Løbedistance og skader

Betina Erlandsens billede

Hej
Jeg løber ca 50 kom om ugen fordelt på 3 dage. Det har jeg gjort i et lille års tid. Jeg har løbet i flere år men har det sidste års tid trappet km antal op. Jeg syntes efterhånden, at jeg kan mærke at jeg får lidt små skavanker og små skader. Jeg har lidt problemer med mit baglår og den ene balle og så virker det lidt som om mine knogler er trætte.
Mit spørgsmål er: er det for lange distancer jeg løber af gangen eller/ og kan du anbefale mig hvordan jeg bedst kan løbe uden at skade kroppen.

Med venlig hilsen
Betina

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Betina

50 : 3 = 16,6 km. Løber du så langt hver gang? Det virker som en ganske pæn distance for en løber, der kun har et enkelt år på bagen. Problemer med baglåret skyldes ofte, at du ikke laver strækøvelser (der findes fine sider på nettet, hvor du kan se eksempler på disse, søg på google....). Og tilsvarende for ballerne. Prøv i første omgang med strækøvelser og se, hvordan det spænder af.

Dine knogler kan som sådan ikke blive "trætte". Træthedsbrud er noget helt andet, ganske alvorligt, som skyldes overbelastning, og det kræver meget hvile & pause over lang tid, før det kan kureres.

Dernæst skal du kigge på din træning. Du kan med fordel løbe lidt kortere og så lægge 1 - 2 gange til på pr. uge. F.eks. 4 x 12 km eller 5 x 10 km. Men måske skulle du i en periode nøjes med 4-5 km pr. gang - og så se, om du kan blive frisk.

Det er ofte, at nedsættelse af kilometer pr. træningsgang kan virke positivt omkring skader og ømhed, måske også supplerende træning som cykling og svømning, der er "ikke-vægtbærende", kan medvirke i en positiv retning.

Du er meget velkommen til at vende tilbage med evt. yderligere spørgsmål og kommentarer.

Håber, du kommer over dine "skadesproblemer" ved at omlægge træningen.

Med venlig hilsen

Henrik Lund Jensen

#2

Betina Erlandsens billede

Hej Henrik

Mange tak for dit svar.
jeg har løbet i små 4 år. Det sidste års tid har jeg løbet ca 50 km om ugen, jeg fik nok formuleret mig lidt forkert kan jeg godt se Shock).
Faktisk så cykler jeg 100 km om ugen (til og fra arbejdet) og jeg får også strukket ud hver gang jeg har løbet, men måske skal jeg bruge lidt mere tid på det.
Jeg tror jeg vil prøve at fordele km antal på 4 dage som du skriver og se hvordan det går.
Mange tak for de gode råd

Mvh
Betina Erlandsen

#3

Henrik Lund Jensens billede

Hej Betina

Selv tak. Jeg håber, at du får nytte af mine råd - og at du får løbeglæden holdt ved lige.

Bedste hilsner

Henrik

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15371:

Nethe Kruses billede
Begynder

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk