sovene tær i løbesko - har jeg mon hulfod?

Katrine Damgaards billede

Jeg er løber. Har altid løbet i de samme sko, som nu er ved at falde fra hinanden og derfor forvist til losseren. Jeg har derfor købt et par nye som jeg har gået rundt med i stuen. Mine tær begynder ret hurtigt at sove og så læste jeg et opslag her på siden omkring sko og hulfod. Gad vide om jeg har hulfod? og hvilke løbesko (ud over neutral) kan anbefales til sådan en fjollet fod som min. Kan jeg tag nogle forskellige sko med ned til min fys? Jeg har engang fået advide at jeg måske har forfodsfald - er det det samme som hulfod? Det fik jeg ad vide i forbindelse med at jeg fik jag op i forfoden når jeg gik. Så begyndte jeg at gå på siden af foden indtil det blev så slemt at jeg skiftede til den anden side af foden og efterfølgende var jeg heldig at finde et bare newbalance, hvor jeg ingen smerter fik overhoved. Jeg får stadig smerter, når jeg kommer i det forkerte par sko.

Mange spørgsmål, men min primære er..kunne jeg have hulfod? og skal jeg vælge en neutral fod, selvom den så ikke retter op på min løbe stil - altså at jeg falder skråt ift at blive rettet op i en anden typer løbesko?

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Katrine

Tak for dit indlæg. Det kan sagtens være at du har tendens til hulfod, det har jeg også selv, Det er bare en anatomisk variation af hvordan en fod kan se ud, den kan også være helt normal eller plat. 

Noget der kendetegner en hulfod er at svangsenen er stram og vil "TRÆKKE" forfoden ned, derfor er det i mine øjne forkert at kalde det nedsunken forfod for det lyder som at noget er svagt og har givet efter, din forfod står generelt bare lavt og det er pga din stramme svangsene. 

angående dine nye sko, så er det vigtigt med neutrale sko, for så får din fod lov til at arbejde, din stramme svangsene skal kigge køres mere stram ved at stabilisere den med kiler og indlæg, den skal have lov til at arbejde. Så vigtig med løbesko er at du har noget plads i længderetningen fordi din fod vil give sig meget i længden pga din stramme svangsene. så måske et halvt til et helt nummer større end du normalt ville bruge, hvis ikke det hjælper, så kan der være andre ting i kroppen der øger spændingen i svangsenen, som skal kigges på, heunder forstuvninger af foden, bækkenproblemer og meget andet. 

men ift nye sko, så prøv nogen der lidt større end du normalt bruger :)

mvh Jesper

 

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 13787:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør