Træning i vinterperioden med Copenhagen Marathon 2014 i tankerne

Peter Bertrams billede

Hej. Jeg har lige gennemført Powerade Halvmarathon sidste søndag i tiden 1 time 53 minutter og 27 sekunder. Jeg har et mål om at gennemføre Copenhagen Marathon (Mit første marathon) til næste år med en tid under de 4 timer og kunne derfor godt tænke mig, at høre hvordan jeg bedst vedligeholder min form henover vinteren. Hvor ofte skal jeg ud og løbe længere ture kontra korte ture. Der er jo 8 måneder til, men træningen allerede nu er jo den, der skal sørge for at det går godt. Sådan tænker jeg. Jeg kan ikke tillade mig at tænke, at der er lang tid til, for kroppen har brug for at blive trænet op til marathon testen over en lang periode. Men hvordan gør jeg det bedst med 8 måneder til start.  Tak for svar.

#1

Ole Stougaards billede
Hej Peter
 
Tillykke med din halvmaraton.
 
Inden du starter op med maratontræningen så hold lav profil i oktober måned. Kroppen har brug for en lille pause oven på et stort løb. Løb f.eks. 2-3 korte ture á 6-8 km om ugen, eller lav noget andet træning for at holde kroppen i gang.
 
Fra november så kan du fokusere på distancetræning. Brug 4 uger til at opbygge træningsmængden, men hold tempoet nede.
 
Fra december så løb gerne gerne følgende:
 
tur 1: distance, øg med ca 1 km per uge
tur 2: tempoløb, start med 4 km i halvmaraton tempo og øg tempodelen med 500m per uge indtil du løber 12km
tur 3: interval i 10 km race-pace. Start med i alt 3 km (f.eks. 3x1km eller 5x600m) og øg med 500m per uge indtil du løber i alt 6-7 km
tur 4: distance, 6-10 km
 
Lad hver 4 uge være restitutionsuge.
 
En anden mulighed er, at du kan også afprøve Multirunner.dk, og få en personlig træningsplan, som automatisk tilpasser sig til den træning du får gennemført samt din aktuelle form. Ved at vælge sådan en løsning så kan du slippe for at tænke over, hvad du bør træne, men blot følge planen og så vidt muligt gøre det der står.
 
Du kan prøve Multirunner.dk gratis i 4 uger og start evt per 1 nov, når du genoptager den strukturerede løbetræning.
 
(obs. jeg kan oplyse at vi inden længe lancerer et tilbud hvor du kan benytte Multirunner frem til CPH Marathon for kun 149 kr!)
 
Og ja, jeg står bag Multirunner.dk :-) Men jeg kan anbefale dig at vælge sådan en løsning, hvis du gerne vil fokusere på at få trænet optimalt uden nødvendig at skulle bruge tid og energi på at planlægge træningen...
 
God træning
 
Ole Stougaard

#2

Peter Bertrams billede

Tak for det gode svar Ole. Det kan jeg virkelig bruge til noget. Og det kan være jeg lige tjekker Multirunner ud. Med venlig hilsen Peter. 

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15378:

Mogens Nannbergs billede
Kortdistanceløber

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk