Begynderprogram 2

FrankBThs billede

Nu da jokeren træner efter begynderprogram 2 der skal bringe ham fra nul til 10 km på 16 uger har jeg kigget lidt på programmet. Det giver umiddelbart grund til lidt undren.

Normalt siger man at den ugentlige belastning ikke må øges med mere en 10%. Programmet øger væsentlig mere 11 til 16. Her går man fra 20 min, til 25 min, til 30 min, til 35 min, til 40 min og til sidst til 50 minutter ! Det synes nu som en ret voldsom stigning.

Desuden regner de med at man kan løbe 10 km på 50 minutter. Det er nu min erfaring at de færreste nybegyndere løber 5 min/km. 6 min/km ville nok være et mere fornuftigt gæt. Så selvom programmet øger belastningen væsentlig i de sidste 7 uger når man næppe op på 10 km.

Er det kun mig der synes det ikke hænger sammen ?

Frank B. Th.

#1

Sørens billede
Du har da ret i, at det går lidt stærkt til sidst. Hvis man samtidig med øgningen i tid sætter intensiteten lidt ned, kan det vel passe nogenlunde. Om ikke andet bør man være ekstra opmærksom på at lytte til kroppen på det sene tidspunkt i programmet. Til sidst skal man løbe 50 min. eller 10 km. Så man kan selv vælge, hvad man er parat til. Men jeg er faktisk lidt i tvivl om 10% reglen. Gælder den altid, eller kan man se lidt stort på den, når man har trænet i lang tid?

#2

Bedouinas billede
Ja, det program kan godt undre en lidt. Da jeg i sin tid startede, var det efter I Forms program, hvor vi endte med at kunne lobe 5 km paa 12 uger og paa en halv time, hvilket vil sige 6:00 pr km. Noget mere realistisk og passende for en begynder. Bedouina

#3

Sofies billede
Jeg kan godt se, hvad I mener, men i praksis virker det :-) Da jeg i sin tid startede brugte jeg faktisk det program, og jeg husker ikke, at jeg det var specielt problematisk de sidste uger. Det vil dog sjældent være sådan, at man følger et program til punkt og prikke, så mon ikke jeg tilpassede det lidt til mit eget behov hist og her. Men jeg nåede op på de 10 km. på 16 uger (ikke på 50 min.)...

#4

FrankBThs billede
Hej Sofie Det er rart at høre at det virkede for dig :) Jeg synes bare stadig at det er betænkelig at man laver et træningsprogram der ikke tager højde for de gængse regler. Jeg har da i min egen træning brudt samtlige regler der findes og er indtil videre sluppet godt fra det ... men det gør jo ikke at jeg vil anbefale andre at gøre det samme. Jeg startede f.eks. ud med at løbe 2 gange 12 minutter første gang, dvs. omkring 4 km. Ikke noget jeg vil anbefale andre, men jeg havde et væddemål om at løbe mit første halvmarathon et par måneder efter. Jeg hader at tabe væddemål :eek: Frank B. Th.

#5

HenrikLs billede
Jeg vil gerne gi Frank ret, men samtidig sige lyt til kroppen. Jeg har som Frank selv ikke helt overholdt det med 10%, men det kommer vel os an på om man har dyrket anden idræt eller starter helt fra scratsh :confused: Og når man først har trænet nogle uger og mærker det blir nemmer at løbe så giver det et ekstra kick og man er så nok villig til at give sig selv lidt mere. Sidste men ikke mindst så kan man jo rette programmet lidt til hist og her :::-)

#6

PSs billede
Jeg er også startet på 0-10 km på 16 uger (er nået til uge 8) LL. Jeg må give Frank ret det ser ret vildt ud på de sidste uger! Måske er det OK hvis man har løbet før, men når man begynder fra 0 (eller derunder ;) ) så er det nok ikke helt realistisk. Selvfølgelig har vi selv et ansvar, og skal lytte til vores krop. Jeg har selv måttet tage en lille uges pause :-P og tage uge 7 to gange fordi jeg løb for langt og hurtigt til et motionsløb. ::-(( Men netop som helt nystartet og overivrig løber er det vigtigt med at program som holder en lidt tilbage, når man har opnået kredsløbet og musklerne til at fræse over stepperne, men ledene mangler et par måneder endnu for at følge med. Man kan nemt komme til at overhøre signalerne når man endnu ikke har prøvet fustrationen over en skade.:syg:

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14329:

Niklass billede
Løber

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk