Antal løb + det mentale

Peter Hansens billede

Hej,

Jeg er på udkig efter et løbeprogram som skal sætte mig i stand til at løbe et halvmarathon - det er lidt en udfordring - og jeg er ikke helt indstillet på at løbe mig selv i sænk på den bekostning.

Det jeg bemærker er at der oftest er 4 løbedage i programmerne. Selvom jeg er meget overbevist om det gode i at løbe, og med et mål, så er 4 dage om ugen meget i mit hoved.

Findes der ikke halvmarathon programmer til 3 dage?

Findes der nogle programmer som anviser en kombination af muskeltræning (Ikke noget vildt) og løb?

Er der nogen her, som er gået fra 3 løb om ugen til 4? Hvordan gjorde i det mentalt?

Hvordan skal overgangen mellem 3 og 4 løb laves fornuftigt - jeg forestiller mig ikke man BARE kan gøre det?

Er det bedre med mange små løb end få lange?

Er det fornuftigt at løbe et halvmarathon hvis du ikke kan løbe 4 gange om ugen?

Det var en masse spørgsmål - jeg glæder mig meget til svarene.

Smile

Peter

#1

Mads Merrilds billede
Hej Peter Jeg skal selv løbe halvmarton men først til foråret og jeg løber selv hver anden dag og jeg løber lige nu mellem 8 og 12 km hver gang. Jeg har plukket lidt fra alle de løbe programmer som jeg kunne finde her i forumet:;-). Ganske som du selv skriver, gælder det ikke om at ødelægge sig selv med have det godt med at løbe, men den mentale ting som er forbundet med at skulle til at løbe 4 gange om ugen komme helt naturligt når man trænner hver anden dag synes jeg:sko:, der er også den muglighed at melde sig ind i en forening og løbe sammen med dem og fortælde hvad man har i sinde at løbe også hjælper de gerne en med at nå sit mål. :sko: Mvh Mads:-))

#2

Nordboens billede
Jeg kan anbefale et program på sitet [url]http://www.funbeat.se/programs/[/url] Der finder du et program der hedder "halvmarathon på ca to timer". Du behøver jo ikke at overholde tiderne hvis de ikke passer dig, men programmet er vældig godt bygget op med 3 løbepas som dækker intervaller, bakker, tempo og lange ture (fordelt meget fint i løbet af ugen). Senere i programmet går man gradvist op på 4 løbepas hver anden uge. :;-) Jeg er selv gået over til 4 gange om ugen inden for den sidste tid. Mentalt - tjah, jeg har simpelthen beluttet at den ekstra tur foreløbig er en "mild" tur, hovedsagen er bare at komme ude den ekstra gang uanset hvor langt eller hvor længe. Så skal distancen nok komme stille og roligt når jeg har vænnet mit hoved og kroppen til de nye betingelser. :::-) Held og lykke med projektet og lad mig høre hvordan du synes programmet ser ud. Jeg har selv brugt det med stor fornøjelse og udbytte. [url]http://nordboen.blogspot.com/[/url]

#3

Peter Hansens billede
Tak for råd. Nordbo: Det er et spændende program, jeg kan godt lide variationen. Hvordan styrer du det? Ved du hvad tallene i farver betyder? :) Peter

#4

Nordboens billede
Ja de henviser til sværheds grad, jeg husker ikke farverne men du ser at de lange løb har en farve, intervaller eller bakker en anden osv. Jeg tilmeldte mig siten og det er jo gratis. Så kan du bestemme hvornår du vil begynde programmet - der et sted hvor du trykker på "start program" eller sådan cirka. Så starter programmet på datoen og du kan registrere dine løb, antal km, tid osv sammen med kommentarer. Det er meget nemt at styre - der står hvad man skal gøre og man finder jo ud af det (jeg er ikke specielt pc talentfuld) men kræver altså bare at man tilmelder sig. :::-) [url]http://nordboen.blogspot.com/[/url]

#5

Peter Hansens billede
Tak for svar - sig mig hvordan styrer du tid og længde på intervalløbene?

#6

Nordboens billede
Efter at have løbet i et år og en måned syntes jeg at jeg fortjente nogen gadgets. Altså nogle brugbare nogen. Så jeg har investeret i et Garmin Forerunner 305 GPS ur - og med fare for at blive beskyldt for at lave reklame for noget, så er det bare det bedste jeg har gjort. :;-) På det kan man indstille et program der bipper når du skal løbe og når du skal hvile - alt efter hvor langt/lang tid du vil løbe dit interval/hvile. Det er super smart. Ellers løb jeg dem på bånd i vintertiden. Men har forbavsende nok erfaret at jeg løber dem hurtigere og bedre ude i naturen - hvorfor ved jeg ikke. :::-)

#7

Peter Hansens billede
Ok - jeg har selv et 405 - så mon ikke det kan det samme :)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14427:

Martin Steffensens billede
Langdistanceløb - hovedsageligt halvmaraton Hurtigste halvmaraton 1:28 Deltaget i ca 15-20...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk