Ondt i ydersiden/under knæet efter styrke/cardio træning

Louise Sandra Clausens billede

Hej brevkasse,

 

Jeg har efter træning i mandags fået ondt i mit højre knæ. Eller det vil sige, at jeg har ondt på ydersiden af knæet og lige under knæskallen når jeg eksempelvis bøjer det meget evt. i en lidt skæv retning. Umiddelbart gør det ikke ondt når jeg går eller sidder.

 

Tirsdag cyklede jeg på en spinning cykel i 20 min. for ikke at overbelaste mit knæ. Jeg kunne intet mærke imens jeg cyklede, men efterfølgende kunne jeg godt se at slimsækken under mit knæ var en anelse hævet og lidt rødlig sammenlignet med det andet knæ. Udover det gjorde det også lidt ondt i knæet nogle timer efter. Jeg kan ikke mærke nogen ømhed når jeg trykker på stedet hvor det gør ondt. Jeg puttede en pose is på knæet i 30 min fordi jeg har hørt det skulle være godt.

 

Min træning den sidste tid har bestået af en kombination af powerwalking (6,5 km/t) på løbebånd i 45-50 min (2 gange om ugen) og sprint-interval træning på løbebånd (1 gang om ugen) samt cardio/styrketræning 3 gange om ugen hvor jeg har lavet mange burpees/hoppeøvelser, benøvelser, maveøvelser og armøvelser. Det var efter at jeg havde trænet cardio og styrketræning at smerten opstod. Min teori er at jeg har lavet et vrid i mit knæ når jeg har lavet en burpee eller squatlignende øvelse.

Fx gør det ondt i mit knæ når jeg laver en squat og er nede i 90 grader og skal op derfra. Mit knæ føles en smule stift i forhold til det andet.

 

Mit spørgsmål er hvad du tror der kan være årsag til mit ømme knæ og hvad jeg kan gøre for at få det til at forsvinde. Jeg vil jo helst tage det i opløbet så det ikke når at udvikle sig yderligere. Håber i har tid til at svare!

 

Mvh Louise :-)

#1

Jesper Birkedals billede
Hej Louise Tak for indlægget. Din teori med er vrid kan sagtens være rigtigt. Hvad jeg kan læse ud af. Din mail har du trænet mange gange om ugen. Alt sammen hvor dit knæ bliver brugt. Det er sådan set fint hvis man er vandt til det. Men kroppen har brug for restitution. Selv du har trænet knæet på forskellig vis. Der hvor jeg vil hen er at du måske har overbelastet det en smule. I første omgang Vil jeg ise det dagligt og trappe lidt ned på mængden af træning, altså færre gange om ugen, og se om det får det til at gå i sig selv igen Mvh Jesper Birkedal

#2

Louise Sandra Clausens billede

Jeg har været vant til at træne rigtig meget, også hvor knæet bliver brugt stort set hele tiden.

Jeg har skåret meget ned på træningen siden, og har kun gået nogle lange ture eller trænet en smule cykling samt lavet maveøvelser.

Mit knæ gør stadigvæk ikke specielt ondt når jeg går eller sidder ned, dog gør det rigtig ondt hvis jeg sidder helt på huk. Udover det er mit knæ også konstant hævet og det ligner at der er en væskeansamling under hele knæskallen. Det gør fortsat ikke ondt når jeg trykker på det, men det føles stramt når jeg bøjer det, selvfølgelig grundet væskeansamlingen.

Der hvor det egentlig gør ondt i mit knæ er når jeg sidder langt nede i huk og skal rejse mig - det føles som om det skærer under mit knæ og på ydersiden af knæet.

 

Men eftersom det ikke gør ondt at powerwalke, kan jeg vel godt fortsætte med det?

Mvh Louise

#3

Jesper Birkedals billede
Hej igen Tak for updaten, det ændrer jo tingene lidt at har været vandt til at træne. Så vil jeg Ændre min hypotese en Smule over til det som ofte driller når ikke det er overbelastning, og det er fejlbelastning. Det betyder egentlig at de forskellige systemer i kroppen ikke arbejder ordentlig sammen. Årsagen til dette kan skyldes mange mange forskellige ting. Knæ smerter som dine skyldes ofte problemer med bevægelse omkring bækkenet Det belaster ofre knæene skævt og udløser klassiske smerter som springerknæ løberknæ knæklyde låsninger forstrækninger osv. Så jeg vil mere anbefale dig at få nogen til at kigge din krop igennem. Gerne en osteopat der kan finde årsagen til din knægener Mvh jesper

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15384:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk