Fodskade

Simons billede

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Simon

Det kunne lyde som en eller flere låsinger i foden, det svarer lidt til at have hold i nakken. Typisk opstår disse låsninger efter forstuvninger i foden/brækkede ankler, eller som en reaktion på skævheder højere oppe i kroppen. Her ligger stivhederne/låsningerne i foden latent hos mange mennesker og kan gøre det igennem længere tid uden at det generer daglig gang og bevægelse. MEN når du så kontinuerligt begynder at løbe og gør alting korrekt ift opstart og progression, så går der x antal uger eller måneder så siger kroppen fra, som er det du nu oplever. leddene er stivnet for kraftigt op, og herved kan de gøre ondt, og/eller det kan også påvirke en del af de muskler vi bruger til at bevæge foden med, det kunne give problemer i læggen, skinneben eller achillessenen. 

 

problemet med at have låsninger i foden er at vi vedligeholder de låsninger meget nemt, fordi vi går rundt på foden hele dagen, så selv efter 4 ugers pause eller endnu længere pause, så er problemet ikke løst, ligesom du oplever at smerten stadig er der, hvilket også bekræfter at det IKKE er en overbelastningsproblematik du har, for de gener de falder nemlig til ro når man holder pause. 

Sidste mulighed er forkerte løbesko, hvilket er meget hyppigt også selvom du måske har været i en butik og blive filmet på løbebånd. Mange af de sko der bliver langet over disken i butikker har svangstøtte, bedre kendt som antipronationssko, Og i min verden så har vi slet ikke brug for den støtte som løbere. et af problemerne er at den kile der ligger i sålen spærrer for bevægelsen i nogle vitale led i foden, som ligger lige præis der hvor du beskriver at have smerter. Leddene får simpelthen ikke lov til at bevæge sig nok, og herved kan de over tid stivne op og så har vi balladen. SÅ

først og fremmest må du gerne skrive tilbage hvilke sko du løber i, så tager vi den derfra, hvis skoene virker til at være OK, så kan det være du skal checkes igennem af en Osteopat som kan finde ud af hvad der driller. 

 

mvh Jesper 

#2

Simons billede
Hej Jesper Mange tusind tak for svar. Jeg har altid holdt mig til ascis - idet jeg aldrig har døjet med denne løbesko. Men jeg er også begyndt at løbe mere end jeg gjorde før i tiden. Jeg spillede nemlig fodbold 4 gange om ugen i stedet for at løbe. Men tilbage til dit spørgsmål omkring, hvilken løbesko jeg benytter. Jeg løber i asics Nimbus pt, som jeg har haft i halvandet år - men jeg har kun løbet kontinuerligt siden februar. Vil du forslå en anden løbesko eller skal jeg tage kontakt til en Osteopat? Venlig hilsen Simon

#3

Jesper Birkedals billede

Hej Simon

tak for hurtigt svar den anden vej. Det er dejligt du befinder dig godt i Asics. omkring Nimbus så synes jeg man kan gradbøje om den fod er neutral eller ej, selvom Asics sælger den som en neutral sko. Der kan være stor forskel på hvor tung en løber man er, vejer man 70kg eller 90kg er der forskel på hvornan man ligger sit tryk ned igennem skoen. Ud overdet så har droppet i skoen også en del at sige ift hvordan ens fod er konstrueret, så du kan være en tung løber men droppet i skoen kan være skidt ift hvordan din achillessene og resten af foden arbejder, og i sidste ende kan du ende op med de symptomer som du beskriver. 

en nem test du hurtigt kan lave er at ligge dig på ryggen og lig mærke til 2 ting

1) hva retning peger dine tæer ift viserne på et ur, peger de begge imod klokke 1200, eller er klokken 10 minutter over 10 eller kvart over 9?

2) peger dine tæer direkte imod lofter eller peger de fremad

disse to ting fortæller mig lidt om hvordan du lander på dine fødder, den ene ting fortæller mig lidt om konstruktionen af dine fødder, den anden fortæller mig om der er noget oppefra i kropppen der evt kan drille ift dit løb, som en osteopat evt ville kunne hjælpe med :) og samlet set er Asics nimbus den rigtigt sko til dig

 

mvh Jesper

#4

Simons billede
Hej Jesper Jeg vejer 78-79 kg og måler 177cm Jeg har forsøgt at lægge mig ned på ryggen og slappe af. Når jeg ligger ned, så synes jeg, at mine tæer peger en smule fremad. Derudover peger de tæerne måske heller ikke helt lodret, men næste. Hvad har det så at sige? Skal jeg vælge en anden løbesko eller skifte løbestil eller, hvad anbefalder du? Venlig hilsen Simon Røge

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14680:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Garmin Forerunner

Bliv medlem af løberne.dk