Knæsmerter - pause, vedligehold eller drop marathon?

MichaelTs billede

Hej,

Jeg er 39 og har løbet i mange år (2 gange i ugen - ca. 10 km per gang) - dog aldrig længere end halvmarathon. De seneste to måneder har jeg løbet 3 gange ugentlig og øget kilometerne på søndagsturen.

Efter en halvmarathon med overskud løb jeg 27 ugen efter. Købte herefter nye sko af dem jeg altid har brugt (Kayano) og startede langsomt op via 6, 8, 12, 14 og til sidst en 18 km tur for at vende mig til dem. Så var det tid for en "er-jeg-klar-test" og jeg løb 31 forrige søndag på den lange tur. På trods af træthed gik alt fint og jeg tilmeldte mig Cph Marathon med håbet om at komme under 4 timer... på første tur (8 km) efter de 31 får jeg dog ondt i knæet (primær venstre - og lidt i højre) næsten med det samme - jeg tænker overbelastning eller springerknæ som jeg har haft før ifm. badminton. Holder 3 dages pause og løber 11 km - samme resultat og smerter hele vejen selvom jeg kan holde tempo. Holder så 4 dage med Ipren + salve og løber 8 km i går... igen ondt efter 1 km.

Det kommer som sagt hurtigt og er en kontiuerlig smerte rundt om og inde under knæskallen - jeg kan bide det i mig men det føles ikke rigtig... og dagen efter kan jeg godt mærke det (summen i knæ + følelsen af at have fået slag på knæskallen) selvom jeg kan gå normalt. Det virker ikke helt som det springerknæ jeg mere husker som lokal ømhed i et punkt og ikke begge knæ samtidig. 

Testede spinning efter pausen og det går fint. Spørgmålet er med 2½ uge igen... 1; Skal jeg droppe alt løb og nøjes med spinning - og så ellers stille op og bide det i mig på dagen (hvad gør et marathon ved et sådant knæ). 2. Vil småture under 10km inden marathon ændre noget ift. vedligehold af formen så tæt på?

Håber på et godt råd da jeg er splittet - alt det løb og man vil gerne stille op... modsat gider man ikke smadre mulighederne for småture resten af året.

Mvh,

Michael

 

#1

Jesper Birkedals billede
Hej Michael Tak for indlægget, der er rigtigt mange der mærker pludselige symptomer Når de intensiverer træningen, særligt lige nu hvor rigtigt mange har hældt km i Stængerne op til cph marathon. Mange af dem er erfarne løbere som dig selv men pludselig kommer der uventede smerter. Dine smerter omkring knæskallen passer i et klassisk problem omkring valg af løbesko. Din gode ven kayanoen er absolut IKKE en af mine gode venner, fordi den netop er skyld i hyppige knæproblemer. Den er ikke den eneste løbesko der laver problemer, men den er meget brugt. Balladen virker for nogen mærkelig fordi de måske er blevet filmet på løbebånd og kan se at skoen retter dem op, eller at skoen i sin tid afhjalp et andet problem, særligt skinnebensproblemer. Men nu 7 år senere er den faktisk skyld i knæproblemer. Det skoen gør er at den bremser Pronationen i foden, som mange behandlere og løbebutikker i mine øjne har stirret sig blind på skulle være roden til mange problemer. Men netop springerknæ og løberknæ er ofte affødt af mangel på bevægelse imellem fod og bækken, og her er antipronationssko en hyppig synder, Så det man kan se på Videoanalysen er ikke forkert, man skal bare ikke pille ved det, og jeg synes ikke at butikkerne ved nok om hvilke konsekvenser det har for resten af kroppen på sigt at man bliver korrigeret på sin fodstilling, for rigtigt mange slår ikke ud hurtigt på den forkerte sko, der kan gå måneder eller år som i dit tilfælde før fælden klapper Så din krop har kunnet kompensere fint ift de kilometer du har løbet igennem årene, men en forkert sko blandet op med øgede antal kilometer, så går den ikke længere Så mine første tanker vil være at du skal i en anden sko, Der kan selvfølgelig være andre skævheder i din krop der får dig til at slå ud med knæsmerter, men dine sko er en stor mistanke. Nu er du desværre så tæt på marathon at det er svært at løbe nye sko ordentlig til. Hvorvidt du skader noget ved at stille op er et godt spørgsmål, men det Er aldrig rart at skulle løbe så langt velvidende at du nok får ondt, det skal også være en god oplevelse. Det optimale ville være at skifte sko til neutrale, og så vælge et andet marathon lidt senere på sæsonen, du kan også lave skoskiftet nu og se om dine knæ responderer hurtigt, men generelt vil jeg personligt ikke stille op til et løb, hvis jeg ved det kommer tll at gøre ondt. Mvh Jesper Birkedal

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15384:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk