Barfodsløb

Barfodsløberens billede

Hej alle sammen.

Jeg vil meget gerne høre jeres mening omkring Barfodløb som helhed. Men også hvad i synes om den barfod workshop med ”Barfoot ted” som man kan melde sig til inden på nettet.

http://www.alun.dk/endelig-kommer-baref ... uropa.html

Jeg synes det lyder rigtig spændende, men vil gerne have jeres mening,

Mvh
Anders

#1

Sofies billede
Hej Barfodsløber Jeg har egentlig ikke nogen umiddelbar holdning til barfodsløb - andet end at det da lyder interessant. Har du læst disse indlæg her på sitet: [url]http://www.motionslob.dk/blog/4970/barfodsl%C3%B8b[/url] [url]http://www.motionslob.dk/blog/4970/i-gang-med-barfodsl%C3%B8b-1[/url] [url]http://www.motionslob.dk/blog/4970/i-gang-med-barfodsl%C3%B8b-2[/url] [url]http://www.motionslob.dk/blog/4483/det-var-en-l%C3%B8be-and[/url] Prøv lige at poste dit link igen. Der er vist noget galt med det...

#2

Barfodsløberens billede
Hej sofie tak for dine link. Jeg prøver lige igen at poste mit :) [URL="http://www.alun.dk/endelig-kommer-barefoot-ted-til-europa.html"]http://www.alun.dk/endelig-kommer-barefoot-ted-til-europa.html[/URL]

#3

Petersens billede
Hej Anders. Jeg kom desværre ikke til Barefoot Ted's seminar, men havde hørt om det og fortryder nu at jeg ikke så ham. På det tidspunkt var jeg dog ikke selv begyndt at løbe uden sko, og forkastede det lidt som en noget hippieagtigt trend.. Med løbesko havde jeg gennem længere tid problemer med at løbe selv korte distancer, 1-2 km, uden at få smerter i benene. Jeg fik at vide at det nok skyldes begynderproblemer, og at det ville gå over af sig selv efter et stykke tid. Det gjorde det bare ikke. Jeg fik også at vide at det kunne være min pronation, hvorefter jeg fik en løbebåndstest. Den viste kun meget lidt pronation, og jeg fik endnu et par dyre løbesko, som kunne hjælpe. Det gjorde det bare ikke. Motivationen blev mindre og mindre, men jeg ville ikke give det op før jeg havde undersøgt de forskellige muligheder. Det var så her jeg krøb til korset og fik anskaffet mig et par VFF (Vibram Five fingers). Allerede på den første tur i disse (grimme?) sko kunne jeg mærke en stor forskel. Der var stadig smerter, men meget mindre end før, og jeg kunne løbe 2-3 km uden pause. Det lyder ikke af så meget, men det var noget nær rekord for mig på det tidspunkt. Og da forskellen var så stor ift. normale løbesko, tænkte jeg at den måske var endnu større helt uden sko. Jeg prøvede, og det var den, og siden slutningen af juni har jeg løbet uden sko af nogen art. Jeg har ikke siden haft smerter i benene. Der har været nogen vabler og små sår, men det var nu værst i starten. Som du nok kan regne ud vil jeg helst ikke tilbage i et par løbesko. Jeg nyder min frihed, og løber hver anden dag. I går var det 10 km, men ellers 5 km eller derover. Forrige fredag var dog personlig rekord med 15 km. Min hastighed er 9-11 km/t, men efterhånden som jeg vænner mig til det, så bliver det hurtigere og hurtigere. Jeg ved ikke om alt det de siger om barfodsløb er rigtigt eller forkert. Jeg ved kun at for mig føltes det rigtigt. Det giver en slags følelse af frihed, benene er lettere, man pruster mindre, og det er næsten lydløst.

#4

lillelones billede
Jeg ved egentlig ikke rigtig hvad jeg synes om barfodsløb - på den ene side synes jeg jo det lyder fantastisk med sådan en positiv oplevelse som Petersen har haft ::-) - og på den anden side kommer jeg meget i tvivl om man overhovedet kan undvære stødabsorberingen fra high tech skoene. Jeg har da selv været lidt lun på at prøve barfodsløb, men er blevet frarådet det af min fysioterapeut, da jeg har en blød svang som falder ned ved løb og gang, så jeg er afhængig af en indlægssål, som kan løfte svangen. Måske virker det bare bedre for nogen end for andre. hilsen lillelone

#5

Petersens billede
Hej Lone, jeg syntes du skulle prøve at søge lidt mere om det på google. Jeg har flere gange hørt at barfodsløb styrker muskulaturen i fødderne mere end løb med sko gør det. Du kan evt. prøve at starte ud med en lille tur på græs rundt om en fodboldbane. Ellers kan jeg anbefale en 400 m løbebane, hvor underlaget ikke er ligeså groft som almindelig asfalt godt kan være det nogen steder. Og hvis det gør ondt i svangen mere end sædvanlig, ja så stopper du jo bare, og så har du prøvet det. Det der gør barfodsløb så "specielt" er jo nok mest det at man hurtigt finder ud af en anden måde at løbe på, da man jo ikke som sædvanlig bare kan hamre hælen i jorden. Skridtene bliver også mindre, og selv om jeg tit hører at andre barfodsløbere lander mere på forfoden, så vil jeg nok sige at min løbestil mere er noget med at lande på "langsiden" af ydersiden.. hvis du forstår. Jeg har hørt om mange der løber barfodsløb af samme årsager som mig (pgra. smerter af forskellig art, i fødder, knæ, ben eller andre steder), men jeg har endnu ikke hørt om nogen der havde smerter efter de havde smidt løbeskoene. Men start langsomt for at være på den sikre side. Min første løbetur uden sko var som sagt noget nær en befrielse for mig og jeg løb omkring 9-10 km på en ikke alt for glat cykelsti. Jeg havde meget ondt i benene næste dag, og fik reddet mig nogen pænt grimme vabler også. På en kort prøvetur skulle du nu være ret sikker. :) I går løb jeg for anden gang i mine VFF (har løbet uden noget siden første gang), fordi jeg skal med til et 5 km løb på søndag i min vens løbeklub. Løbet foregår på diverse skov/grus stier, og selv om huden under mine fødder allerede kan klare al slags asfalt uden at give vabler, så er grus en helt anden sag (endnu). Gårsdagens løbetur var lidt over 9 km, og jeg kunne ikke mærke den store forskel på løb disse sko og uden sko, løbestilen var den samme, lidt mindre befriende men meget bedre til grus. :)

#6

Petersens billede
Der er tre gode ting man kan google efter: "Barefoot Running". Gir nok lidt flere resultater end på dansk. "Barefoot Ted", som Anders også nævnte. Han er svær at komme uden om mht. barfodsløb. Nok ikke så meget fordi han egentlig er så klog, men mere fordi han brænder for sagen mere end nogen anden. Har sin egen [URL="http://www.barefootted.com/index.php?q=/"]hjemmeside[/URL], men kan også findes på mange løbeforums, google grupper, twitter, youtube mm. Laver desuden løbesandaler (?!). "Daniel E. Lieberman". Endnu en der brænder for sagen, men er desuden professor på Harvard, og har forsket meget i barfodsløb. Har også sin egen [URL="http://www.barefootrunning.fas.harvard.edu/"]hjemmeside[/URL] med masser af facts, øvelser mm. Personligt har jeg ikke dyrket de ovenstående sider så meget, men kom forbi dem efter jeg prøvede at finde ud af hvor lang tid der gik før man ikke fik vabler under fødderne mere, hehe. Men måske du kan finde ud af noget med din svang. :)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14197:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019