Ømme knæ.

HCMs billede

Hej med Jer.

Jeg er begyndt at løbe for ca 3 mrd. siden og løber ca. 40-45 km om ugen fordelt over 3-4 gange. Jeg løber en lang tur om ugen pt 16 km, og har øget den med ca 10% ugentlig, som jeg har læst skulle være bedst.

Problemet er bare at jeg er begyndt at blive øm i begge mine knæ efter de lange ture, og efter ca et døgn er ømheden i knæene forsvundet, men blot for at vandre ned i det nederste af mine lægmuskler. De føles som beton og er bare vildt ømme. Jeg har lige meldt mig ind i en løbeklub, fordi der må da være noget jeg gør galt.

Er der nogen der kender til lignende symptomer, og hvad kan jeg gøre for at slippe for skavankerne.

Nå men ellers går det jo fint nok, og det er vildt lækkert at få lidt kondi:)

#1

jokerens billede
Jeg er ikke ekspert i løb, men er selv startet for godt 1 mdr siden. Jeg løber ikke nær de kilometer du gør, men jeg er sikker på det er overanstrengelse. Nu ved jeg ikke, om du har dyrket motion, før du begyndte at løbe, men at løbe de kilometer du gør efter blot 3 mdr træning er langt. Efter min første mdr. løber jeg omkring 4,5 km pr gang. Mit råd til dig må være at skære lidt ned, ikke på træningen, men på det antal kilometer du løber og se så om det hjælper. Og tro mig - jeg har selv været igennem det med ømme knæ, læg og lår efter jeg fik startet op med alt for hård træning. God vind med træingen.

#2

Sørens billede
Ja, det lyder godt nok vildt med det antal kilometer efter 3 mdr. Du skal tænke på, at sener, knogler og muskler først har tilpasset sig den øgede belastning efter ½ år. :----( Kondien går derimod hurtigt frem. Jeg tror heller ikke, der er tvivl om, at det er overbelastning. Du bør helt klart skrue ned for distancen, så det ikke ender med en regulær skade :-P Men flot at du er nået så langt. Du skal nok komme derop igen, når du lige har været nede og hente kroppen med frem. Lige nu har du overhalet dig selv :)

#3

FrankBThs billede
Jeg synes jokeren kommer med et godt svar. Du løber ret meget og langt efter 3 måneders træning. Det er ikke bedst at øge med 10% om ugen. De 10% er det maksimale det anbefales at øge belastningen, men hvis man gør det hver uge så kan man hurtig komme ud i en overbelastning. Ondt i knæene er ikke noget man skal spøge med. Det kan desværre hurtig gå hen og blive en kronisk skade. Frank B. Th.

#4

BrianNNs billede
Jeg er enig med de andre. Det må helt klart være en overanstrengelse. Søren har en god pointe i sit indlæg: konditionsforbedringer sker typisk noget hurtigere end den nødvendige styrkelse af muskler, sener og knogler, det kan derfor være nødvendigt at holde igen, efterhånden som du kommer i bedre form, for ikke at risikere en overbelastningsskade.

#5

HCMs billede
Uha... Tak for svarene, var nok lidt klar over, at jeg skred lidt for voldsomt frem... Jeg har løbet lidt for en del år siden, og regnede med at det var rent "walk over" for mig, men kan da godt mærke alderen trykke lidt... Hygge til jer

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14742:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk