træning til berlin maraton

Michael Sørensens billede

Hej
Jeg er en mand på 49 år vejer 90 kg og er 170 cm høj, som ikke har løbet i ca 10 år, men er startet for ca 4 uger siden og er ved at træne til broløbet.
jeg løber mandag tirsdag torsdag og fredag til mit arbejde 3km
og det samme dagen løber jeg imellem 5 og 7 km hjem
to dagen om ugen løber en længere tur jeg lægger 2 km til min rute hver uge så jeg er oppe at løbe ca 18 km inden broløbet, jeg fuldførte ekstra bladet city løb 10 km på 65 minutter og var ikke træt og havde ikke ondt i benen efter løbet, er det realitisk at kunne træne op til Berlin Maraton i September, har du evt. et træningsprogram jeg kan følge.

hilsen

Michael

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Michael

Det er flot, at du har mod på broløbet, held og lykke med det.

Med hensyn til Berlin Marathon kan jeg ikke anbefale dig at stille op i år. Der er kun 18 uger til løbet, og det er for kort tid. Du bør have trænet i mindst 1 år - uden skader - eller gener, før du kan begynde at tænke på deltagelse i et maratonløb. Det er meget mere krævende, fysisk og psykisk at være med på de 42,195 km end på den halve distance.

Du skal være opmærksom på, at åndedræt og lunger hurtigt vænner sig til at træne, hvorimod muskler (uger og måneder) og ikke mindst led og sener (måneder og halve år) er meget længere om at klare belastningen. Med din relativt høje vægt (BMI 31,14) er der også en markant belastning af netop led, knæ og muskler.

Jeg foreslår, at du lægger an til "maraton-landing" i 2011. Når du har gennemført 5-6 måneders træning over vinteren, kan du begynde at planlægge din træning og forberedelserne til selve løbet.

Umiddelbart vil jeg mene, at et vægttab på 4-5 kg vil gavne formen ganske meget. Ikke mindst får du et højere konditionstal (ml. ilt pr. kg kropsvægt pr. minut). 5 kg vil giver dig en ca. 5,5 % forbedring. Det er 3,5 minut på en 10 km og senere "næsten 1/2 time på maraton". Den generelle belastning og velværet bliver også forbedret. Vægttabet kommer automatisk (hvis du også spiser fornuftigt), når du træner over nogle måneder. Hvis du taber dig 1 - 1 1/5 kg pr. måned, er det fint.

Du kan finde en række gode maraton- træningsprogrammer på nettet. Når tiden nærmer sig, må du gerne kontakte mig igen, så hjælper jeg dig på vej.

Fortsat god sæson her i 2010.

Med venlig løberhilsen

Henrik Lund Jensen

#2

Michael Sørensens billede

Tak for dit svar

jeg er lige lidt nysgerrige, jeg har fra oktober til marts svømmet 3 gang om ugen en halv time og kørt spinning 2 gange om ugen, da jeg startede i oktober veje jeg 100 kg, og er igang med et vægt tab via diætist (kostomlægning), jeg ved ikke om de oplysning ændre på din anbefaling om det er forsvarligt at tilmelde sig til berlin , som du kan forstå er jeg meget motiveret lige nu

Hilsen

Michael

#3

Henrik Lund Jensens billede

Hej Michael

Tak for kommentaren.

Det er fint, at du er i gang med et program omkring kost og vægttab. Det ændrer ikke ved mine råd til dig, måske tværtimod. Min holdning er, at det bedst FØRST at tabe sig via kostomlægning og træning over længere tid: Lille vægttab pr. uge/måned.

Når vægten er stabil/ønskelig, kan man begynde på den egentlige træning frem mod maratonløbet.

Og mindst et år grundtræning før det egentlige program.

Take it easy - Berlin Marathon flytter sig ikke....

Bedste hilsner

Henrik

#4

Michael Sørensens billede

Hej Henrik

ville bare lige sige at broløbet blev genemmeført på 2.13.34, så nu starter træning til berlin 2011 snart

#5

Henrik Lund Jensens billede

Hej Michael

Tillykke med det, du er på vej.....Pøj-pøj med træningen over de kommende 15 måneder frem mod Berlin.

Med venlig hilsen

Henrik

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15371:

Nethe Kruses billede
Begynder

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk