Protein

Sørens billede

Hej Peter
Jeg løber mest, men supplerer også konditionstræningen med styrketræning én eller to gange om ugen. I den forbindelse tager jeg proteinpulver og en gang imellem også kreatin.
Hvad er din holdning til disse tilskudsprodukter og er der nogen mærker, som virker bedre end andre?

Hilsen Søren

#1

Peter Sergios billede
Hej Søren Inden jeg kan svare endegyldigt på dit spørgsmål, skal du forklare mig hvilken slags løb det er du fortager dig, er det højintenst løb, hvor der forkommer anaerobe løb i sprinter osv, eller er det meget lange ture med samme hastighed hele vejen. Her mener jeg løber du meget aerob højintense løb altså med en puls på mellem 175-190, eller løber du med meget lavere intensitet også kaldet "motions løb". Hvis vi udelukkende kigger på din frekvens af styrketræning, er der slet ingen grund til at spise kosttilskud, 1-2 gange styrke træning om ugen kan kroppen sagtnes følge med på, på normal indtag af kost. men alligevel prøv at fortæl hvilken slags styrke du køre, er det fullbody med 10-12 gentagelser af hvert sæt eller hvordan bære du dig ad, eller er vi nede i styrke området 1-6 gentagelser pr sæt, med meget tung vægt ? eller er det styrke træning med henblik på at forbedre din løbepræstation ? vh Peter

#2

Sørens billede
Tak for hurtigt svar. Jeg løber mest et tempo omkrig de 85% af pulsmaks (189). Ikke små intensive pas, men mest lange ture i et ensartet tempo. Jeg har dog svært ved at løbe rigtig langsomt. Km. tiden ligger omkring de 4.30. Styrketræningen er 8-10 gentagelser x 3 eller 4. Tung vægt. Som regel de fleste muskelgrupper hver gang. Jeg styrketræner for at holde beholde/opbygge en vis muskelkraft, ikke specielt med henblik på at blive en bedre løber. Hilsen Søren

#3

Peter Sergios billede
Det vil sige, at det er moderat intensitet. Ok, jamen det er også et godt tempo, eller det kommer an på hvad du vil opnå? Altså ud fra det du skriver, kan jeg kun anbefale dig og lade være med at købe kosttilskud - spild af penge, kreatin er specielt ikke vigtigt i din situation, du træner jo næsten ingen anaerob træning, og det er den energiform der bruges når musklen arbejder anaerobt. Så bare drop det, men hvis du vælger at tage det alligevel skal du være opmærksom på, at det skal tages i perioder og ikke kontinuerligt, fx en kur på 4 uger og efterfølgende en pause på 6-8 uger. Protein tilskud behøver du heller ikke, så hellere fokusere på at spise kost med et god portion indhold af protein efter træning/styrketræning, det kan fx. være kylling, kalkun, æg, anden form for kødpålæg hvor protein indholdet er over 20 g. pr. 100 g. og drik lidt mælk - det er altid godt, for der er aminosyresammensætningen god. Bare fokuser på at dit energiindtag er lig dit forbrug, og samtidig kombinere indtagelsen af de forskellige næringstoffer rigtigt, hvilket vil sige protein 15%, kulhydrat 55 % og fedt max 30%, så skal du nok få dækket dit proteinbehov, og husk at spise mere end 3 gange om dagen. Gerne mellem 5-6 gange hvis det kan lade sig gøre, og gerne med lidt god kulhydrat og protein i ved hvert måltid, men glem heller ikke fedtet - det skal bare være det "gode". Når du siger tung vægt snakker vi 8-10 RM, eller kan du godt løfte flere gentagelser efter du har kørt 10 reps fx ?

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14246:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Guldbæk løbet

Bliv medlem af løberne.dk