Løbetræning & Cykling. Restitution.

Tommy S. Sørensens billede

Hejsa.

Et spørgsmål ang. restitution.

Talte med en person her i weekenden der boostede sin løbetræning med cyklemotion.
Han skiftede mellem løb og cykling. Altså de dage hvor han ikke løb, der trænede han på racercyklen. Og som jeg kunne forstå på ham, med ret høj trænings intensitet. Dette havde forbedret hans form og løb.
Snakkede så med ham om restitution, men dette havde han slet ikke haft problemer med.

Mit Spørgsmål.: Kan man kompinere cykelmotion og løbetræning på denne måde?
Jeg ville da tro/mene, at efter træning skal kroppen bruge den nødvændige restitution, og vel specielt når det som i dette tilfælde er benene der hovedsageligt gør arbejdet i begge træninger (Løb/Cykel)

Men er det mig der tager fejl? Kan jeg booste min træning ved at "droppe" restitutionen, forstået på den måde at de dage jeg ikke løber kan jeg så træne på cyklen i stedet for?
Har disse to træningsformer slet ikke noget med hinanden at gøre sådan rent restitution mæssigt?
Eller hvordan kan/skal man i så fald gribe kompinationen af disse to træningsformer an?

/ Tommy

#1

Peter Sergios billede

Hej Tommy

Meget interessant spørgsmål. For det første vil kroppen på et eller andet tidspunkt have brug for restitution, med mindre man ikke giver den fuld skrue i hvert træningspas, men det som han gjorde, er efter min mening en god metode da han træner kroppen med forskellige mønstre (løb og cykling), for det er nemlig 2 forskellige måder at bevæge sig på.
Men det er meget svært for mig at bedømme mandens intensitet, altså hvis du løber med meget høj intensitet og virkelig presser din krop hver dag i en uge(10-20 km pr. dag), så har den brug restitution for at dygtiggøre sig. Det samme gælder hvis man cykler 200 km hverdag på fuld skrue, så har kroppen også brug for restitution på et TIDSPUNKT* for at dygtiggøre sig. Men cykler manden en spinnings time de dage han ikke løber, ja så gælder det bare om at spise rigtigt og få ordentlig med søvn, så er kroppen i bygget til det.

Husk på kroppen er bygget til at "JAGE" hverdag, og den måde folk gør det på i vore samfund, er i form af træning, så ja kroppen kan holde til meget mere end du aner. spørgsmålet er så bare om man behandler den godt, forstået på den måde, får man den det rigtig næring og den rigtige mængde søvn.

*grunden til jeg skriver tidspunkt med stort, er fordi man kan vælge at tilrettelægge sine træningsmetoder forskelligt, nogle vælger at nedbryde den fuldstændigt, også efterfølgende holder en meget lang restitutions pause. Andre træner hårdt og holder restitution i flydende mønster. Disse principper kan du læse om, de går under OVERKOMPENSATION og SUPERKOMPENSATION. Læs lidt omkring det og du vil få en forståelse af hvordan man kan ligge sine restitutions perioder for at dygtiggøre kroppen.

Til sidst vil jeg bare sige, ensformig træning er ikke vejen frem hvis man vil blive rigtig god, kroppen skal udsættes for forskellige mønster, dog er det vigtigt at have størst fokus rettet mod det man vil blive god til. Stress kroppen forskellige og den vil blive stærkere og mere modstandsdygtig overfor forskellige stimuli, og bygge sig op til at kunne modstå skader langt bedre.

Venlig Hilsen
Peter

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14682:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Garmin Forerunner

Bliv medlem af løberne.dk