Hvordan kommer jeg godt i gang igen efter et år med mange skader?

Kirsten Sørensens billede

Jeg har haft et horribelt år med mange faldskader!

Startede med at løbe for 2 år siden med DGI's begynderprogram. Det første år gik fint selvom det var hårdt. Jeg er 58 år og en tung løber på 88 kg. Havde aldrig løbet før.

Sidste år drømte jeg så om at komme til at løbe 10 km. Jeg løber i klub og mit hold begyndte at løbe hurtigere, og jeg oplevede at have svært ved at følge med. Juni 2011 opsøgte jeg lægen, kunne ikke forstå at jeg ikke havde luft til at løbe 5 km.

Undersøgelser viste at jeg havde let nedsat lungefunktion og et lavt stofskifte og enormt lavt D-vitamin indhold i blodet.

Jeg fortsatte med at holde mig i gang så godt jeg kunne, med mange små gåpauser á 1 minut på mine løbeture. I efteråret begyndte jeg at mærke at den medicinske behandling for stofskifte og d-vitamin begyndte at hjælpe.

Men jeg kan stadig ikke løbe ret hurtigt, og prøver jeg at følge med mit hold, så ender det med, at jeg falder over mine ben, fordi jeg bliver så træt. Og jeg slår mig desværre rigtig meget hver gang, sidst trykkede jeg et ribben og har lige måttet holde 3 ugers løbepause. Her holdt jeg mig i gang ved dagligt at trave mellem 4 og 8 km i rask tempo.

I lørdags prøvede jeg så at løbe lidt igen og havde en god tur på 4,4 km i meget langsomt tempo ( var 32 min om det).

Jeg har besluttet ikke at træne med klubben igen før jeg kan løbe lidt bedre og det er så lyst om aftenen så jeg kan se hvor jeg sætter mine fødder.

Mange spørger mig, hvorfor det er så vigtigt for mig at løbe, hvorfor jeg ikke cykler i stedet eller skipper løbet og går i stedet? Det er fordi jeg har haft kronisk depressionstendens de sidste 26 år, og har kunnet trappe næste ud af mit forbrug af antidepressiv medicin netop ved at løbetræne. Ingen anden motionsform har samme virkning på mig. Jeg ved ikke hvorfor, men det er fakta.

Nu står jeg ligesom lidt i stampe og ved ikke hvordan jeg bedst kommer videre. Havde meldt mig til  Motorvejsløbet I Kliplev til 10 km, men er i tvivl om jeg kan nå at træne mig op? Jeg er egentlig ligeglad med tiden, men vil gerne kunne holde til at gennemføre.

Håber at få et godt råd.

Venlig hilsen

Kirsten

#1

Henrik Andersens billede

Hej

 

Tak for dit spørgsmål.

 

Jeg vil også lige sige at jeg synes du er sej og det er rigtig godt at du bare forsætter.

 

Det skal nok komme og jeg mener godt du kan nå at blive klar til 10 km. i marts i Kiplev.

 

Prøv at komme ud at løbe hver 2 dag. ca, 30 min. med de nødvendige gå pauser der kræver.

 

Den ene gang om ugen laver du noget intervaltræning hvor du f. eks. løber 2 min og går 2 min. Men så skal der mere fart på i de 1 min end du plejer.

 

Hvis du laver intervaller af den type en gang om ugen, skal du nok komme i bedre kondition.

 

De 2 andre ture der forsøger du bare at løbe længere og længere uden pause. Start f. eks. med 10 min løb og 2 min. pause og øg så gradvis længden på løbeintervallerne.

 

Forsat god træning.

 

REKLAME:

Du kan naturligvis også tilmelde din www.dinform.dk og her få en løbeplan der lige passer dig.

 

Henrik

#2

Kirsten Sørensens billede

Tusind tak for hjælpen og tak for skulderklappetsmiley

Kirsten

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15371:

Nethe Kruses billede
Begynder

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk