Lobe program

Martin Kaalund Pedersens billede

Hej Henrik
Jeg er 30 aar gammel og 183CM hoj og vejer cirka 100KG. For cika 8 maaneder siden stoppede jeg med at ryge og tog 10-15KG paa. Det Kilo vil jeg meget gerne af med igen samtidig med at jeg kommer i form. Derfor er begyndt paa jeres Lobe program 0-21KG paa 20 uger. Jeg er i gang med 3. uge ud af de 20.
Motion eller i form har jeg faktisk ikke vaeret siden jeg var inde og aftjene vaernepligt for 12 aar siden, saa jeg er fuldstaendig ude af form.
Mit sporgsmaal gaar paa om jeg kan naa det paa det 20 uger eller om jeg skal klappe hesten lidt ??
Jeg kan godt folge lobe programmet, men jeg maa tilstaa mine ben og foder "klager lidt" Det er vel normalt indtil kroppen vaender sig til det ?

Glaeder mig til at hore fra dig igen Smile

Med venlig hilsen

Martin Pedersen

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Martin

Det er for ambitiøst at forvente så hurtigt et vægttab. Du skal helt klart tage det roligt og "klappe hesten". Du har taget 15 % på i vægt, og det svækker dit konditonstal med tilsvarende 15 %. Tilmed får du også problemer med typisk ankler og knæ, når du skal bevæge dig så meget i løb.

Jeg vil foreslå - daglig motion naturligvis - men, at du kombinerer forskellige motionsformer: Sørg for at gå meget i dagligdagen, på dit arbejde, hvis det er muligt, til og fra arbejde (hvis det er muligt, ellers stil bilen en km fra arbejdspladsen, så har du to km "gratis" den dag). Hvis du kan cykle, er det også en god løsning, ligesom svømning er meget fint, da det ligesom cykling ikke er "vægtbærende" som løb & gang.

Jeg vil mene, at 1/2 kg vægttab pr. uge er et pænt og realistisk mål, og det opnår du bedst ved rigelig hverdagsmotion i kombination med cykling, svømning og løb. Løb er meget effektivt, men det skal doseres rigtigt, især for "velvoksne" (100 kg +) begyndere pga skadesrisikoen. Omvendt kan kroppen vænne sig til ganske meget løb over tid, men det tager mange uger, før du kan drømme om at løbe "ubesværet".

Så - "take it easy" - kombinér hverdagsmotion med de træningsformer, som jeg har nævnt - og spis fornuftigt. Så skal du nok tabe dig over tid. 1/2 kg om ugen giver trods alt 6 kg på tre måneder - og det er det seje træk, der tæller. Ofte ser man en yoyo-effekt omkring vægten, hvad der tabes hurtigt, tages hurtigt på igen.

Pøj-pøj og skriv gerne tilbage til mig på www.motionslob.dk

Henrik Lund Jensen

#2

Martin Kaalund Pedersens billede

Hej Henrik,

Tak for dit svar.

Drømmen er faktisk at kunne komme til at løbe "ubesværet", lige som i de rigtig unge dage. Det skal nok lykkes igen!!
Jeg har sikkert lavet den fejl at man vil for meget for paa lidt tid
Min target vægt er et sted mellem 80-83KG, hvilket skulle vaere normal vægt for min højde.
Hvis jeg forstaar dig rigtigt, saa skal jeg tabe mig i vægt først ved cykling, gaa, svømning og lidt løb inden jeg gaar rigtig i gang med at løbe program som f.eks 0-5KM ? Smile

Nu staar den paa vægttab og tilvaendig inden det rigtig gaar løs Smile

Glaeder mig til at høre fra dig igen.

Med venlig hilsen

Martin Pedersen

#3

Henrik Lund Jensens billede

Hej Martin

Ja, det vil være klogt at tabe ca. 1/2 kg. pr. uge ved at forbrænde flere kalorier, end du indtager. Ved daglig-motion, cykling, gang, svømning og let løb. Når du så føler, at det er tiden, kan du lægge flere løbe-kilometer ind i din træning.

Vend gerne tilbage, når du er kommet lidt videre...

Henrik

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15378:

Mogens Nannbergs billede
Kortdistanceløber

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk