hvordan skal jeg træne?

mikkalina Tausens billede

Hej.

Jeg er en løber, som nu kan komme op på 18km uden pause. Jeg løber de 18 km på ca. 2 timer og vil gerne vide hvordan man træner videre. Jeg løber ca. 3 gange om ugen og løber 10 km hver gang. Er det nok til at forbedre sig, hvis tiden jeg løber det på forbedres? jeg kunne godt tænke mig at kunne løbe et endnu længere løb i fremtiden, men jeg kan jo ikke løbe så lange løb hver gang, så jeg håber du kan hjælpe mig.

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Mikkalina

Tak for dit spørgsmål, jeg vender tilbage med svar hurtigst muligt.

Med venlig hilsen

Henrik Lund Jensen

#2

Henrik Lund Jensens billede

Hej Mikkaline

Det er flot , at du er kommet op på 18 km i et stræk. Jeg tror, du skal lægge mere variation ind i din træning. Først og fremmest skal du variere længden af dine ture. Læg dig fast på et kilomtertal pr. uge, og fordel de enkelte træningspas. Hvis du f.eks. løber 30 km/uge, er det bedre at løbe 7/10/13 km end 3 x 10. Også for variationens skyld. Hvis du så også løber med varieret/forskelligt tempo, er dt både mere spændende og giver dig også mere, rent træningsmæssigt.

Hvad er dine mål? 5, 10 eller 21,1 km? Når du har lagt målene fast, og ved, hvor mange gange pr. uge, su kan træne, mailer du bare tilbage til mig, så bringer jeg dig videre.

Bedste hilsner

Henrik Lund Jensen

#3

mikkalina Tausens billede

Hej Hendrik

Tak for dit svar.
Jeg har tænkt mig at løbe ca. 25-30 km om ugen, men nu bliver det nok indendørs på løbebånd. Jeg vil gerne løbe et marathon på et tidspunkt, men lige nu har jeg tænkt mig at holde det med lige, med at løbe indendørs 3 gange om ugen, og så træne videre udenfor når vejret er godt (bor på færøerne, så det er ikke så ofte når sommeren er overstået).
Er der nogen forskel på at løbe udenfor og indendørs på løbebånd, træningsmæssigt?

hilsen
Mikkalina

#4

Henrik Lund Jensens billede

Hej Mikkalina

Der er ikke den store forskel, rent træningsmæssigt mellem at træne på asfalt og på løbebånd. Det drejer sig om at få pulsen op i det rette leje og om at løbe x-antal min./km.

MEN der er en forskel omkrings selve løbets bevægelsesmæssige del. Her taler vi om afviklingen af isæt, rullefase og afsæt. Du løber jo på et rullende underlag, når det sker på løbebånd. Det betyder, at du bruger lidt ekstra energi på at "fange" båndet i isættet og også bruger energi på at "holde" dig på båndet. Hvor meget dette betyder afhænger af den enkeltes bevægelsesøkonomi, vægt, båndets hastighed m.m.

Når du skal løbe i en konkurrence på asfalt, er det vigtigt også at træne på dette underlag, i hvert fald engang imellem. Så smut udenfor, selvom det måske regner og blæser på Færøerne. Det kan også være en fordel at løbe på varieret underlag, og også bakker, når du træner op til et løb

Pøj-pøj med din træning....og dit maratonløb (hvis du kommer så langt).

Henrik Lund Jensen

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15371:

Nethe Kruses billede
Begynder

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk