Træne til Cooper's test.

Serkan437s billede
Hej,
 
Jeg er en fyr på 21 år som har afsluttet værnepligten i juni og gerne vil søge ind til HRU holdet som starter 1. december. Igennem min værnepligten er jeg gået fra at kunne løbe 1841 på en Cooper's til 2450 som var tilbage lige i slutningen af Maj måned. 
 
Jeg vil dog gerne have bedre resultater og jeg har 3 måneder at arbejde med inden optagelsesprøven. Hvilket program/hvad skal jeg gøre, for at forbedre min resultat på en Cooper's? Jeg tænker at jeg som minimum gerne vil op på 2750, og alt over er bare en ekstra god bonus. Jeg løber 5km 1-3 gange på 14 dage (Grundet at jeg arbejder meget ved siden af, så har jeg ikke tiden til 2-3 gange om ugen; Dog kan jeg godt presse ind til 2 gange om ugen hvis det er nødvendigt) og jeg løber de 5km på 28-29 minutter, så synes jeg har en okay grundform at arbejde med. 
 
Lidt om mig:
 
Alder: 21
Højde: 176
Vægt: 80kg

#1

Ole Stougaards billede

Hej

Det er svært at give dig et specifikt program, men jeg vil helt sikkert foreslå at du begynder at løbe to gange om ugen.

Lad den ene tur være en distancetur, hvor du løber i et roligt tempo og langsomt over tid øger distancen til 10 km.

Den anden tur kan være intervaltræning, hvor dit intervaltempo skal være omkring dit ønskede Coopertest tempo (vist nok ca 4.20 min/km). Løb i alt 2-3 km intervaller fordelt på distancer mellem 400-1200m. Fx 5-6x400m eller 3x800m. Hold mellem 2-4 min pause mellem hvert interval.

 

Derudover så er du en "tung" løber - og det er uanset om det er fedt eller muskelmasse. En god tommelfingerregel siger at hvis du taber 1 kg så vinder du 30 sek på 10 km. Eller ca 6-9 sek på den distance du skal løbe. Så kan du tabe 5 kg så har du vundet 30-45 sek eller måske 100-200 meter.

 

God træning

 

 

 

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12843:

Morten Empeños billede
Jeg er løber på hyggeniveau, og elsker løbeture fra 10 km og op. Længste distance er 25 km. Jeg er...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen