Træne op til løb

Candras billede

Jeg skal til et ti-kilometerløb i sidste weekend i april. Jeg styrketræner i et motionscenter 2-3 gange om ugen, og løber 1-2 gange om ugen på distancer på 5-10 kilometer. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan jeg kan træne mig op til, at kunne løbe så hurtigt som muligt den 30. april. (Jeg kan ikke lave mere aktivt end det beskrevne, da jeg også dyrker gymnastik. Det kan dog, om nødvendigt, lade sig gøre at skrue ned/op for hver ting for at få det hele til at passe.) Jeg har hørt forskellige råd/rygter om, forskellige metoder. Jeg er meget aktiv i hverdagen, og er somme tider så fysisk udkørt, at jeg må droppe mit løb, forsøger at have mindst én restritureringsdag om ugen, hvor jeg ingen motion dyrker. Har du et par gode råd til, hvordan jeg kan træne mig op, og samtidig være godt gearet til at løbe den 31?  

#1

Henrik Andersens billede

Hej

Tak for dit spørgsmål.

Først vil jeg sige at du er lidt for sent ude, med hensyn til at lave store forbedringer i forhold til at løbe et hurtigt 10 km. løb sidst i april.

Men det at du træner varieret både styrketræning, løb og gymnastik betyder, at du nok skal løbe en god tid alligevel.

Hvis du kan løbe 3 dage i stedet for 2 dage om ugen de næste 3 uger, kan det give dig en lidt bedre løbeform til den 31.april.

Du bør så løbe en interval tur ( f.eks. 4-5 x 1000m med 2 min pause imellem.) En tempotur (f.eks. 2 x 3000m i forventet 10 km. tempo.) og sidst en lidt længere tur (f.eks. ca. 1 time i roligere tempo.).

Sidste uge op til den 31/4, bør du trappe alt træning ned til ca. den halve mængde men beholde intensiteten.

Håber du kan bruge disse råd.

 

God træning.

 

MVH

 

Henrik

 

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15371:

Nethe Kruses billede
Begynder

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk