Løb på forfoden, giver smerter i soleus.

Hellboy85s billede

Hej

Jeg og min kæreste er begyndt at løbe mere fast og efter et løbeprogram fra aktivtræning.dk, for at komme i form til et 5 km løb, og der løber vi 3 gange om ugen. Men jeg får meget ondt i soleus, og kan mærke det i dage efter jeg har løbet.

 

Lidt baggrundsinformation.

Jeg er nybegynder til løbning, og har løbet on/off (mest off) i 1½ års tid.

Jeg fik ondt i knæet da jeg var oppe og kunne løbe 5 km. Så jeg skiftede til at løbe på forfoden i stedet.

Men det har så resulteret i nok overbelastning af Soleus. Jeg startede nok for hårdt ud, så jeg holdte en pause på en måneds tid, hvorefter jeg startede stille ud. Og det gik også rigtig godt, men nu hvor jeg er oppe og løbe 25 min i moderat tempo, får jeg ondt igen. Jeg prøver at strække meget ud, men det hjælper ikke. Det er kun i højre ben, mit venstre mærker jeg intet til. Min kæreste løber også på forfoden og mærker intet.

 

Og det er mega surt, de vi lige var kommet ind i en god rytme og lysten til løb var der. 

Mvh Thomas Jensen

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Thomas

tak for indlægget. Når du siger du løber forfodsløb, lander du så helt oppe på tæerne hver gang, eller lander du på midten af foden?

for det er rigtigt, hvis du landet helt på tå, så kan soleus musklen godt drille, ifb tilvendig.

Der er flere mindre muskler der ligger lige bagved soleus, som ofte er dem der gør ondt og IKKE soleus. Disse muskler arbejder med pronationen i foden, modsat soleus der arbejder med at løfte hælen.

Det der kan drille din læg, kan være dine sko, så jeg skal høre dig hvilken type af sko du løber, for hvis du lander på mellemfoden, i en sko der løfter din svang for meget, så har vi balladen.

Der er mange andre ting der kan drille musklerne i læggen, din fod kan være stiv, f.eks. pga rester fra en gammel forstuvning, smerten kan være refereret fra ryggen.

men først og fremmest skal jeg lige høre til dine løbesko

mvh

jesper

#2

Hellboy85s billede

Hej Jesper

Jeg vil nok sige at jeg lander mest på forfoden, og ikke rigtig midt på foden. Så det er nok mest helt oppe ved tæerne. 

Jeg har svært ved at bedømme om det er musklerne bagved soleus som er problemet, men det kunne lyde som dem, da jeg ikke har noget med knæet mere, efter jeg skifte løbeteknik. 

 

Jeg er usikker hvilken type sko, jeg har. De hedder Supernova - Glide Boost, og er købt i Sportsmaster for ca 2 år siden. Ikke noget fancy, og uden løbetest. 

Det kan være at det er en god ide at få lavet en løbetest og måske få købt nogle nye sko?

 

Jeg forstuede faktisk min venstre fod for mange år siden, men det er højre ben som driller. 

 

Mvh Thomas 

#3

Jesper Birkedals billede
Hej Thomas Hvis du er forfods lander så kan det måske være at Du skal overveje en sko med hældrop som assisterer din fod ift mellem Og forfodslanding. Dine Adidas sko du har nu er neutrale som er bedst. Så måske en tur ned i løbebiksen, og prøv en eller nogle sko med hældrop for at mærke hvordan det er At løbe i dem Mvh jesper

#4

Hellboy85s billede

Hej Jesper.

 

Jeg fik et link til posemand.dk som skriver om forfodsløb, og jeg tror jeg lander for meget på forfoden, og tror måske at jeg skal ligge min stil om, således at jeg mere lander midt på foden. Også skal jeg have et par nye sko. Så skal prøve dem med hældrop. 

 

Mvh Thomas

#5

Jesper Birkedals billede
Hej Thomas Det lyder helt rigtigt, løber selv i sko med hældrop Og det føles rigtig rart, bruger færre kræfter på at løbe, bedre kvalitet I løbet, så tag ned og prøv nogle stykker, løber selv i brooks Pure cadence Mvh Jesper

#6

Hellboy85s billede

Ja, det vil jeg gøre når jeg ikke har ondt længere. 

Tak for svarende.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15384:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk