Løb om morgenen.

Tommy S. Sørensens billede

Hejsa.

Er lige begyndt at løbetræne igen efter længere tids pause.

Da jeg løb sidste gang, passede det sådan ind i mit liv og tilværelse at jeg kunne træne lige efter arbejde.
Dette har både arbejdsmæssigt som privat dog ændret sig nu.

Derfor kunne det ind imellem være nemmere/smartere med morgentræning.

MEN... For det første har jeg aldrig været god til det med at stå op, og så dirrekte ud og løbe. Skal gerne lige komme til mig selv. Men det er jo nok bare et spørgsmål om indstilling.

Der ud over skal der også gerne gå minimum 2½-3 timer efter jeg har spist før jeg kan løbe. (Både grundet tung mave, sure opstød, men også et problem jeg har med toiletbesøg)

Her kommer spørgsmålet så.:

Hvordan med løbetræning før morgenmaden???

Kan det være godt/sundt?
Tænker på, kroppen mangler vel energi / næring. Den har jo "fastet" i mange timer, og har vel brug for at få fyldt depoterene op? Man siger jo også at morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Plus at jeg faktisk også føler sult ganske kort tid efter jeg er stået op.

Så. Det kan vel ikke være godt for hverken kroppen eller træningen at træne på "tomme" depoter og sult.

Eller er det mig der er forkert på den?
For vil selvfølgelig ikke pine mig selv ud på morgentræning hvis det faktisk har den modsatte virkning af det ønskede.

/ Tommy

#1

Peter Sergios billede
Ja, nu skal du høre, og det her kommer af helt egne erfaringer. Løbetræning om morgenen før morgenmad, er en af de bedste metoder til at tabe sig på. Men om metoden er sund kan diskuteres, for er det bare vægten vi kigger, ja så vil de fleste nok opdage at de taber sig hurtigt med denne metode. Dog skader det også ens muskelmasse hvis man løber på tom mave, specielt om morgenen. Hormener som glukagon og cortisol figurere meget i blodet, og det er med til at øge protiennedbrydelsen "altså byggesten". Og hvad er det lige der sker, hvis ens muskelmasse nedsættes, ja det nedsætter ens stofskifte og derfor en øget sandsynlighed, på længere sigt, for at øge ens fedtdeponering... Tro mig jeg har prøvet denne metode, og det lykkedes mig at tabe næsten 9 kilo på den måde, men da jeg stoppede med at løbe om morgenen og i det hele taget satte min intensitet ned, øgede jeg også tendensen til at tage på i fedt, fordi jeg havde tabt muskelmasse. så mit forslag er: Hav altid dine kulhudratdepoter i orden, samt hav altid et stabilt blodsukker inden du dyrker aerob træning, styrketræning eller anden form for fysisk aktivitet. Det har også meget med intensiteten at gøre, du løber med, da den spiller ind på, hvilke energistoffer du procentvis forbrænder mest af under din løbetur.. håber du kan bruge svaret ellers skriver du bare igen. kort og godt jeg vil ikke anbefale at løbe på tom mave og slet ikke om morgenen - kun hvis du har indtaget føde....

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14784:

Tanjas billede
Er ny løber (52 år) og jeg er blevet så glad for at løbe. Jeg begyngte egentligt i sommeren 2019 og...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk