens billede
Hej Rama Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor nørdet du vil være, men jeg tror altså ikke, det betyder det helt store om du bruger et 10 km. program og løber 3 km. mere eller om du bruger et 15 km. program og løber 2 km. mindre. Så præcist kan du ikke træne, så du lige præcis rammer de 13,2 km. Under alle omstændigheder er det godt med et træningsoverskud, så i virkeligheden burde du måske træne efter et ½ marathonprogram. Så ville du have et godt overskud til at kunne løbe de 13 km. på en god tid. Et godt løbeprogram indeholder elementer af intervaltræning, lange rolige løb og restitutionsløb. Der kan varieres over temaerne. Hvordan programmet præcist bør sammensættes er meget individuelt. Hvis du virkelig vil være nørdet ;) bør du måske få en løbecoach til at lave et individuelt træningsforløb til dig. God træning :;-)

#4

ramas billede
Tak Søren, selvfølgelig har du ret, et 15 km´s program er fint. gik helt i selvsving over hvor fedt det var at løbe igen, og så skulle den have en (meget præcis ;-) skalle. Det ER rigtig fedt at begynde at løbe igen, og jeg er lige kommet over den første rigtige træthed over at bevæge stængerne så hurtigt med vægt på! Tager det stille og roligt med at sætte distancen op, og har en god fornemmelse af, at min fysik kan følge med. Selvom det godt nok går noget langsommere, efter at jeg er blevet 45... Suk! Godt løb! vh

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14779:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk