Genoptræning

Gittes billede

Hej Henrik

Du hjalp mig med et program i det tidlige forår, som betød jeg opnåede mine mål. Jeg klarede 10-km løbet samt broløbet. Dog endte jeg med en gevaldig overbelastningsskade i venstre knæ. Jeg løb broløbet, selv om jeg godt vidste, at knæet var overbelastet. Det var dumt, men alligevel det hele værd Wink Har gået hele sommeren hos fys. samt har cyklet i sommers. Ingen løb.

Men er nu kommet op på 3 - 4 km. igen. Jeg er bekymret for at gå for hurtigt fremad, så knæet giver bagslag. (Tror mig, jeg kan stadig huske, hvor ondt det gjorde)
Har meldt mig til broløbet 2011 - og jeg har to delmål - at blive hurtigere på en 5 km og 10 km!

Har du et program, som du kan give mig, så jeg har en rettesnor? Ellers ved jeg, at jeg bare drøner afsted på en længere tur en af dagene. Har ingen smerter overhovedet, hverken under eller efter løb.

HIlsen Gitte

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Gitte

Tak for dine kommentarer & spørgsmål. Jeg vender tilbage i løbet af i dag, lørdag.

Med venlig hilsen

Henrik Lund Jensen

#2

Henrik Lund Jensens billede

Hej igen, Gitte

Jeg er nødt til at vide, hvor mange gange pr. uge, du vil/kan træne. Og om, hvilke løb, du planlægger at deltage i her i efteråret/vinteren. Jeg går ud fra, at det broløbet over Storebælt, du har meldt dig til? Når jeg har oplysningerne, kan jeg opstille programmet.

mvh

Henrik Lund Jensen

#3

Gittes billede

Hej igen

Det er storebælt d 28/5, som jeg har meldt mig til. Jeg har ingen planer om, at deltage i et 5 eller 10 km. Jeg kan selv måle min tid med mit løbeur.

Jeg forventer at træne 3 gange om ugen her i efteråret og vinter, og så sætte træningen op til 4 gange om ugen, de sidste par måneder inden broløbet.

Jeg er en langsom løber - 7 min pr. km. Jeg løb broløbet i sommers med en sluttid på 2.38. Og det er lige meget, om jeg løber 5 km eller 15 km. Jeg holder tiden. Men vil gerne kunne løbe hurtigere, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.

Ang. broløbet vil det selvfølgelig være herligt, hvis jeg kan gøre det hurtigere, men bare at gennemføre, så er det fint med mig.

Hilsen Gitte

#4

Henrik Lund Jensens billede

Hej Gitte

Du kan for så vidt godt lave den samme slags træning som op til dette års 1/2 maraton. Træningen skal så målrettes til den 28.5. 2011.

De tre gange om ugen bør ligge på mellem 30 - 45 minutter indtil nytår. Varier din træning, så du løber lidt hurtigere på én af turene, gerne med nogle ryk og/eller et par bakker undeervejs

Når du kommer frem til uge 1, lægger du én dag ekstra på, stadig en 30 - 45 min hver gang.

Din fremgang vil kunne måles ved, at du løber lidt længere på den tid, du benytter, og hvis du løber den samme distance, vil din arbejdspuls være lavere. Når du har løbet 30-45 minutter 4 gange pr. uge i uge 8, kan du lægge én ekstra tur ind på 45 minutter, så du får 5 x 30-45 min + 1 x 45 minutter i ugerne 8-12.

I uge 13, 14 og 15 erstatter du den ene 30 - 45 min tur med tempoløb, hvor du løber 4 x 3 min hurtigt med joggepause på 2-3 minutter imellem. Så får din kondition et ekstra boost.

I uge 16, 17 og 18 løber du 4 x 50 minutter i jævnt tempo. Og så lægger du en længere tur på 1 time ind én gang om ugen. Du skal bare gennemføre løbeturene, uanset tempo og må godt indlægge gå-pauser.

I uge 19 løber du 4 x 40 minutter + en tur på 1 time og 30 minutter uge før løbet. I den sidste uge frem mod Broløbet løber du 3 x 45 minutter i let tempo. Du skulle nu være klar til at gennemføre lørdag den 28.5.

PØJ - PØJ

Henrik Lund Jensen

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15371:

Nethe Kruses billede
Begynder

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk