program til løbebånd

Nordboens billede

Hej Henrik,

Jeg ville være glad for lidt råd om træning på løbebånd. Pga vejret er jeg nødt til at trække indendøre, og har meldt mig ind i fitness center og begyndte i dag at løbe på løbebånd. LL

Har løbet udendørs siden juli, løber normalt 6-8 km 2 gange om ugen og i de sidste weekendløb er jeg kommet op på 15 km. Mit mål er at løbe mit første halvmarathon den 8 Maj (i Helsinki) og mit første marathon den 15 august (Helsinki) - derudover planlægger jeg at tage hvad der kommer af løb undervejs (gerne flere halvmarathon). ::Smile

I øjeblikket vil jeg kunne løbe langt i weekenden da sneen er smeltet, men det er på lånt tid. I løbet af ugen vil jeg løbe intervaltræning på bånd da jeg trænger til at få forbedret mine tider, og jeg har forstået at det er det optimale at bruge et løbebånd til. Det passer mig nok også bedst med intensiv, kort træning her i vinterperioden. Senere i vinterens løb vil jeg være nødt til at tage alle tre løbepas på løbebånd - evt suppleret med langrend hvis sneen er til det. Hen imod foråret når elementerne vil tillade det, vil jeg så kunne få mulighed for at få kilometer i benene udendørs. Kan man løbe lange distancer på løbebånd?

Jeg ved ikke rigtig hvordan man løber effektivt intervaller, hvor mange, om man løber dem efter minutter eller meter, hvor lang tid, hvordan øger man og får fremgang, skal man have puls på eller er det nok med ens egen fornemmelse...:confused:

Håber at du kan lave lidt orden i mit hoved. :Wink
Mange Hilsener,
Nordboen

#1

Henrik Lund Jensens billede
Hej Nordboen Du kan da sagtens løbe distance på løbebånd. Det er nok lidt hårdere end ude på stier & veje, da underlaget ofte er ganske hårdt - og så "driver" det også, således, at du bruger kræfter på at holde dig på båndet:sko:. Med hensyn til intervaller er der nogle forskellige principper, som du skal følge: 1. Pulsen under intervallet skal ligge på mellem 75 - 85 af din maksimale iltoptagelse;;-). Du regner det ud på følgende måde: Din maks.-puls = 220 minus din alder. Din hvilepuls måler du f.eks. om morgenen, lige når du vågner. Du tager din maks-puls og trækker hvilepulsen fra. Dette tal finder 75 og 85 % af. Derefter lægger du hvilepulsen til igen. Du skal ligge mellem de puls-tal, som du finder (Karvonens formel). 2. Pulsen i pauserne skal ned og ligge omkring 110, før du påbegynder næste interval. 3. Du skal tage det antal intervaller, du kan holde til, f.eks. 5 x 4 minutter. Når dit tempo går ned på intervallet, eller pulsen stiger markant (Du "syrer til"), skal du stoppe og afslutte intervaltræning. 4. Forbedring kan aflæses på to måder: a. afstanden, du tilbagelægger med samme puls, stiger (bliver længere). b. pulser er lavere ved samme belastning. Når du har trænet intervaller i en periode, og har noteret tider/puls ned, danner der sig et mønster, som du så kan registrere. Hvis du har tider/distancer/puls-angivelser, som du er usikker på, mail til mig, så vil jeg guide dig videreLL. Med venlig hilsen Henrik Lund Jensen

#2

Nordboens billede
Hej Henrik, Tusind tak for svar. Det glæder mig at du skriver at det kan være hårdere at løbe på løbebånd end ude, for andre har sagt at det er meget lettere. Det er jo lidt lige meget i virkeligheden, for det vigtigste er jo at holde sig i gang :;-) Jeg har nu taget dine forklaringer til mig og vil i dag prøve pulsmålinger osv. Har også fundet nogle programmer på internettet som kan sætte mig i gang med at opbygge egen kombination af passende intervaller - med sprint og bakkeløb - som så kan sættes sammen med brug af pulsmålinger. Tak for tilbuddet om at vende tilbage, det vil jeg gøre hvis jeg føler at jeg får brug for det. Kunne godt mærke det i musklerne efter at have prøvet at løbe intervaller første gang i tirsdags, så det er nok noget jeg rigtig trænger til - er vældig spændt på hvornår jeg vil kunne mærke fremgang i mine langdistance løbetider. LL Mange Hilsener, Nordboen

#3

Henrik Lund Jensens billede
Hej Nordboen Selv tak - klø bare på - og vend gerne tilbage emd spørgsmål/kommentarer:sko: Med venlig hilsen Henrik

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15371:

Nethe Kruses billede
Begynder

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk