Energiindtag ved marathon

lillelones billede

Hej;)
Jeg skal løbe mit første marathon til marts. Jeg er rigtig meget i tvivl, om jeg skal begynde at træne energiindtag med henblik på selv at medbringe det til løbet, eller bare skal drikke og evt. spise lidt ved hver depot under løbet?:confused:

Hilsen
lillelone

#1

Bedouinas billede
Hej Lillelone. Selvfølgelig skal du begynde at træne energiindtag. Nu ved jeg ikke, om du tænker på energi-barer eller gel, eller bare det at spise og drikke i al almindelighed? Men det er meget vigtigt, at du træner maven i at spise undervejs. Jeg husker tydeligt til mit første marathon, efter de 30 km nægtede maven totalt at indtage noget, og derfor blev jeg dårlig efter løbet. Normalt drikke og spiser jeg ved hvert depot, og så har jeg 2 store og 1 lille gel med. Har du prøvet at løbe ½-marathon? hilsen Bedouina

#2

lillelones billede
Hej Bedouina, Jeg tænker her på energibar-rosiner-druesukker i tabletform-banan. Har hørt at mange får dårlig mave efter et marathon, og vil selvfølgelig helst undgå det. Jeg har løbet en del ½-marathon, og det har altid været tilstrækkelig for mig med vædske og vand ved hvert depot, men marathon er jo en helt anden sag. Har også eksperimentret lidt med gel....og fik dårlig mave. Hilsen lillelone

#3

Bedouinas billede
Hej Lillelone. Tja, du må jo nok bare prøve dig lidt frem. Gel fungerer udmærket for mig. Når jeg tager én gør jeg det umiddelbart inden en vandpost, så jeg kan skylle efter med vand. Når jeg løber mine lange træningsture, kan jeg godt lide at have en Bounty med. Har også nogle gange en med til marathon. Hilsen Bedouina

#4

lillelones billede
Tusind tak for svarene.....jeg må nok bare prøve mig frem stille og roligt:) Hilsen lillelone

#5

Bedouinas billede
Hej Lillelone. Jeg kan også godt lide at have bolsjer med. Af den slags, der er syrlige, lidt store, som man kan have i kinden en ½-1 time, inden de er suttet op. Så bliver man heller ikke så tør i munden. :;-) Jeg bruger det lidt som belønning på de lange ture. F.eks. når jeg har løbet 20 km må jeg få et bolsje. :) hilsen Bedouina

#6

Halvorsens billede
Hej Lone Nu ved jeg ikke hvilken tid du går efter på maraton, men med mindre du regner med at være meget lang tid om det mener jeg ikke nødvendigvis der er behov for at spise noget. På maraton spiser jeg måske et stykke banan under vejs, men det er mest for ikke at føle mig sulten under vejs - ellers står den bare på energidrik og vand. Jeg undre mig ofte til maraton når jeg ser folk med 4-5 eller flere gels proppet ned i lommerne - det er altså begrænset hvor meget man kan nå at optage under vejs og det er alt andet lige nemmere at optage den sportsdrik der normalt serveres. Hvis det er et af de mindre løb er der nogle gange kun vand og sodavand - så er det min erfaring at 1/3 sodavand og 2/3 vand gør det nemmere for maven. Men generelt tror jeg det eneste der ligger fast er at det er meget forskelligt hvad der virker bedst for den enkelte. Så der er derfor ikke meget andet at gøre en at prøve sig frem: Når du er ude på en tur omkring 20 km, så prøve at spise/drikke ved 10 km og så løb videre og se hvordan det går. Det er også en god ide at prøve at drikke mere end man har brug for - på en 20 km tur er det jo ikke alverden man har nødvendigvis har brug for - men på et maraton skal der drikkes en del under vejs, alt efter vejret.

#7

lillelones billede
Jeg går ikke efter nogen bestemt tid, dog helst under 4½ timer. Satser på at få 1 bæger vand og 1 bæger vædske ved hvert depot, og evt. et stykke banan. Nu ved jeg så ikke helt præcist hvor langt der er mellem depoterne, men mon ikke det er ca. 5 km. Er det for meget? Det afhænger vel også lidt af hvor stor man er!? mvh lillelone

#8

Halvorsens billede
Jeg syntes det lyder meget fornuftigt. Og hvis du ikke er så rutineret vil jeg sige at det lyder fornuftigt at gå efter at drikke ved hvert depot. Der er ikke den store fare for at komme til at drikke for meget - det værste der kan ske er at maven "skvulper" og så kan man jo bare drikke mindre/springe næste deport over. Det er klart bedre end at komme til at drikke for lidt.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14384:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk