Alternativ til gel

T.Hansens billede

Hej

Er der nogle der har et alternativ i stedet for gel?

Jeg løb mit første maraton for 2 år siden i tiden 4t 2minm, hvor jeg kun indtog vand, hvilket måske også var årsagen til, at tempoet faldt meget de sidste 7k.

Jeg har efterfølgende fået det råd af nogle erfarne maraton løber, at jeg er nød til at tage nogle gels undervejs for ikke at gå sukker kold, når jeg er ude i så "lang" tid.

Dette har jeg så prøvet på mine to sidste maratons, Hamborg i foråret og Odense i går, og begge gange med det resultat, at jeg går fuldstændig kold med mave problemer, hvor jeg føler det kan komme både den ene og den anden vej.

I Hamborg løb jeg med HIGH5, og i Odense i går løb jeg med SIS. Jeg har ellers begge gange haft de forskellige mærker med på mine lange træningsture, og følt jeg havde vænnet mig til det, hvilket så åbenbart ikke var tilfældet. (det sætter gang i maven lige med det samme)

Jeg håber der er nogle der evt. har et alternativ jeg kan afprøve, da jeg syntes dette er pisse frustrerende. :syg:

#1

JTHs billede
Hej. Min personlige erfaring er, at jeg faktisk ikke behøver at indtage gel under marathons. Langt de fleste løbs depoter er så velforsynede at det ikke er nødvendigt. Banan, appelsin, rosiner og æbler, burde faktisk være nok. Det er jo ikke et spørgsmål om at få mere energi, men derimod er spørgsmål om, at kroppen får tilført glykogen så den fortsat kan forbrænde fedt. JTH

#2

Sørens billede
Du mener vel ...stadig forbrænde kulhydrat..., JTH? Det er vel for at ungå at overgå til fedtforbrænding som er sværere, at man indtager glykogen :confused:

#3

Bedouinas billede
Som regel ER der gode depoter til marathon, men ingen regel uden undtagelse. Hvilket sidst fandt sted til "Fjordmarathon" - det skandaløse løb! Det er for sent først at afprøve gels og lignende, når man ER midt i et marathon. Det skal afprøves FØR dagen, så du ved hvad maven kan tåle - eller rettere ikke tåle.:::-) Når jeg er ude på mine lange træningsture (+20) kan jeg godt lide at have en bounty eller andet chokolade i lommen. jeg har også et par druesukkertabletter eller bolsjer med. Det fungerer fint for mig. Men prøv dig frem. venlig hilsen Bedouina

#4

JTHs billede
[QUOTE=Søren;3172]Du mener vel ...stadig forbrænde kulhydrat..., JTH? Det er vel for at ungå at overgå til fedtforbrænding som er sværere, at man indtager glykogen :confused:[/QUOTE] Nej, jeg mener faktisk det med fedtet. Det er en udpræget misforståelse at det er kulhydraterne som bærer os igennem et marathon. Faktisk er det fedtet der leverer hovedparten af energien. MEN uden kulhydrater (glykogen), bliver det svært for kroppen at omdanne fedtet til brugbar energi og det er det der sker når man møder muren. Kroppens mulighed for at lagre kulhydrat er for langt de fleste ikke stor nok til, at man kan løbe en marathon uden at tilfører yderligere kulhydrater, derfor kan man med fordel spise nogle af de gode sager, der er i de fleste løbs depoter. JTH

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14120:

Thomas Larsen - 47½ Løbernes billede
Jeg er løbetræner i 47½ Løberne i Lundby på Sydsjælland

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019