Skadet - Starte forfra?

Janne Klosters billede

Hej.

Den korte version er, at jeg har fået en skade i mit ene ben. Går til fys, der mener jeg har fået en lille fiberspringning i min muskel. Jeg må gerne stadig gå/løbe, men ikke så meget som jeg ellers gerne ville.

Jeg har løbet igennem iForm's 5 km begynderprogram, 4 ugers program for let øvet og startede på 10 km programmet. Desværre mistede jeg motivationen i uge 8. Holdt pause og startede med programmets uge 7. Fik så en muskel i klemme i lænden og måtte igen holde pause. Kom endelig igang med uge 7. Tog uge 8 og skulle til at igang med uge 9, da jeg var til motionsløb og fik min skade her. Havde en god slutspurt, men hev mig en fibersprængning herved... Øv altså.

Nå men nu er jeg afklaret med, at jeg skal have opbygget mine ben igen. Fys mener, jeg har presset og presset mine ben siden januar, hvor jeg startede med at løbe. Og nu giver de op. Jeg elsker at løbe, men kan ikke rigtig lige nu. Jeg er hoppet fra det 10 km program og målet resten af året er, at jeg får nogle stærke lede, sener, muskler og ledbånd.

Mit spørgsmål er så, hvor langt tilbage, jeg bør/kan løbe? Hvordan får jeg startet igen og er der noget, jeg skal være obs på?

Jeg håber på at kunne klare 10 km programmet i det nye år.

VH Janne Kloster

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Janne

Tak for dit spørgsmål. Jeg vender tilbage med svar hurtigst muligt.

Med venlig hilsen

Henrik Lund Jensen

#2

Henrik Lund Jensens billede

Hej Janne

I forbindelse med opstart af løbetræning styrker du åndedræt/iltoptagelse, hjertet og andre muskler, led og sener. Det tager kun dage at blive bedre mht. iltoptagelse/kondition, når du starter fra O, mens det tager uger for musklerne at vænne sig til det "hårde arbejde". Endnu længere tid tager det for led og sener, her taler vi om måneder og halve år.

Blandt derfor er skadesrisikoen så stor for begyndere. Det er også derfor, at man taler om en 10 % - regel, som betyder, at du kun må øge din træning (intensitet x tid) med 10 % pr. uge.

Jeg vil nok anbefale, at du laver blandet træning med løb, cykling og svømning. De to sidstnævnte aktiviteter er ikke-vægtbærende, og derfor belaster de knap så meget som løb. Når dine ben igen er blevet mere robuste, kan du belaste lidt mere.Du kan også lægge gå-træning ind, gerne på trapper og i terræn.Husk strækøvelser og du kan også med fordel lave lidt styrketræning (der findes mange øvelser på nettet...).

Når du har styrket dine muskler, led og sener, kan du begynde på mere intensiv træning.

Pøj-pøj

Henrik Lund Jensen

#3

Janne Klosters billede

Tak for dit svar.
Hvor lang tid tror du, det kommer til at tage, før jeg kan løbe regelmæssigt igen?
Jeg har jo løbet siden januar i år og kan stadig ikke løbe mere en højst 7½ km. Nogle folk har sagt til mig, at detvivler på, at løb er det rigtige for mig, når jeg får skader og når jeg er SÅ langsom en løber, siden jeg ikke er nået længere. Hvad mener du?
Jeg er virkelig glad for at løbe, men kan også se, at andre folk kan træne sig på til ½ marathon på de hele 9 måneder, jeg har løbet.
Er det ikke mærkeligt, at jeg er SÅ langsom?

Jeg ville meget gerne røre mig hver dag. Både i form af løb, gang, cykling og vandaerobic. Men kan mit ben klare det endnu og hvordan bør jeg opstarte?

VH Janne

#4

Henrik Lund Jensens billede

Hej igen, Janne

Det er lidt svært at svare entydigt på dine spørgsmål, når vi ikke ser hinanden "face to face". Jeg mener, at du skal opsøge en lokal løbeklub, se under www.dansk-atletik.dk, www.dgi.dk (fællestræning mange steder) eller www.trimguiden.dk. Her skal du have fat i en træner/instruktør, som kan hjælpe dig på vej.

Du kan også bede fysioterapeuten om at tjekke dine ben en ekstra gang - og din fysik generelt. Jeg ved heller ikke, hvor gammel du er, hvor mange år du har været fysisk aktiv, om du har lavet sport i din ungdom?

Prøv dette - og vend eventuelt tilbage, når du er kommet videre.

Pøj-pøj
Henrik Lund Jensen

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15378:

Mogens Nannbergs billede
Kortdistanceløber

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk