Ondt i knæhasen

Lones billede

Hej,

 

Jeg har over de seneste par måneder haft mere ell mindre ondt i højre knæ-hase. Det kommer og går, nogen gange er det blevet værre efter en løbetur andre gange (dog i mindre tal) ligefrem bedre, men helt væk kan jeg ikke få det.

Jeg har aldrig haft problemer med knæ/knæhaser før, og har løbet jævnt gennem flere år. Alt fra 5-21km, men pludseligt kom det i foråret. Jeg løb lidt mindre en tid og holdt lidt pause, men det vender tilbage næsten hele tiden. Jeg mærker det ikke, når jeg bare går ell sidder med benene i 90C, men en del når de er strakte, og kan vågne om natten, og mærke smerten.

Holdt eks. lang pause i sommerferie, og kunne intet mærke efter 3 uger, skulle derpå til koncert, og dagen efter var den helt gal.. (havde stået op til koncerten), og kunne igen mærke det efter løbeture.

Jeg har gennem foråret/sommeren forsøgt at få trænet ordentligt op til endnu et 1/2M, men har ofte måtte holde småpauser ell drosle lidt ned. Skal løbe chp half på søndag d.: 17-9, og nu efter weekendens tur, stille og roligt tempo, er smerten vendt tilbage..Mærkede ikke rigtigt noget på selve løbeturen.

Så hvad gør en klog? Hvordan kan jeg få bugt med det?

Lige en ekstra detalje, går og står en del på arbejdet, og har her det sidste 1/2-1år oplevet smerte under højre forfod (samme side), hvis jeg har haft for flade sko på, men det er dog væk igen.

Håber I kan hjælpe

På forhånd tak

VH Lone

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Lone

Tak for din mail. 

Mit første bud på dit problem er en muskel der hedder popliteus. Den sidder kun i knæhasen, og er stærkt indvævet i ledkapslen i knæhasen. Dens funktion er at "llåse" knæet op, f.eks hvis man har stået på strakte ben, og skal bukke knæet for at komme igang igen, så laver denne muskel den første lille bevægelse, hvor efter de større muskler der har funktion på knæet kan ta over, f.eks. haser, lårmuskel og indadfører. 

Hvis ledkapslen i knæet er blevet for stram, og det kan der være mange forskellige årsager til, så hver gang du sidder med knæet bøjet, så bygger du faktisk spændinger op i denne muskel. OG når du så strækker knæet passivt igennem længere tid, f.eks om natten, så kan musklen ikke slappe af, og du mærker det pludselig som en smerte. 

Samtidig så kan den også reagere på løb, hvor musklen er mere aktiv, hver gang du træder ned på benet, så låser popliteus dit knæ i et splitsekund mens du har vægt på benet, inden du bøjet knæet igen. Her bliver musklen aktiveret MANGE gange, men igen hvis vævet er blevet for stramt, så vil den også reagere på løb. 

 

Så samlet set så kan mønsteret med dine symptomer ligge i hvor lang tid har været bøjet, har musklen fået lov til at slappe af om natten og hvor langt du løber, så derfor kan du opleve så meget forskelligt, og du ved ikke rigtigt hvad du skal forvente. 

Problemet med denne lille muskel er at der findes mig bekendt ikke nogen strækøvelse til den, den er simpelthen for lille. Mens det den reagerer på er ofte stræk af de store muskler omkring bækkenet. lår, baglår og indadfører. Prøv især at stræk på dem dagligt, og gerne lige inden løb. Hvis ikke det virker, vil jeg anbefale at du opsøger en osteopat som jeg selv. 

 

Min erfaring med denne muskel er at den ofte reagerer pga skævheder og stivheder omkring bækkenet. 

men håber du kn løsne det bed stræk, hvis du mangler hjælp til at finde en osteopat, så sig endelig til 

mvh

Jesper

 

#2

Lones billede

Hej Jesper.

 

Kan se at mit første forsøg på at svare dig, vist ikke er gået så godt, så forsøger lige igen.

Først og fremmest, Mange tak for dit udførlige svar.

Jeg er gået igang med div udstrækningsøvelser, og håber det vil hjælpe. Lidt svært at få strukket "dybt nok" ved knæhasen. Nogen gode forslag?

Og kan div styrketræning hjælpe, i så flad, nogen gode forslag dertil?

Tog en rolig løbetur igår, og pt. "er det ligesom forsvundet igen"-mærkeligt, men måske det løb hjælper lidt?

På forhånd tak

VH Lone,,

#3

Jesper Birkedals billede

Hey Lone

 

Fedt at symptomerne er på retur, som skrevet tidligere så er musklen meget lille og stort set umulig at strække på, så hasestræk er næsten det bedste du kan komme. så prøv lige kræfter med det første :)

 

mvh Jesper

 

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12832:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen