Morgen mad inden cph marthon 18 maj

Michaels billede

Hej

Jeg skal løbe cph marthon 18 maj og føler mig godt forberedt med 50 km i benene pr uge fordelt på 4 dage de sidste 4-5 mdr og et fornyligt overstået og vellykket vm halvmarthon på 1.38.....Men jeg har det svært med at indtage morgenmad inden de lange løb, har prøvet lige fra havregryn med mælk ca 3 timer før men tror mælken skulker i min mave da den føles lidt tung og rumlen, ellers ka jeg nomalt godt tåle havregryn med mælk hvis jeg ikke skal løbe, nogen har i stedet anbefaledet havregrød lavet på vand og gryn og lidt salt og evt drysse lidt sukker på ca 3 timer før de 42 km, er det en god ide eller kan jeg bare spise en grov bolle med lidt nutella el syltetøj på samt en banan eller noget helt 3 ? Kort sagt hvad vil du anbefale mig at spise som er let fordøjligt inden marthon og hvor længe før skal jeg indtage det ?

 

Mvh

Michael

#1

Nina Markholts billede

Hej Michael.

Det lyder til, at du er i topform til Copenhagen Marathon inden længe:-)

Det er meget individuelt, hvad og hvor meget vi kan have i maven under fysisk aktivitet.  Det er derfor også en rigtig god idé, at du prøver forskellige alternativer inden løbsdagen. Kulhydrater kan inddeles efter hvor hurtigt de optages i blodet:

Rugbrød, havregryn, fuldkornspasta, mælkeprodukter, æbler og bælgfrugter optages langsomt, hvilket er medvirkende til at sikre et stabilt blodsukker. De er derfor gode at spise som hovedmåltid 3-4 timer før løbet sammen med masser af vand (1 glas ad gangen). 

Sukker, honning, druesukker, rosiner og bananer er hurtige kulhydrater. De kan få blodsukkeret til at stige kraftigt allerede inden for 10-15 min. De er derfor gode hvis kulhydratdepoterne er ved at slippe op under løbet.

Når nu løbet starter kl. 9.30 og det lyder til, at din mave er en smule følsom, vil jeg anbefale dig at spise morgenmad senest 2-3 timer før du skal løbe, fx en portion havregrød med sukker, en portion mager yoghurt med havregryn/mysli og en banan eller 2 skiver grovbrød/boller med syltetøj eller pålægschokolade og en banan.

Du kan supplere med lidt nødder, tørret og frisk frugt op til start, hvis maven begynder at rumle.

Pøj pøj

Nina Markholt

#2

Michaels billede

Tusind tak :-) og tak for de gode råd...

Med venlig hilsen

Michael

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14110:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019