Smerter efter gang og løb

Cinpas billede
Hej, Jeg har de seneste måneder begyndt at have smerter når jeg skal bøje og strække mit knæ efter at have gået ca 1 km. Smerterne er ikke konstante, men kun ved bøj og stræk. Smerterne er startet nogenlunde samtidig med at jeg er begyndt på jævnlig løbetræning. Jeg har indtil nu ikke haft smerter efter løbeture, kun efter at have gået, og smerterne har fortaget sig efter et par timer. Efter min løbetur i går har jeg nu haft smerter hele natten hver gang jeg bukker og strækker benet. Kan smerterne have forbindelse til mit løb? Hvad kan jeg gøre for at fjerne disse smerter?

#1

Cinpas billede
Det er forøvrigt kun venstre knæ.

#2

Jesper Birkedals billede

Hej Cinpa

Dine problemer lyder meget bekendte. Dine baglårsmuskler strækker sig fra bækkenet og ned til knæet. I knæet hæfter de i den indvendinge menisk og på lægbenet, den lange tynde knogle i skinnebenet der buler ud på ydersiden af knæet.

Hvis baglåret ikke helt arbejder som det skal, så kan en løbetur provokere en lille spasme af baglårsmusklen, dette kan gøre at menisken låser i dit knæ, eller at dit lægben låser, populært sagt et hold i knæet, det vil typisk give problemer med at strække og bøje knæet, mens når du er varm så løsnes musklen pga en masse kemiske processer i kroppen, men når de aftager så spasmer musklen igen, og giver dig problemer om natten og generelt efter træning.

 

Problemet ligger ofte i et stift bækkenparti, før du gør det helt store behandling, så lig ud med at strække godt ud på det tre store muskelgrupper i låret. Din lårmusklen, dine indadfører og baglåret, det kan være disse muskler bare lige skal vende sig til at løbe.

når du strækker så minumum hold strækket i 30-40 sekunder.

hjælper det ikke, så skriv endelig igen, også gerne hvis det virker

MVH

Jesper

#3

Cinpas billede
Hej Jesper, Mange tak for din tilbagemelding, det lyder meget rigtigt, det er netop under knæet på ydersiden jeg har ondt efter træning. Jeg har igår løbet 7 km, og strakte ud som du beskrev (både efter 5km og til slut). Så snart jeg blev kold begyndte det igen at gøre ondt. Så jeg har lige et par ekstra spørgsmål: er det først efter nogle gange hvor jeg løber og strækker at jeg kan mærke en forbedring, og ca hvor lang tid skal jeg forvente der går? Er det bedre hvis jeg løber kortere ture? Jeg plejer at løbe ca 5-7km.

#4

Jesper Birkedals billede

Hej Cinpa

En kortere løbetur vil helt klart stresse problemet mindre, så du kan prøve i et stykke tid og holde dig til 5km ture, men især også strække ud på musklerne dagligt, ikke kun når du skal ud for at løbe, mest for at løsne problemet så ofte som muligt, hvis ikke du mærker bedring i løbet af 14 dage, så synes jeg du skal finde en behandler der har forstand på at hjælpe med denne type skade, og jeg er gerne behjælpelig med at finde en behandler til dig, i det omfang jeg kan.

 

MVH

Jesper

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15383:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk