Endnu en begynder...

Pauli Mortensens billede

Faldt over motionslob.dk da jeg ledte efter et helt basalt træningsprogram. Fandt ud af, at programmet "Halvmarathon 1" synes at passe vældig godt - og så er det jo heldigt at det oven i købet passer til mit første mål som er Eventyrløbet, 5 km, idet jeg begyndte i dag!
Mon ikke 40 min. er realistisk? Tiden betyder dog ikke alverden.
Kunne godt tænke mig at ende med halvmarathon - måske endda en marathon en gang? - om ikke andet så for at kunne matche lillebror som har løbet flere af slagsen. Desuden lidt irriteret over at jeg efterhånden er en af de eneste som aldrig har løbet længere distancer!!!
Men hvad med ensformigheden? Har altså virkelig altid syntes at løb var noget af det mest kedelige man kunne foretage sig? Hvordan holder man moralen oppe? Vi taler jo om relativt langsigtede mål, og det passer ikke så godt til mig som har et stort ønske om umiddelbar behovstilfredsstillelse-888-

Har i øvrigt prøvet at komme i gang for et par år siden, men fik hurtigt problemer med knæet, jeg kunne næsten ikke gå i flere uger. Havde ellers købt nye løbesko. Har så været nødttil at købe endnu et par, da det første var ekstremt pronerende - og min løbestil kræver iflg. løbebåndstest en meget supinerende sko... Af skade bliver man klog men sjældent rig.

#1

Allans billede
Hej Pauli Først og fremmest velkommen som løber (igen). Det vil du ikke fortryde. Især hvis du sørger for, at blive en del af et fællesskab. Enten i en klub eller her på nettet. Det er med til at fastholde og motivere - især når man er ny :;-) Det er godt, hvis du har fundet et program, som passer dig godt. Jeg ville måske starte mindre ambitiøst med et 10 km. program, men hvis du kan fastholde fokus på ½ MT allerede nu, så gør det endelig. Løb er selvfølgelig ensformigt på den måde, at du flytter det ene ben foran det andet temmelig mange gange. Men frem for at fokusere på dét, bør du fokusere på omgivelserne og dig selv undervejs. Løb f.eks. forskellige ruter og skift mellem skov, stier og veje. Så bliver det aldrig kedeligt. Sørg også for at forkusere på dig selv ved at måle dine præstationer og din fremgang. Hvis du har pulsur vil du opleve, at din puls bliver langsommere jo bedre din kondition bliver. Lyt til dit åndedræt og sørg for at få en jævn ubesværet rytme undervejs. Med hensyn til knæet, så vær opmærksom på ikke at overbelaste det her i starten. Det er ekstremt demotiverende, hvis du får en skade lige fra begyndelsen ::-( Rigtig god træning :)

#2

Pauli Mortensens billede
Tak til Allan for de motiverende ord. Har nu været ude tre gange - i hht. min plan - og det har været som jeg frygtede: Det er urimeligt anstrengende, jeg får ondt i lungerne og benene er tunge...:-00 Men: Motivationen er der stadig. Min utåleligt ringe kondition SKAL forbedres! Og der er ingen smerter i hverken knæ, ankler eller fødder. Skoene sidder godt, og med min nye kasket ser jeg sgu godt ud (man skal ikke gå ned på grejet). Om jeg har det godt? Nej, men jeg håber på at få det :::-)

#3

Nordboens billede
Hej Pauli, Godt klaret at du er kommet i gang. Jeg vil ligesom Allan også foreslå at du begynder med et mål som er overskueligt og hvor du føler fremgang men med ambitionen i baghovedet - det er ret hårdt at træne sig op fra ingenting til et halv marathon. :::-) Hvis du trænger til hurtige resultater så lav en månedsplan i stedet for en halvårsplan om hvad du skal komme frem til og revider undervejs. Det tager også sin tid at komme over følelsen af tunge ben og blafrende lunger, men giv ikke op for pludselig en dag opdager du at det er helt rart at løbe. Mig tog det ca. 5 uger med tre løbepas om ugen..... Plejede at lægge mine ture efter hvor der ikke var bakker for jeg kunne slet ikke overskue at løbe op ad dem. I dag lægger jeg slet ikke mærke til dem. LL Ensformigt? Ja en gang i mellem. Varier dine ruter, løb intervaller og fartleg når du bliver lidt bedre - ved netop at løbe de ture der er kedelige/svære/hårde/ensformige bliver du mentalt styrket. Fortsat held og lykke, Nordboen

#4

Dyreborgs billede
Måske musik eller en lydbog i ørene kan afhjælpe ensformigheden?

#5

Pauli Mortensens billede
Er lige blevet færdig med uge 2 i mit program. Måske er det bare indbildning, men jeg synes faktisk jeg kan mærke en fremgang - kan nu fokusere på vejrtrækningen, rytmen, monitorere knæene - og oven i købet en sjælden gang i mellem også tænke på noget helt andet! Jeg føler mig ikke smadret, kunne vel egentlig fortsætte 50% længere tid, men er meget opmærksom på ikke at overbelaste. Synes programmet passer fint til mit temperament (og form!). Endnu en gang tak for de gode råd. Musik til løbeturen er vist ikke mig.

#6

Nordboens billede
Det er ikke indbildning, du er blevet bedre! Meget bedre! ::-) Og musik er meget individuelt. Jeg brugte det i begyndelsen for at glemme lidelserne, men holdt op med at høre musik da jeg blev bedre til at løbe. Nu synes jeg det er forstyrrende og bruger kun musik når jeg løber intervaller på løbebånd - for der har man altså brug for noget der kan få intervallerne til at gå uden at tænke på hvor længe der er tilbage..... Og det er kedeligt at løbe indendørs. Lad tankerne flyve, lav indkøbslister, to-do lister, tænk 17-tabellen i hovedet, kig dig omkring og lad lyde og dufte sive ind. Mulighederne er mange og du vælger selv......

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14421:

Sabine Schlüter Petersens billede
Løber mod klub 100 halvmarathon

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk