Hvilken knæskade?

Amalies billede

 

Det sidste halve år har jeg bemærket ”træthed” i knæende, som normalt kun indfandt sig efter 10 km eller længere, de begynder nu på kortere og kortere distancer. Nu efter 2 km kan jeg mærke det hovedsageligt og først i venstre knæskal og på ydresiden. Bagefter på højre knæskal. Efter turen kan jeg mærke trætheden mest i venstre knæ.
Det gør ikke ondt, jeg kan sagtens løbe, men det nedsætter tempoet og jeg kan slet ikke løbe med samme intensitet som de første 2 km og som jeg kunne før i tiden. De sidste 3 gange jeg har løbet 8-10 km har løbetiden været pinlig og det er her jeg har lagt mærke til ovenstående. Det er blevet markant værre for hver gang.

 

Baggrundsviden:

Jeg begyndte at løbe for 3 år siden og har ikke haft ondt eller nogen belastningsskader. Sidste år dyrkede jeg volleyball 3 gange om ugen + 1 dags styrketræning og 1-2 ekstra løbeture på ca. 5 km.
Dette år går jeg på efterskole, og har skruet op for løbet. Jeg har løbet ca. 2-3 gange om ugen med varierende længder. Jeg har styrketrænet meget, og har i løbet af året haft masser af afbræk med anderledes træningsformer: skoleidræt 2 gange om ugen med diverse boldlege, zumba, svømning, masser cykling osv.
sidste år forstuvede jeg min højre ankel, troede at jeg havde genoptrænet den ordentligt, men forstuvede den igen i foråret dette år. Jeg tog en pause, trænede med ankelbind, og genoptrænede (nok ikke så flittigt:innocent: )
i oktober deltog jeg i 1/8 ironman, uden så meget optræning.
her i foråret skal jeg så løbe et halvmaraton, og begyndte at træne op til det. 10 km ture var nu behagelige, dog kunne jeg godt mærke mine knæ på de og længere distancer. Jeg har ikke været helt god til at træne gradvist op, og har varieret mine løberuter meget svingende. Løb 20 km i en weekend for at prøve det, oplevede kun lidt ømhed på ydersiden af mine knæ, slappede af efter råd fra en af lærerne.
lidt efter forstuvede jeg min venstre ankel, så mildt at jeg var i tvivl om det overhoved var en forstuvning, løb 6 km efter en dags pause og korte ruter et par uger bagefter (med sportstape eller ankelbind).

Har døjet med at kunne mærke mine ankler lidt under langt løb, men ellers har de ikke genreret under min løbetræning, tænker dog at de godt kunne være skyld i at jeg har det med knæene pga. dispensering for anklerne?

Siden jeg var helt lille, har jeg aldrig kunne kravle, uden at de gjorde ondt i mine knæ. Jeg har 2 hårde buler under begge knæ, der altid har været der, og som ikke er ømme når man rører ved dem, men som gør ondt at kravle på. Jeg har haft en mistanke om at det har været Osgood slatter knæ, da jeg snakkede med flere volleyball-spillere der også havde det, og da jeg var til en speciallæge pga. en anden sportsskade spurgte jeg hurtigt, og hun gav mig ret i det, dog uden at kigge så meget på knæene. 

 
Forskellen på mine symptomer og de andre jeg har snakket med er, at jeg aldrig har oplevet, at få ondt pga. fysisk aktivitet, men kun ved direkte kontakt f.eks. kravling..

 

Har jeg Osgood slatterknæ og er det derfor jeg har ondt?
eller er det overbelastningsskade, løberknæ eller noget andet?
skal jeg tage en pause uden løb? Hvis dette hvor længe?
Kan jeg slippe afsted med bare at styrke muskulaturen rundt om knæ og ankler, og kan løbe videre dog med optræning af disse?

Kan jeg være klar til at løbe halvmaraton d. 14 maj? 

 

Tak hvis i svarer og for tiden i brugte på at læse min lange smører. ;D <3

#1

Jesper Birkedals billede
hej amalie tak for dit indlæg, der er et helt tydeligt klart mønster i dine problemer, som jeg vil prøve at forklare dig. De buler du har under knæene kunne godt lyde som Osgood sclatter, de fleste med dette problem har faktisk ikke ondt i knæene, kun hvis de skal ligge på knæ eller kravle, fordi bulen får et kraftigt tryk, og det vil gøre ondt i en knogle. osgood schlatter opstår i den del af dit liv hvor dit skinneben vokser. hvis der er en ubalance i bevægelsen omkring bækkenet, så bliver den forreste lårmusklen ofte stresset og spændt, og den hæfter lige det sted på skinnebenet, hvor knoglen vokser, så den stresser vækstzonen i din knogle, også det man kalder epifyseskiverne, resultatet er at der dannes for meget knogle, og det er hvad osgood schlatter er. Den ubalance du har omkring bækkenet, skal mest forstås som stivhed i bækkenet, den er ikke farlig, og kan opstå på baggrund af mange forskellige årsager, du kan have nogle medfødte ting der forsager stivheden, det kan også opstå på baggrund af forskellige sportsgrene. særligt når du skriver at du har spillet volleyball. nu ved jeg ikke om du altid har spillet volleyball altid, men jeg har set en del volleyballspillere på briksen, og de har næsten alle den stivhed i bækkenet som jeg mistænker du har, den kommer i volleyball typisk pga de mange afsæt og især landinger. denne stivhed i bækkenet bliver gjort meget værre når man forstuver fødderne som du har gjort, grunden til dette er at de fleste der forstuer foden ender op med en stivhed i foden i de led der bliver presset til maximal yderstilling, dette er ofte grunden til at folk forstuer foden igen, og ikke at de er for svage i foden. foden sidder ganske enkelt skævt, hvilket gør at man lander skævt på foden, og har enormt nemt ved at vrikke om igen og igen og igen. stivheden i foden gør det endnu sværrere for kroppen at kompensere for den stivhed du har i bækkenet, og resultater er ofte det du nu beskriver, ømme og smertefulde knæ, og det er ikke fordi du er ude af form eller for svag, din krop har bare mistet sin mulighed for at kompensere ordentligt, så du bliver fanget i en mønster der ikke reagerer på pause, for det er ikke en overbelastning, det er en fejlbelastning. det jeg synes du skal gøre er at få en osteopat til at kigge på dine fødder og knæ, om du kan nå det inden du skal løbe halvmarathon, ved jeg ikke, men som du har det lige nu, kan jeg frygte at halvmarathon ikke bliver nogen rar oplevelse, du skal nok komme igennem, men det er aldrig rart at løbe med gener eller smerter. når du har osgoog schlatter og har forstuvet fødderne så er du nødt til at lade nogen kigge på dig, ellers kan du bare ende op med en masse irriterende skader fra nu og fremefter. de fleste patienter jeg ser hver dag på min klinik er folk som dig der har kroniske problemer og har haft det igennem længere tid, så jeg har set forløb som dit mange mange gange. så opsøg noget behandling, hvis du har mulighed for at, gerne så snart som muligt, så du kan komme af med dine problemer, for det bør sagtens kunne lade sig gøre, lad mig endelig hjælpe med at finde en osteopat i dit lokalområde mvh jesper

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15371:

Nethe Kruses billede
Begynder

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk