Tempoløb / Fartleg

Nordboens billede

Hej,

Jeg forstår ikke helt forskellen mellem Fartleg og Tempoløb. Eller der er måske ikke så meget forskel?

Hvis jeg løber 4 gange hver uge - intervaller, bakketræning, langtur og hvad så: Tempo eller Fartleg i den fjerde træning?

Venlig Hilsen,

Kirsten 

#1

Henrik Andersens billede

Hej

 

Tak for dit spørgsmål.

 

Den korte version er at fartleg er en form for ustrukturede intervaller. Det vil sige at omgivelserne bestemmer længden på intervallerne.  Det kan være bænke, lygtepæle, bakker m.m.

 

Tempo løb er længere intervaller oftest over 2 km. hvor du holder et lidt højere tempo end du normalt løber i på de rolige ture.

 

Skal du eksempelvis løbe halv eller helmaraton maraton er tempoløb i dit maraton - eller halvmaratontempo meget viigtigt for at vænne kroppen til denne hastighed, øge din udholdenhed og løbeøkonomi.

 

Her er link til en oversigt over løbetræningsformer:

 

LØBETRÆNINGSFORMER

 

Håber det var fyldestgørende svar.

 

Med løbehilsen

#2

Nordboens billede

Tak for svar og det hjalp at få tingene på plads.

Hvor langt anbefales det at en tempotur er og hvor mange tempointervaller skal jeg løbe hvis feks de er af 2-3 km's længde i begyndelsen?Jeg løb mit første marathon i slutningen af august og vil gerne bruge vintersæsonen til at blive en hurtigere løber generelt og også dermed også hurtigere både på halv og hel-marathon distancen.

Løbehilsen Kirsten

#3

Henrik Andersens billede

Hej

 

Tak for din tilbagemelding.

 

Når du ønsker at træne hen over vinteren foreslår jeg at du starter blødt op og blot løber 1 x 2000 m tempo til at begynde med.

 

Så kan du gravist øge antallet og længden af tempoturene så de i løbet af foråret kommer op på f.eks. 2-3 gange 6 km. 

 

På denne måde vænner du kroppen til dit halv - eller helmaraton tempo.

 

Hvis du derudover også løber en lang tur hver eller bedre endnu hver 2. uge, kan du løbe den stille og roligt langsommere end dit maratontempo, så du ikke bliver for træt.

 

Derudover kan du så variere med lidt kortere intervaller af og til.

 

Forsat god træning.

 

 

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15378:

Mogens Nannbergs billede
Kortdistanceløber

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk