Energi

Nordboens billede

Jeg er nu med stor fornøjelse begyndt mit træningsprogram (som passer vældig godt til mig) til halvmarathon den 8. Maj. :Wink

Er der nogen der vil hjælpe mig med at få lidt styr på energi indtagelse under løb? :confused:

Jeg har før længst løbet 15 km hvor jeg tog et godt "bløb" gel og lidt vand efter ca 11 km - og det virkede ret effektivt.
Har også prøvet at tage efter ca 7-8 km ud af en tur på 12 km - og det gav ikke nogen effekt som kunne mærkes.

I mit program (fra funbeat.se) er målet at løbe på ca. to timer, og langdistancer i øjeblikket er på 11 og 12 km. Om to uger står der at jeg skal "tag med dryck och energi".

Ok, efter hvor mange km skal jeg spise/drikke?

Er det bedst at bruge druesukker (hvor mange stykker?) eller gel (hvor meget ud af en portionspakning?)- synes at man bliver noget klistret indeni af gel :syg: men det smager nu godt nok og er nemt at få ned.

Hvor meget vand drikker man - har drikkebælte med 4 små flasker? Går eller løber man mens man spiser/drikker? Synes ikke rigtig at maven er med på at få noget ned mens jeg løber. :Sad

På en eller anden måde så tænker jeg at logisk så burde man jo tage energi inden man begynder at løbe og så jævnligt undervejs - sådan for at holde gejsten oppe men ved godt at sådan er der ingen der gør ;;-)

Vil meget gerne lære af jeres erfaringer ::Smile

Forresten så var det en stor følelse for første gang i mit liv at se mit navn på deltagerlisten...:Smile

Mange Hilsener,
Nordboen

#1

Sørens billede
Hej Nordbo Det bliver spændende for dig nå et halvmarathon. Hvormeget du skal indtage af væske og energi kommer meget an på, hvor varmt det er den 8. maj. Hvis du sveder meget, skal du indtage mere end ellers. En tommelfingerregel siger, at man kan løbe uden at indtage noget i en time. Der er derfor ikke de store mængder, du skal have med på turen. Hvis du indtager lidt væske 3 gange på en halvmarathon burde du være dækket ind. Drik ikke for meget (½-1 dl. afhængig af varmen), så det skvulper rundt i maven. Om du går eller småløber mens du drikker er meget individuelt. Gør hvad der passer dig bedst. Det tager jo ikke mange sekunder at indtage. Jeg foretrækker selv gels på en sådan distance. Du kan nøjes med en enkelt på halvvejen, men tag to med for en sikkerheds skyld. Held og lykke med forsøgene :;-)

#2

Teddys billede
Som jeg læser det ser det ud til han ligeså meget spørger om væske på træningsture og der er vidst stor uenighed mht hvornår det er nødvendigt at drikke. Nogle mener hver time, andre som jeg selv føler intet behov for at drikke på ture under et par timers varighed. Under selve løber vil jeg dog anbefale du drikker væsentlig mere, efter min mening hellere drikke ved hver stand og så sikre god væske balance, end at risekere det er væsken der måske gør det hårdt mod slutningen. Gels mener jeg absolut ikke der er behov for på den distance. Men en ting er behov, noget andet er hvad den enkelte føler de har brug for og har det godt med.

#3

brjs billede
Hej Nordbo Sørg for at fylde dine depoter op... spis og drik godt inden løbet... så er det (under normale vejrforhold) ikke nødvendigt at indtage noget undervejs. Men hvis du har det bedre ved at spise og drikke under løbet....så tag for dig af retterne i depoterne. Der plejer at være et godt udvalg af lækkerier.....og så får man sig også et lille pusterum ;;-) Husk hvis du drikker meget vand...også at få lidt salt. Hilsen Bjarne

#4

Nordboens billede
Tak for gode svar som egentlig bekræfter mine tanker om at det nok er ret individuelt hvad man har brug for. Teddy har faktisk ret mht at jeg mest spørger omkring min daglige træning (men Teddy, jeg er nu en en kvinde og ikke en han...... men det kunne du jo ikke vide....;;-)) - for jeg går ud fra at man lærer mest om sig selv og sine behov under træningsturene, derunder også hvilke fejl man ikke skal lave under en konkurrence. Søren skriver to gels.....hjælp, jeg plejer kun at tage 1/3 af sådan en gelpakke (eller hvad man skal kalde det, måske en tube?) - så er det måske derfor det ikke virker så meget? :confused: Bjarne du skriver at så får man et lille pusterum, men så bliver det vel indregnet i ens tid og dermed bliver den langsommere? Er også bange for at hvis jeg går så bryder jeg rytmen og kan måske ikke fortsætte. Sådan er det vel også hvis man er nødt til toiletbesøg - hvilket er min store skræk, har det med at skulle tisse når jeg halvtreds gange (selv om jeg har været lige før løb flere gange) bare fordi jeg ved at nu gælder det om ikke at spilde tiden??? Så irriterende og jeg tror det er meget psykisk betinget for der er jo ikke rigtig noget tilbage ::-(( Hilsen, Nordboen

#5

Teddys billede
Nordboen> Beklager meget:::-) Jeg ved ikke hvorfor du skulle tage to gels med på et halvmarathon, dine glykogen depoter bliver slet ikke tømt under sådan en tur.

#6

Sørens billede
Selvom ens glykogen depoter ikke er tømt, kan man godt få ny energi af en gel. Som nævnt er en enkelt rigeligt, men jeg har altid en ekstra hvis der skulle ske noget med den første... 1/3 af en gel har ikke en mærkbar effekt, tror jeg. Og jo, man får alt andet lige en dårligere tid, hvis man holder pause, men måske kan en kort pustepause give lidt ekstra hastighed efterfølgende, som gør at sluttiden bliver bedre...

#7

Nordboens billede
Ingen grund til at beklage Teddy, der er jo ikke til at vide med sådan et brugernavn..... Følte at det var passende når jeg i øjeblikket nok er den bruger der bor højst mod nord...... ::-) Jeg vil tage jeres forslag til mig og finde ud af om jeg har brug for energi eller ej - og evt. hvor meget. Foreløbig vil jeg eksperimentere under træningen. Det kan jo også være at det er godt at have med bare for at føle sig sikker på at intet kan overraske, sådan en slags mental sikkerhed. Hilsen, Nordboen

#8

Anonyms billede
held og lykke med træningen frem til dit første ½ marathon. mht vand, så vil jeg sige det er meget afhængig af temperaturen.....de gange jeg har løbet har jeg altid haft et bælte på med ½l drikkedunk, således at jeg har kunne drikke når/hvis jeg følte behov for det, og ikke var afhængig af depoterne. Fast føde/energi har ikke været nødvendigt som sådan, jeg har dog nogengange oplevet at en ½ banan eller en frugtstang (castus) ved ca 15 km har gjort underværker :-)) Mht "tissepause" ja der er nok nogen af os kvinder (af en vis alder *ss*) der kender til nødvendigheden af dette under et løb. Der er ikke andet at gøre end at tage sig tid til det, for det er direkte hæmmende og gør ihvertfald ikke noget godt for løbehastigheden hvis man virkelig føler man "skal" !!!!! ja så bruger du måske 2 minutter på det, men gør det noget ??? hilsen Mette [url]www.bricksite.com/mettehartwig[/url] LL

#9

færdigmedfyrres billede
Søren skriver: "Selvom ens glykogen depoter ikke er tømt, kan man godt få ny energi af en gel." Er der nogen idé overhovedet i at indtage vand og/eller gel på en 15 km?:confused:

#10

Sørens billede
Man behøver bestemt ikke at tage gel eller vand på en 15 km. distance, men afhængig af, hvor oplagt man er den pågældende dag, synes jeg da godt man kan få lidt ny energi ud af at tage en gel efter de første ca. 10 km.

#11

hvilsoms billede
Hej, Kan godt se, at emnet er ved at være "gammelt"; MÅ komme med en kommentar til Nordboen - På træningsture på 2 timer og under mener jeg ikke, at det er nødvendigt at have vædske med, og slet ikke gel... Hvis det er meget varmt, kan du lægge vejen forbi kirkegården eller en tankstation eller ? og få en slurk vand midtvejs. Men gel på en 15-18km træningstur er i mine øjne svært overkill... Under selve løbet (Lillebælt?) er der fine vædskedepoter - brug dem - drik ½ vand ½ "energidrik" ved dem alle sammen (ca 2-3dl) så er du dækket ind. Gel er kun nødvendigt, hvis du ABSOLUT ikke kan stoppe og følges med de forreste ;-) Der er så mange søde hjælpere på ruterne - brug dem - det skal ikke være så svært :-) /Anders

#12

Sørens billede
Hvad med det at bruge sine træningsture til også at træne i at drikke undervejs? ;) Mvh Søren N

#13

hvilsoms billede
Det kan man jo gøre. Det er også vigtigt nok - men igen - hvis man "bare" er motionist, kan man godt gå forbi drikkeposten uden at miste meget tid på halve og hele maraton'er :-)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14427:

Martin Steffensens billede
Langdistanceløb - hovedsageligt halvmaraton Hurtigste halvmaraton 1:28 Deltaget i ca 15-20...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk