Genoptræning efter løberknæ

ÅrhusLøbers billede

Jeg fik for 3 år siden et meget alvorligt løberknæ. Først vil jeg høre: når det er senen på ydersiden af knæet, der er skadet, er det så løberknæ eller springerknæ?
Da jeg blev skadet, kunne jeg ikke gå på trapper i over en måned. Jeg forsøgte for 1½ år siden at træne langsomt op igen, men måtte opgive efter at have løbet 2 km 4 gange på et par uger. Smerterne kom tilbage med for stor kraft. Jeg har stadig en lille hævelse på ydersiden af det dårlige knæ.
Jeg har desværre forsømt at træne musklerne med en elastik men har iblandt lave udstræk af ydre lårmuskulatur og senebåndet.

Mit primære spørgsmål er: hvordan genoptræner jeg bedst?
Efter 3 års pause forkommer det mig ikke at være fornuftigt blot at fortsætte med at vente og vente i en uendelighed. Bør jeg starte langsomt op med at løbe, evt 1 km et par gange om ugen og så stigende? Eller skal jeg fortsat holde mig i ro og i stedet træne med elastik og strække ud? Hvis dette er tilfældet, hvor længe skal jeg så gøre det inden jeg kan begynde at løbe?

Jeg har hørt, at alvorlige løberknæ kan tage 5-10 år at komme sig helt over! Jeg håber dog, det er muligt at forkorte denne tid, da de sidste 3 år har været mere end rigeligt. Men jeg har brug for et fagligt råd. Tak

#1

Kim Dudeks billede
hej Århusløber. Du har et løberknæ, da dette er på ydersiden er knæet og ofte er en irritation af det senebånd som løberfra ydersiden af hoften til ydersiden af knæet. Irritationen opstår ved at sene glider henover det lille knoglefremspring på knæet. Det lyder som om du har prøvet både at træne det og holde det i ro uden den store effekt. Det der kan give løbeknæ er vist mn øger sin træningsmængde inden for kort tid eller det kan være problematikker omkring fødder og bækken som er den egentlige årsag. Sommetider kan gamle forstuvninger over tid ændre biomekanikken over både knæ, hofte og bækken, hvilket kan medføre at trækket på musklerne over disse led forandres og således vil der være risiko for at der kan opstå irritationsskader. Jeg vil i dit tilfælde forslå at du opsøger en behandler der har forstand på at rette fod eller bækken inden du går igang med genoptræningen. Hvis ikke dette bliver rettet først vil effekten af træningen være minimal eller helt udebive. Du har nu gået med det i tre år, hvilket er rigtig længe og det er derfor jeg anbefaler at du opsøger behandling for det. Du har jo forsøgt med udspænding og genoptræning i mere eller mindre grad. Normalt vil udspænding hjælpe problemet godt på vej, men da dette er forsøgt skal formentlig noget andet til. Jeg håber det var svar nok på dit spørgsmål ellers må du endelig skrive igen, så vi kan få dig ud på vejene igen. Jeg vil meget gerne være behjælpelig med at finde en behandler i dit lokalområde, som kender til den slags skader. Mvh Kim Dudek

#2

ÅrhusLøbers billede
Hej Kim Tak for svaret Jeg fik løberknæet, fordi jeg løb en meget lang tur efter at have fået nogle nye indlæg i skoene, der ikke var løbet ordentligt til. Jeg havde aldrig haft smerter i knæet før, men fik det altså den dag. Derfor ved jeg temmelig sikkert, at det var indlæggene. Jeg bruger dem ikke mere. Det første halve år efter skaden lavede jeg ofte strækøvelserne, men blev efterhånden noget desillusioneret, da det ingen effekt havde. Jeg vil derfor arbejde med udstrækning. Bør jeg løbe korte ture? Og skal jeg i så fald bruge knæbind? Hvis du kender en god idrætsfys, må du meget gerne sende info!

#3

Kim Dudeks billede
hej århusløber. Prøv med udstræk til at starte med og vær vedholdende med det. Det skal være korte ture i roligt tempo og hvis det forværre smerterne bør du stoppe helt med at løbe en periode. Du kan sagtens forsøge med knæbind og se om det har en effekt, men der er dog compression af sene når du har dette på, så vær derfor opmærksom på om det forværres når du bruger det. Hvis ikke det hjælper med udstrækning bør du overveje behandling. Jeg vender straks tilbage med navnet på en som har forstand på dit problem. Mvh Kim Dudek

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15377:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk