Smerte i læg

Cecillies billede

Hej.

Jeg har været lidt øm i min ene læg de sidste to ugers tid, men under en 6km løbetur i tirsdag begyndte det at gøre virkelig ondt. Jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive smerten, men det gør forbandet ondt... Det er på "kanten" af lægmusklen, på indersiden. Og når man trykker langs musklen kan man mærker en knude.

Jeg er ellers meget omhyggelig med at få strækket godt ud efter hver træning, jeg har også prøvet at putte både kulde og varme på området men det her ikke hjulpet.
Smerten er her stadig, selv når jeg går.

Det skal siges at jeg for omkring 2 uger siden fik nye løbesko, fordi jeg har døjet med skinnebensbetændelse, der blev taget en løbestilsanalyse som viste at jeg overpronerer. Og jeg har siden da ikke mærket noget til skinnebensbetændelsen.

Hvad kan dette skyldes?

#1

Jesper Birkedals billede
Hej Det er jo et klassisk dilemma du beskriver. Som desværre lugter lidt af at du har fået nogle forkerte sko. Der går ikke en uge på klinikken hvor jeg ikke beder en eller flere om at skifte deres sko ud. Lad mig beskrive paradokset i dit problem. De skinnebensproblemer du oprindeligt havde kan skyldes mange ting, det kan komme fra ryggen, det kan skyldes udtrådte sko, gamle skavanker i fødderne, bækkenproblemer. Meget er muligt. Musklen på forsiden af skinnebenet bliver ofte belastet forkert når noget sidder skævt oppe omkrign hofte og bækken. Den nemmeste måde at aflaste den muskel er selvfølgelig at ligge stille, MEN de fleste får fejlagtigt at vide i deres løbebutik at overpronerer, og får efterfølgende udleveret en antipronationssko, og det fantastiske er at den virker, den løfter svangen, hvor skinnebensmusklen sidder fast, og herved aflaster den, og trylle trylle, skinnebensproblemerne væk MEN MEN MEN MEN MEN. Antipronationsskoene gør samtidig meget mere skade, når pronationsbevægelsen i foden bremses så tvinger man især en muskel som normalt løfter svangen til at forkorte sig, og den muskel. Løber præcis der hvor du har ondt. Problemet i denne her sag er at det som folkene i butikken ser er ikke forkert, du overpronerer men de skal bare ikke pille ved det. Grunden til at din afvikling på løbebånd ser vild ud er at hvis man filmet en person med en normal bevægelig hofte bagfra, så får kameraet en vinkel der hedder 0 grader ind på hælen. MEN hvis en hofte kompenserer for et stift bækken, så udadroterer den, og herved får kameraet pludselig en vinkling på din hæl, og så ser din pronation helt vanvittig ud, men det er den ikke. En lang smøre, men det er det samme jeg næsten hver dag fortæller folk med problemer som dig. Det jeg vil bede dig om at gøre det er at prøve og løbe en tur i nogle neutrale sko, for at få en ide om skoene kunne være dit problem. Du kan evt låne et par af nogen. Tro mig dette problem er meget hyppigt. Alternativt så kan det være skavanker andre steder i kroppen der straffer dine fødder, men når det er sagt så tror jeg stadig ikke dine sko er rigtige når du reagerer på den måde. Du kan evt også prøve et par kilometer på løbebånd i et par converse sko, de er ultra neutrale, det har jeg tit bedt andre gøre med gode resultater, så kan du løbe i dem uden smerter, så er de andre sko ikke rigtige tror jeg. Ser frem til høre fra dig Mvh Jesper

#2

Cecillies billede

Hej. 

Jeg har nu prøvet at løbe en lille tur i nogle neutrale løbesko, eller det tror jeg og min søster, som jeg lånte dem af, i hvert fald, de føles også anderledes under hælen, så jeg er ret sikker.

Jeg kan ikke mærke noget i lægmusklen endnu, som jeg kunne før, dette er vel et godt tegn. Dog fik jeg på et tidspunkt ondt i knæet, som dog gik over igen efter ca. 50 meter, og rigtig ondt under foden som først gik over da jeg var færdig. Smerten under foden har jeg oplevet før på længere gåture, men aldrig under løb så vidt jeg husker. jeg tænker at det sikkert skyldes at jeg har nedsunket svange/platfod (jeg er ikke sikker på hvad det hedder, da jeg fik "diagnosen" da jeg var omkring 7 år, og har siden da gået med specielle indlæg i mine hverdagssko).   

#3

Jesper Birkedals billede
Hej Cecillie Det lyder generelt som gode tegn, át du ikke mærker den smerte i læggen længere, så det tyder på at en neutral sko er vejen frem for dig. Den smérte der så. Kommet i knæet er somregel kroppens tilvænding til de nye sko, derfor man ikke skal løbe alt for langt de første ture efter skoskift, ellers kan man få ondt alle mulige steder. Omkring din fod, så er der mange med hulfod og nedsunken forfod på samme tid, begge dele er komplet normalt, og kræver ikke nogen indlæg. Så det du kunne gøre er at få en til at tage et billede af dine fødder, uden strømper bare hvor du ligger fladt på gulvet, samt et billede hvor du står på det ene ben, og der bliver taget et billede fra siden så jeg kan se hvordan din svang står, og så send dem til jb@causaklinikken.dk så skal jeg nok guide dig til hvilke sko du skal løbe i, og om du har brug for indlæg, hvilket jeg ikke tror du har. Mvh Jesper birkedal

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14743:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk